Help

jeg vil slippe å ha pumpe og varmekolbe i en gulfisk bolle min. så eg tenkte at eg kune få vann gjenom noen små rør fra 60 liters akvarie mitt då. men kosen skal eg gjøre det
Sier bare litt Hmmm først. Er det ikke bedre at du tar et par vannbytter i uka, enn å ha slange mellom karra? Så lenge karet ikke står på at kaldt rom er det ikke alltid man trenger varmekolbe.
nei orker ikke å bytte i uken det er så masse stres di står på sove romme mitt så der er det ikke så varmt
Du kan ikke slippe å ha pumpe og samtidig få vann fra 60 litersen gjennom små rør. Det ville bety at vannet ikke sirkulerte men kom fra et vann uttak til 60 litersen for så å strømme over i bolla og ut.

For å få vannet til å strømme må det enten være en høyde forskjell eller du må tilføre energi. Vanligvis i form av å pumpe vannet.
Help
nei eg skal ha pumpe i akvarie men eg vil ikke ha det i gulfiskbollen for det tar så mye plass. der vil eg ha en pumpe fra akvarie til bollen
Vel, det går jo an å la vannet fra pumpa i 60-literen gå til bolla og så kan du lage en hevert som frakter vannet tilbake. Men det byr jo på noen problemer...
Kan ikke være store bolle da & da kan du jo fint bruke et litersmål?

Så må jeg si hmmm igjen, hvis det er et stress hvorfor valgte du denne hobbyen?

Du må iallefall ha flere heverter ( slanger som frakter vannet tilbake ved hjelp av tyngdekraft ) slik at hvis en tetter seg er det en annen som tar over. Ellers får du oversvømmelse om noe skulle tette slangen. Akvariene må jo også plasseres i samme høyde i forhold til hverandre. Montering av slange på pumpa burde gå greit med ei slangeklemme, alt etter hvilken modell du har.
Christian Meland
nei orker ikke å bytte i uken det er så masse stres:) di står på sove romme mitt så der er det ikke så varmt:)


Hvis det er stress, hva gjør du i 60 liter'n?

Help
nei bolen er runt 20l
jo for eg synest det er gøy eg har brukt gulfisk bolen nor eg var mye mindre no bruker eg kun akvarie men hade vart gøy og kunne brukt den:d hade ville slope og hat pumpe i bolen og varmekkolbe
Uflaks
Så må jeg si hmmm igjen, hvis det er et stress hvorfor valgte du denne hobbyen?


Selv har jeg en hektisk hverdag, jobber rett som det er opp til 12 timer om dagen. Automatisering har jeg full forståelse for. Det må være lov å forsøke å forenkle arbeidet som er innvolvert med hobbyen.
Help
jeg tror eg kan bare gløme hele greiene jeg
Jeg skjønner at det er enkelt når man jobber mye, men som du selv skriver StigS ; Vel, det går jo an å la vannet fra pumpa i 60-literen gå til bolla og så kan du lage en hevert som frakter vannet tilbake. Men det byr jo på noen problemer...


Gidder ikke å krangle om småting........

Men trådstarter du kan få kjøpt søte små pumper som du kan gjemme bak en plante & da kan ta litt vann fra 60 L engang i blandt.
Dette skulle ikke ta lange stunden?

Ser for meg at et slikt opplegg med utstyr osv vil koste noen kr.
Christian, glem dette prosjektet ditt da kostnadene med tankgjennomføringer eventuelt overrennings boks og returpumper er ganske store. I tillegg bør du ha en sump der returpumpa er plasser.

Så må du borre hull i bollen, noe som neppe er spesielt enkelt da jeg tipper at det en god del spenninger i dette glasset.

Det blir faktisk rimeligere å kjøpe et utvendig filter med varmekolbe på slangen.
Luftdrevet?
Kan du ikke sette nedi et luftdrevet filter dette tar jo ikke så stor plass og luftpumpa står jo under bollen og er jo ikke særlig dyr.
Eller hvorfor ikke bare kjøpe et billig, brukt, lite rektangulært akvarium? Gjør alt med filter og varmekolbe så mye enklere. Men husk at det ikke er stort annet enn reker, snegler og evt. yngel (over kort tid) du kan ha i et så lite akvarium


Stine Sofie
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap