Lenes akvarier.. (side 2)

Hihi.. det er så artig at de gjør det. De blå acaraene våre gjør det samme.. og første gang jeg så det ble jeg i fyr og flamme, ropte og gaulet på mannen min og hoppet opp og ned.. ler.. Jeg hadde ikke sett det før, hadde kunn hatt egg på corydoras før det.
I dag ble sommerfugl yngelen frittsvømmede! og mamma og pappa er kjempe flinke denne gang.. spent om det vil vokse opp noe yngel denne gang Fikk microorm i posten i dag, og det passet jo veldig bra.. har satt kulturen nå, og siden det hastet lagde jeg det i en liten beholder i starten bare slik jeg fikk høstet noe med det samme.. Et par timer i god varme og det vrimlet allerde masse i boksen og en del oppover boksens vegger.. Håper de små liker maten

Dette bildet ble tatt i går, pappan passer godt på de små..
[External Image]

Og et av hele hurven, ikke lett og ta bilder av dem.. da jeg vil ikke stresse opp foreldrene noe, de liker IKKE kamera..
[External Image]
Så bra at de er flinkere denne gangen, de blir vel flinkere og flinkere for hver gang. Øvelse gjør mester, sies det.

Hva lager du microorm på? Havregryn el barnegrøt el?
Hvis noen først er innom og leser tråden så kunne det jo vært flott om de la igjen spor etter seg når man ber om råd el tips iallefall.
Men er vel derfor man har de 'spørre-trådene', man skal spørre der istedet. Personlige akvarietråder blir mer som en dagbok liksom.. offentlig sådan.. ler..

Hva var det som feilet Ancistrusen din?? Kjempetrist når sånt skjer.
Sirra
Hvis noen først er innom og leser tråden så kunne det jo vært flott om de la igjen spor etter seg


"Spor!"

Hilsen Mona O
Dette innlegget inneholder bilder av død og oppskjært fisk, så er du advart om du er sensetiv for slike bilder...




Sirra: jeg er usikker, men tror hun av en eller annen grunn ikke ble kvitt eggene sine. hun klarte og få ut noen, men ikke alle Hun har sett ganske oppblåst ut siden jeg slapp oppi en liten hann for par uker siden. Den andre hunnen ser likedan ut så blir nesten litt bekymret her.

Ellers er det i grunn bare nedtur neste for tiden, da Begge dvergguramiene mine er døde Hunnen først og hannen avlivet jeg, han hang bare rundt sturende nedi bunnlaget, han fikk en "bulk" under magen og mistet matlysten.. søkt rundt på nett og sett det kunne minne om noe som ofte rammer guramier og ofte dvergene. Åpnet han og syntes det så veldig rart ut der inne.. vet ikke hvordan småfisker skal se ut, men regner med de skal være like Torsken man sløyer.. Bare i mindre format. Hos han syntes jeg alt så ganske så sammenklumpet ut? stakkars Jeg mistenker de har fått merket humøret til perlegurami hannen min den siste tiden.. så har en mistanke om det kansje har ført til svekkelse Jeg hadde et 60 liters som skulle hentes til dem så dem skulle få flytte inn i.. så veldig tragisk. Men hannen var veldig fin og fargesterk hele veien, ville trodd dem ble blekere når dem var så svekket.. kan det være noe hormongreier dem har fått?

Så håper og tror disse dødsfallene er litt tilfeldig, selv om det har skjedd med 1 ukes mellomrom... :/

Legger ved noen bilder av Ancistrus som død.. Ser hun normal ut? og skal eggene være så store? Hun er er ca 6 cm stor bare.. Og hvorfor er øyne så innhullet, slik var hun før hun døde også..

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ang. mallehunnen med egg som døde:
jeg opplevde en gang det samme med en Corydoras-hunn, som var smellfeit av egg. Hun begynte å legge noen, spredde dem bare vilt rundt i karet, og så brått ble det total "forstoppelse" eller noe og hun døde. Man kunne bokstavelig talt se et spor av egg etter henne bortover, og likevel lå hun trillrund og tjukk av egg fremdeles, død på bunnen.

Jeg har bare opplevd det en gang, og det var så merkelig. Men jeg tror iallefall at hunner blant fisk KAN dø av en form for feilskjæring når de legger egg. Enten at det stopper opp helt inni dem, eller at et organ løsner eller skjærer seg litt slik at det fører til døden under eggleggingen.


PS! Ja, det er normalt at Ancistrus legger relativt store egg. Hvis hunnen din i tillegg var liten av størrelse, så må de jo virke enorme Ancistrusegg overrasker meg alltid når jeg ser dem, for de er så store (i forhold til mange andre fiskers egg er L-malle egg store).
Takk for svar mona! Var akkurat slik det skjedde her iallefall, hun la egg rundt forbi både under en blad , på glasset og på en rot osv.. Har inge kjønnsmodenhann til disse damene, så de har vel behov og kvitte seg med eggene også på et vis... Ja de eggene virket ENORME til hva jeg er vant med. Nå har bare sommerfuglciklidene lagt egg her til nå og deres er jo støvkorn i forhold.

Sommerfuglene klarte ikke og forstre opp de små denne gang heller, etter jeg fjernet all fisken untatt en stakkars neontetra så mistet dem piffen.. og de små begynnte og svømme litt rundt overalt uten dem så noe etter dem,dagen etter var dem borte. Men ser hunnen er rød om buken og ser antyding til eggleggingsrøret nok en gang, så dukker vel opp noen nye egg snart kan jeg tenke meg. Men jeg må finne en fisk eller flere som kan gå sammen med disse? de virker som de blir så sløve med og passe på de små når dem er alene med dem. Og når ungene blir sprett så "glemmer" dem vel at det er deres egene smpå dem spiser når dem kommer over dem i karet :/


Men over til noe hyggelig så Lekte Kampfiskene mine i går! yeei.. spennde og få overvære, de brukte halvedagen og la massevis av egg Hunnen fjernet jeg i går kveld. Hun ser litt pjuskete ut i finnene stakkars,men matlysten var på topp i dag. Hannen går i en 20 liter med masse flyteplanter, så får vi se hva som skjer videre
Stakkars!!!!!!!!!
Og de eggene var da kjempestore!! De må vel ha blitt sittende fast på en måte? Ser for meg at hvis en hel klynge presser på samtidig, så blir det bare press og stopp liksom.. mens hvis de ligger mer 'rett' så plopper de ut. Forferdelig synd.
Det der minnet meg om noen guppyer her.. de døde, og siden det virket så merkelig så åpnet vi dem.. og der var fullt av ferdig yngel i dem begge.

Er det ikke rart.. alt kommer på èn gang. En ulykke kommer sjelden alene, heter det, og det stemmer jammen i mange tilfeller.

Men de sommerfuglene dine.. tetraer eter egg/yngel, men lurer på om coryer ville funket?
Da ser det ut som det blir hus på oss!!
Og da blir det flytting om par mnd.. ikke så langt da, vi leier i nabohuset til huset vi skal kjøpe hehe, så 100 meter bare..

Men nå er det litt diskusjoner om romfordelingen hehe, da min mann mener vi bør benytte det 4 soverommet til gjesterom/kontor.... Mens jeg mener vi skal ha det som hobbyrom *kremt*
Har altid ønsket meg en slikt rom der jeg kan ha en vegg med terrarie hylle til tarantellene mine og en vegg med akvarier... For en perfekt kombinasjon da krypa liker fuktighet og det blir vel bedre luftfuktighet i et rom med masse akvarier. Men jeg kan liksom ikke se for meg jeg kan putte en gjesteseng inn her da haha.. siden jeg blir og holde en litt høyere romtemp pga tarantellene er det vel ikke det beste soveplassen, og tviler noen har lyst og dele rom med krypa.... Og så trenger jeg plassen til andre ting :P

Så nå drømmer jeg litt om og få tak i en akvariereol... eller 2..

+ må få tak i et større 500+ jeg kan ha litt mer plasskrevende fisker i. Har jo en elefantfisk som trenger mer plass ganske så snart..
Jeg fikk en tilgodelapp på dyrebutikken etter og ha levert inn en del tetra jeg fikk med akvariet når jeg kjøpte det.. og tok meg en kikke runde på hva dem hadde i butikken.
Der i akvariet i hjørnet, trødd ned i en 70l kansje så gikk det 5-6 elefantfisk sammen, på grus De stakk den lille "snabelen sin ned i disse skarpe grus steinen og hadde en del skarpe merker på kroppen... Jeg slo det fra meg siden jeg har bare 180 l til rådighet nå.. men uka etter var jeg innom igjen, og fortsatt var alle elefantene der. Så jeg gjorde mitt første " bør ikke " kjøp... Nå har jeg hatt den en del uker og den har blitt så fin og svart i fargen.. ikke noe særlig sky er den heller, kommer frem under matingen og ekstremt glupsk. Det går mest i røde mygglarver.. men den spiser alt de andre fiskene får også, til og med malletabettene går ned , den dytter borti tabletten så det løsner biter av den... Vet ikke hvor optimalt en slik kost er for disse, så kansje burde den gå i bare et artskar.. det har iallefall lagt på seg siden den kom hit. Og finnene har vokst ut igjen, den så ganske pjusk ut..

Jeg ser kampfisk yngel!! eller de er vel kansje wigglers enda da.. ser bare noe som spretter rundt oppi skumrede. Kampfisken " ruffse" står og passer nøye på de små, plukker opp alle som skulle falle ned...
Den stolte pappan..
Prøver og skremme meg vekk hver gang jeg titter inn i karet, så veldig beskyttene ovenfor de små enn så lenge, blir spennde og se hvordan han er mot dem fremover.

Bilde tatt med blitz så blir en del gjenskinn..


[External Image]
jeg ser en og annen kampfisk yngel enda som pappan plukker opp og spytter i reiret, men pga kattelurven vi har i hus hadde hoppet opp til kampfiskkaret, dyttet vekk plastlokket og drukket vann( i skumrede) så ser det ut som det har forsvunnet en del... :/ må få nytt dekkglass til denne 20 literen.

Ellers var jeg pg handlet meg et par fisk i går, planen var ikke og skulle ha noen nye fisk,mest inn for og kikke på mindre akvarier, leter etter et greit rekekar.. og jeg kunne få kjøpe en 20 liter helglass til 150 , uten utstyr da.. men tenkte og kjøpe et par av disse ved neste lønning.

Men så ble jeg stående og kikke på kampfisker, og denne karen gikk oppe på en av karene på den øverste reolen, jeg med bare 154 på sokkelesten ser ikke så mye i den høyden :P men så er ganske aktiv fyr som svømmte frem og tilbake.. og likte at han var så mørk og fin!
Men tenkte vel at jeg har allerde en kampfisk og trenger ikke flere enda.
Så ble jeg stående og kikke på disse helglass akvariene igjen, de er ganske greie i grunn som reke/ynglekar.
Jeg så tilfeldigvis i et av karene før jeg skulle gå, og se disse nydelighetene, jeg måtte selvsagt kjøpe dem med hjem!

vf Copella nattereri - håper dem er en av hvert kjønn.
[External Image]
[External Image]

Og i iveren ba jeg butikkmannen plukke med denne kampfisken jeg hadde sett på tidligere... som jeg selvsagt ikke tenkte på og be om nærmere closeup før bestemte meg.. arg!!! dette blir siste gang jeg gjør noe slikt UTEN og se og studere fisken på close hold før kjøp!

Bildene taler for seg han er nyyydelig... men ser virkelig ikke frisk ut, sopp eller blitt nappet på kansje? jeg får vel ta han med til butikken til mandag og få levert han inn igjen.. synd i grunn, da jeg likte han så godt ellers.. men kan jo ikke kjøpe fisk som ser slik ut. Men fullt og holdnet eget feil også som ikke så nærmerer på han enn på avstand. men i grunn rart ikke butikkmannen kommeterte noe, han kan da umulig oversett en fisk som så slik ut

[External Image]
[External Image]
[External Image]

Da var jeg innom dyrebutikken og fikk byttet inn denne kampfisk hannen. Jeg endte opp med og ta denne hjem.

Jeg er ikke heeelt overbevist tross lange finner dette er en hann.. men det vil vel tiden vise når den blir mer husvarm. Den har iallefall både vannrette og loddrette striper den skifter mellom etter humør, når den fikk titte på en kampfisk hann ( gjennom boksen) var den ingen brusing med finnene, det var heller en typsk hunn reaksjon, loddrette striper, finnene sammentrukket osv.. Fin og spesiell syntes jeg den iallefall er fargene blir litt blassere på bilde enn i virkeligheten.
[External Image]
[External Image]

I den ene 20 literen min hadde jeg jo velykket lek mellom røde kampfisk hannen min og den ene nydelige hunnen min.. det ble yngel og jeg flyttet ut hannen tross jeg hadde bestemt meg for og la han bare gå sammen med dem.. trodde i grunn jeg ikke hadde noe yngel igjen etter katten hadde hoppet opp og drukket vann av akvariet( skudd vekk lokket).. Men i kveld oppdaget jeg denne lille saken!
Da er det sikkert flere små inni der.. de er jo knøttsmå så vanskelig og se i alle flyteplantene. Og ser ikke magen dens full ut mon tro, det vil si de spiser greit iallefall.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Da har vi kjøpt hus! og innflytting skjer i april
Jeg føler det jo utrolig rart at som huseier for første gang i mitt liv er akvarie/hobby rommet det rommet jeg gleder meg mest til og sette i orden *rødme* Da føler jeg meg en smule smågal altså... og tør ikke nevne det for mannen min, da tror han nok det har klikket litt for meg hehehe.. Med tanke på det er en del andre rom som kjøkken,stue,bad og barnerommene som skal males og innredes! :P

Jeg bare drømmer om et stort akvarie på helst 750 til litt større arter . Og en akvariereol eller 2! Og så har jeg lovet guttungen gullfisk, så da må jeg vel ha et akvarie på flere 100 liter med noen gullfisk også.. meg kunne i grunn tenkt meg koi jeg da, kansje sette opp en dam i hagen :P

oioi.. hvordan skal lommeboka strekke til!
Hahahaha... Nesten som å lese om meg sev det siste der
Hadde ikke vært så ille med akvarierom nei. Snakket med kjæresten om det igår, at hvis vi skulle flytte sammen, så måtte det være en plass der gulvet tålte noen akvarier i div størrelse..
han bare lo han.. På en positiv måte

Har lest hele tråden din.. Opplevde det samme da jeg hadde sommerfugler, men de kom aldri så langt at det ble frittsvømmende. noen i karet hadde litt for stor appetitt.
Grattis med eget hus!! *hopper opp og ned* sååå gøy da!
Og ja! Du bare mååå sette opp en liten dam i hagen hvis det er plass. Selvsagt!

Og grattis med kampfiskyngel!
Og grattis med ny kampfisk! (forresten, den første du hadde med hjem så trasig ut, altså. Så ikke bra ut nei. Stakkars lille fisken!)

Akvarierom.. heldiggrisen. Tenk så flott det blir!
Linka: Jeg tror kansje yngelen er sart ovenfor vannkvaliteten også.. så de tåler ikke så mye. Dem har egg igjen nå.. eller wigglers da, så tenkte kansje om de rekker og bli frittsvømmene denne gang jeg plukker ut en del yngel og har i eget kar.

Sirra: Takk! ja kjempe deilig og få noe eget! er plass til dam i hagen.. er vel heller lommeboka det står på. Da det er ganske mange andre ting som står på listen, men etterhvert kansje så
En av de mørkeste Eplene mine
[External Image]
[External Image]

En av ancistrus damene...
[External Image]

Gnage på en melorm
[External Image]

Og en av mine "inpulskjøpfisksomjegmåttebarehafordijegsyndsåsyndpådenibutikken"...
Den stod i et liiiite akvarie sammen med masse andre elefanter og slike ekkle skarpe små steiner i bunn. Denne skal få nytt og større kar når vi får flyttet til nyhuset. Den er utrolig spesiell. Og den er et matvrak!! Den forsyner seg av både malletabletter og flakfor og erter/grønnsaker.. må smake på alt... Men hovedkosten er jo frossene røde mygglarver og artemia da Og som den har vokst siden den kom hit! Og ikke er den sky i det hele tatt.. mye fremme under foring og ellers. Men har sin faste plass i akvariet under/ved siden av en rot jeg har stående på langs..

vanskelig og ta bilder av denne karen.. hehe så dette for duge. syntes det ble litt morsomt bilde.
[External Image]
To av mine CT kampfisk hunner. Veldig skittent glass, så bildene blir litt slørete.. har unger som hele tiden klasser på akvarieglasset...


frøken pripp
[External Image]
[External Image]

lille rosa..
[External Image]

De er begge veldig metalliske i fargene sine.. og lille Rosa blir veldig nydelig når hun er i rampehumør og blir veldig mørk og fin og rosa/rød.

Stusser litt på fargen dems, da de begge har dette velour aktige fargen over hodet og nedover rygg...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap