Lenes akvarier.. (side 5)

I går nok jeg var innom en dyrebutikk og kikket litt, så på Gurami arter, nydelig kampfisker osv Og i tillegg så jeg meg ut noen spennde andre fisker som ikke er så populære av en eller annen grunn, som jeg skal sette opp et kar til, og handle inn fisken til uka! Så gikk det plutselig opp for meg at jeg fokuserer jo helt feil jo! jeg har altid vært begeistret for slike fisk! Men isteden for og gjøre denne hobbyen spennde og int, for meg selv, så roter jeg rundt med masse andre fiskearter som skaper bare tull og hodebry.. og frustrasjon ikke minst, men det er jo ikke det minste rart siden det er jo ikke der "hjertet" mitt ligger!! det hele har dreid seg om hva andre mener om hva som kunne være fint og ha i akvariene og ikke hva jeg selv ønsker, og nå er jo bare jeg som styrer med disse fiska her i huset, altså alt arbeidet med vannskifte, stell osv.. og ungene og mannen er jo ikke sååå int. i hva som befinner seg i karene.. Ungene får beholde sitt kjøkkenkar til div levendefødene fisk og snegler. Og det er jo dem fornøyd med. Men de andre karene skal jammen jeg ta krav på igjen og gjøre med slik at jeg faktisk syntes det er koselig jeg også

Så da er planen og få solgt unna / byttet evt se om dyrebutikken vil ha barbene fra 180 l( når jeg er sikker på dem er 100% friske) Perleguramiene får bli.

I ynglekaret skal jeg sette opp til rekene og en eller annen minifisk art.. Så guppyyngel får bli inntill videre da, dem må bli større og garantert frisk før evt flytting til kjøkkenkar og resten får vi selge unna/bytte..

Kjøkkenkaret blir ungene "sitt" mamman tar stell osv.. men her kan dem liksom være med og bestemme litt hva som skal skje..

Så skal jeg hente en brukt 60 liter i kveld.. håper den er brukens! Det blir kampfisk boligen og et lite Asia tema i det karet..

Har en 54 liter akvastabil akvarie på loftet jeg må få ordnet nytt toppplate på som skal bli karantene kar!

Så skal jeg hente en 30 liter resum kar hos min mor, som jeg er litt usikker på enda.. men skal se om den kan brukes til noe

Og til slutt må jeg få kjøpt en lite 20-30 liters helglass akvarium som de nye spennde fiskene jeg har plukket meg ut i butikken skal bo i.. ( ikke 100% det blir fra dem da, skal høre litt rundt hva de andre butikkene kan ta inn til meg) Dette er det mest spennde da, så nesten så jeg får lyst og handle inn alt i dag, men tålmodighet er en fin fin ting! :P


Ellers er det fortsatt ingen utbrudd med flekker i 180 l eller kjøkkenkaret...
I yngleboksen døde den mest svekket hunnen i natt.. de andre virker fine men fortsatt prikker som ikke vil bort! :/ også er det minst 30-40 yngel på rundt 0.5 oppi der, de spiser og virker raske og fine enn så lenge..
Fisken ser bedre ut i ynglekaret, ingen ny prikker eller sopp.
Men i kjøkkenkaret har den ene guppy hunnen fått belegg på kroppen, slik som hunnen i ynglekaret hadde, da har behandlet dem på nytt med ESHA 2000...
Men siden dem får denne hvite munnen og hvite belegg på kroppen mistenker jeg muligens Columnaris/ eller annen bakteriell infeksjon? det vil si jeg er nødt og ty til sterkere medisiner... hm.. vurderer og pakke syk fisk med i pose og få dyrebutikken til og se på den? kansje dem vet..

og i 180 l har jeg muligens sett nye prikker på kampfisk damen, jeg tror alle sandkorn og alt som ligner prikker er tegn på sykdom nå, kjenner meg jo en smule paranoid av dette

jeg trenger også ny medisin, skulle kjøpe på lørdagen men da var butikken selvsagt tom for ESHA, både exit og 2000.. Har mer EXIT igjen, men straks tom for 2000, så det må da bestilles... trålte alle dyrebutikkene med bare en fører det merket her. Tør liksom ikke teste ut de andre, da jeg er redd for filterbakteriene.

Har en varmekolbe stående nå klar i 180l, men termometret har på mystisk vis forsvunnet.. lånte det fra 180 l før helgen og finner den ikke igjen, så må få handlet inn nye før jeg tør starte varmekur i dette karet... HVIS det trengs, men om det dukker opp flere prikker nå får jeg bare gjøre det, da tydeligvis jeg klarer ikke ta knekken på noe med esha...

Dette er fryktelig frusterende greier, spesiellt siden jeg ikke har erfaring med sykdommer i det store og hele.. Og redd for og behandle fisken galt. En varmekur får jo alt mulig til og blomstre opp ikke sant? så er vel ikke bare kjøre en kur for sikkerthest skyld heller :-/ i tilegg til fisk som kansje ikke liker så mye varme kan stryke med..



Kaos i heimen.. japp!
Da har jeg fått svar av flere at det antageligvis dreier seg om sopp/fløyelssyke på guppyene.. så Da blir det litt hyppige vannskifter fremover. Også får man teste ut dette med salt i vannet da, siden så mange anbefaler det... siden det er ikke noe synlig utbrudd på flere av fiskene.


I dag Fikk jeg flyttet ynglekaret i hyllen under 180 l og fikk satt opp 35 literen som fant i uthuset hos mine foreldre på oldermorkommoden( kommode etter min oldemor) ynglekaret stod på det før. Så endelig fikk Lille Totoro komme seg ut av bøtta han stod i sammen med planter,2 eplesnegler og filtret.. Men syntes det blir mye med fluval 2+ , det blir alt for mye strøm/ sirkulasjon i vannet.. kampfisker liker jo det litt roligere, så kanskje bytter jeg ut det filtret med et litt mindre... nå blir det jo antageligvis ikke flere fisk i dette karet uansett, bortsett fra noen reker, så da burde det vel kanskje gå uten overbelastning. Også må jeg finne noen stilige røtter og ha i det, lyst på slike trollkvister eller hva dem heter.. med noe mose festet på. + jeg må få tak i flyteplanter, kastet ut alle mine i sommer da dem vokste/ formerte seg noe helt villt, ble jo natt i alle karene mine jo...


Han virker veldig fornøyd med bedre plass, svømmer rundt og undersøker alle krinker og kroker.. og skjekker eplesneglene ut.
( beklager fingermerker på glasset, oppdaget ikke det før etterpå :p )
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Takk, han er ikke fargesterk akkurat, men han er ganske så fin for det, mintejenta mi på 3 syntes han er fin fordi han ser rosa ut, var vel i grunn derfor jeg kjøpte han


Jeg har lyst og sette opp et killi kar, tenkte og kjøpe ett 19-25 liters helglass kar, så nå sitter jeg og vurderer filterløst eller om jeg skal bruke et lite hjørnefilter.. snuser litt rundt etter ideer. Må få tak i flyteplanter igjen.. og stikke innom plantasjen for og kjøpe torv, trenger og bytte ut torven i alle boksene til tarantellene så det passer jo i grunn fint.. Ellers blir det ikke noe lys til dette karet, bare dagslys.. evt en lampe som står ved siden av benken. Javamose må jeg få kjøpt også, har jo i grunn en del mose fra før, men vil ikke ta noe fra de andre karene før jeg er 100% sikker det ikke er mer hvitprikk smitte.. Eikeblader har jeg masse av i hagen, og det liker jo Killi, senker Pm verdien og funker fint som gjemmeplass til evt yngel. Må få tak i en planteleker art tror jeg, Vil ikke styre noe med og ta ut egg i starten.Også bør vel sette i gang litt levendefor kulturer i gang etterhvert.. har sett Killi i en av dyrebutikkene her, men de kunne ikke gi meg navn på arten og visste ingenting, så jeg skulle kome tilbake siden når dem hadde fått tak i listen fra leverandøren. Så får vi se hva det blir til

åå det er frustrerende og ikke noe særlig hyggelig for en utålmodig sjel dette med sykdom i karene.. jeg har liksom en del planer nå så bare klør i fingrene etter og få satt i gang. Men har en "karantene" tid på alt av fisk nå til fiskene har vært sykdomsfrie par uker.. Nå er det iallefall ikke noe hvitprikk i kjøkkenkaret, stuekaret eller i yngleboksen! og det tross det har vært en del øking i temperaturer pga fyring med ovnen i stua.. så det steg noen grader i alle kar. Men fortsatt ingen ny runde med hvitprikk! Eller det er og lyve litt.. jeg oppdaget for 4 dager siden prikker på kampfisken Totoro, han har jo fått eget kar på 35 liter.. Han stod jo en liten periode i stuekaret, så var vel ventet et utbrudd hos han også etter jeg flyttet han.. Men prikker borte dagen etter da, etter en runde med Esha Exit... så fortsetter og behandle han noen dager til jeg er helt sikker.
Har noen indiske klorker( bitte små bebiser) som står i en yngleboks i det karet også da, var litt bekymret for hvordan de ville takle medisinen, men ser fortsatt greit ut med alle 5

Ellers fant jeg den ene hestehode botian min død i dag da har hatt dem 1 1/2 år nå så det var litt trist, kan hende den var svekket av hvitprikk,medisiner osv.. men den så i grunn veldig fin og tykk ut i kroppen, og så ellers helt frisk og fin ut, men det så ut som den har hatt en form for indre blødning? hele buken og langs kroppen var det rød stripe og når jeg forsiktige klemte på på den, rant det blod ut av den :/ Kan hende det er skade etter jeg flyttet på noen steiner der inne.. de er så sky og raske disse hestehodene her og gjemmer seg under sanden. Da har jeg en igjen jeg må få flyttet så raskt jeg tør over i stuekaret.. det er mer egnet størrelse og vannverdier for disse. Skal bare være levendefødene i kjøkkenkaret nå..

Ellers har jeg plutselig to ekstra 60 litere og skal hente meg en 80 liter til uka Så nå prøver jeg og overbevise mannen om at jeg må handle inn en reol og plassere dem på... tenkte en slik biltema reol. Men mangler toppglass og utstyr i begge karene da.. 80 literen er jeg usikker på hva som følger med, det er en kar jeg bytter til meg mot et stort speil jeg har stående på loftet

Hva jeg skal ha i karene er jeg usikker på, men lyst på noen cory i 80 literen iallefall!
Blindpassasjeren fra Ikea planten.. Syntes disse små pest sneglene er fine jeg

[External Image]
Tenker du på de oppbevaringshyllene av galvaniserte stål?Har vært og kikket på de selv og de så ganske så solide ut og var heller ikke så ille på utseendet.
Lurer bare på om det er mulig og male/lakkere over selve hyllene så de ikke trekker til seg vann...
Ellers så virker de himla greie,enkel montering uten skruer og du kan justere hylleplatene som du selv vil,for ikke og nevne at du kan antageligvis flytte på den uten og måtte bekymre deg for at den vil dette sammen...
(Prater av erfaring etter flytting av 2 "billige" bokhyller som nesten raser sammen.)

Kjenner igjen problemet med og klø i fingrene av utålmodighet etter og få satt igang med og innrede/ominnrede Akvariene.
Har forøvrig klart og holde meg på matta og ikke kjøpt noe levende til 30.L,men åh,som jeg ønsker det!Smugstartet litt med noen planter istedet og slo meg løs med de,så fikk jeg holdt meg selv i ånde.
Får håpe du blir kvitt sykdommen nå,så du kan få begynt og plante.

Du får bare overbevise mannen din om at med en reol så får du bedre plass,med flere Akvarium på ett sted,i høyden,istedenfor og måtte spre de rundt i forskjellige rom.Lykke til!
Har ikke vært og sett på Biltema reolen selv enda så takk for svar
Ja hadde vært greit om jeg skulle ha flere kar nå at dem stod samlet, har jo et kar på kjøkkenet, 2 i stuen og en lite ett i mellomgangen.. vi er en familie på 4 i et ikke så alt for stort hus, så sjønner jo mannen ikke er heeeelt enig at det er hyggelig med akvarier i alle rom :P det blir en del vannbæring også, så må ordne meg en lengre vannslange til badet tror jeg..

men trenger en del utstyr nå:

Utstyr for lage lage hjørnefiltere i 2* 60 litere og en 80 liter..
Lysamatur til en av 60 literene tror jeg, muligens jeg har en liggene. Varmekolber til alle 3, reolen skal ned i under etg. og der blir det fort for kaldt og unngå varmekolbe, da vil natt tempen synke ganske så mye vil jeg tro.
Dyrt ja.. så da er det bare og vente ,spare og kjøpe inn litt nå og da.



Totoro og Tulla har blitt foreldre.. ikke helt planlagt og la disse treffes allerde, men Tulla var så eggsprengt hun knapt kunne svømme, så da fant jeg ut det var verd og ta sjansen på det... Hun traff jo Totoro når han gikk i stuekaret en liten periode og etter det har hun svømt rundt fortvilt i karet på leting etter denne kjekken gutten, visst frem sin flotte farge til alle de andre fiskene og stått på tvers , mørk i kroppen og med hvite striper på "kinnet" typisk tegn på at hun er klar... og med en kjempe stor buk full av egg.

Trodde jeg måtte ty til ny behandling mot sykdom her igjen, men Jeg var visst litt overbekymret ang hvitprikken, oppdaget det bare var noen sandkorn.. tror det kommer til og bli slik en stund fremover!

Litt vanskelig og ta bilder av de små som henger oppi boblereiret der.. men man kan skimmte noen små haler. Det ble ikke så mange som jeg trodde, ser ut som en del egg gikk tapt.. men det er iallefall et dusin yngel, usikker om jeg bør flytte dem etter de er frittsvømmende denne gang..




[External Image]
Det er så arti med yngel! Uansett om en gjør noe med de eller ei... ;D
Ser fortsatt litt kampfisk yngel som gjemmer seg blandt flyteplantene, så vi får se hvor mange som vokser opp. Må få plantet litt mer i karet så blir det nok enda mer sjanse for at de unngår og bli middagsmat. Har en stor klump med javamose jeg etter planen skal feste til en rot, om jeg bare finner en jeg liker..

I går flyttet det også 3 nye innbyggere inn sammen med totoro, 3 søte kuhlii ål, de er bare så sjønne.. blir og fylle på stimen etterhvert som jeg kommer over fine eksemplarer i dyrebutikken. Jeg så den hadde svarte kuhlii , men som jeg forstår er dette ikke samme art, sa da blir det kansje dumt og blande?


I kjøkkenkaret er det flyttet over noen guppy yngel, trodde i grunn de ville bli middagsmat men de store platyene bryr seg verken om sine egne unger eller små guppy yngel. Så da er statusen 7-8 guppy barn og et 20 talls platyer.. ikke verst det tross de måtte klare seg gjennom hvitprikk første ukene i livet sitt. Men nå ser dem friske og fine ut og ingen tegn på sykdom mer verken i yngleboksen eller kjøkkenkaret

I stuekaret prøver jeg og få bort gullbarbene som jeg kjøpte inn til ungene i vår, de ble kjøpt fordi vi ønsket mer liv i karet og trodde kansje ikke litersyken ville komme over meg igjen.. Men nå passer dem jo ikke inn her mer. Må bruke plassen til noe mer andre type fisk

Hestehode botian min som er i dette karet er plutselig gått fra og være sky og gjemme seg bort til og ha svømme aktivt rundt omkring, opp og ned langs langsiden på glasset.. og er da helt mørk i fargen når den holder på. Har hatt dem over 1 år så dette ligner jo ikke normal adferd i det hele tatt.. eller vært slike aktive før, så begynner jo nesten tro noe ikke stemmer, den går alene nå.. jeg får ikke fanget inn atrsfrenden dens fra kjøkkenkaret, den forsvinner under sanden når jeg prøver, og forsvinner sportløst.. så må bare fortsette og prøve.
I dag lå pakken fra Thailand i postkassen!
11 dager tok fra den ble sendt til den var her. Nå er jeg spent på om det blir noe yngel av killi eggene.. har liksom ikke den største forventingen pga kulde osv. Men det er nå spennde og prøve jeg kikket på eggene men ble ikke helt klok av det.. tror jeg må finne et forstørrelsesglass så ser jeg bedre om når eggene er klare.. i følge pakken er den plukket den 14. okt. og klekkeklare den 24 nov.
bare litt bilder... ( se bort i fra finger merker etter barna og alger på glasset)

Gullbarbe dame stappfull av egg..
[External Image]
resulterer i fargesterke gutter..
[External Image]

Søteste rare hestehodebotia, skifter farge litt sånn etter humør. Noen ganger er den helt mørk.
[External Image]
Litt små runde platy damer..

[External Image]

[External Image]
litt bebiser..

platy
[External Image]

Guppy
[External Image]

Bitte liten søt kampfisk yngel som må klare seg selv nå i den store "verden"
[External Image]


Det står en tom 85 liter her nå.. mangler div utstyr før jeg begynner og sette den i gang, men nå har jeg fått kjøpt en brukt filterpumpe til den, eller jeg venter en i posten denne uka, jeg gikk for en innvening fluval denne gang også da jeg synets de er så greie og lydløse. Skulle gjerne hatt utvending pumpe, men akkurat nå må jeg ta hensyn til lommeboka.

Denne skal jeg har Corydoras i allefall, og leter etter en liten stimfisk i tilegg som ikke er ivrige eggtyver eller yngelspisere, ser noen anbefaler venusfisk.. men kansje man skulle kikke etter noen Moskito-rasbora?
Hvilken cory det blir nå i første omgang blir litt tilfeldig tror jeg, kommer ann på hva jeg kommer over. Siden jeg faktisk ikke har en eneste art i hus lengre så spiller det ikke så stor rolle faktisk! kan jo utvide med en stim til etterhvert liksom Drømmer jo fortsatt om og eie noen grønne da. Det har jeg gjort noen år nå...

Ellers klør det litt i fingrene og få gjort noe med stuekaret... må bare få ut disse barbene som går der. De er faktisk både fine og morsomme fisk, men ikke heeeelt det jeg har lyst og satse på, og har jo ingen andre steder og plassere dem heller.
Så mye rart man kan finne på når man skal stikke innom en dyrbutikk i fullfart! jeg skulle BARE ha påfyll av hunde og kattemat. Men måtte jo stikke en tur til akvariene i 2etg. og kikke på fisk siden jeg først var der..
Kikket litt rundt før jeg stoppet opp og ble stående og kikke på noen nydelige palettciklider, jeg har gode minner med denne fisken.. jeg eide en slik i mitt barndomsakvariet.. den hadde faktisk navnet King( hva man husker!) og det er noe fasinerende med denne nydelige fisken. Så plutselig glipper det ut av meg til de som jobber der at jeg ville ha et par!! plukket ut en meget stor og flott hanne, og en ekstemt fin hue, med masse rogn i buken sin. Vel hjemme var det jo ikke så mye annet og gjør enn og plassere dem i stuekaret.. selv om det er liksom ikke helt det jeg hadde planlagt og ha gående der nå, er hissig par med paletter liksom :P Ja de plukket seg ut en hule med det samme.. hunnen "danser" for hennes utvalgte og rister.. så de er allerde i full gang bare en knapp time etterpå..
Så.. slik kan det gå :-/ hehe...


Også fikk jeg med hjem noen søte pestsnegler da til kjøkkenkaret med det rare i..



Leveriktene er da alt for vakre til å kalles pestsnegler ;D
Jeg må bare si at jeg virkelig liker tråden din. Flotte kar og flotte fisker. Han "rosa" kampfisken er jo bare helt utrolig vakker.

Gleder meg til å følge videre.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap