Lenes akvarier.. (side 6)

Sissimor
Leveriktene er da alt for vakre til å kalles pestsnegler ;D


Ja jeg mener jo det! De er nydelige.. syntes kroppen dems serut om glitterlim! man kunne jo i verste fall kaldt guppy for pestfisk? de formerer seg jo raskt dem også :P






Sjura
Jeg må bare si at jeg virkelig liker tråden din. Flotte kar og flotte fisker. Han "rosa" kampfisken er jo bare helt utrolig vakker. Gleder meg til å følge videre.


Å så koselig og høre!! Tusen takk for fine ord! Jeg innbiller meg ingen leser i tråden min jeg, Så koselig med tilbakemeldinger

Ja han Totoro er en vakker gutt! kjempe spent og se hvilken farger avkommet hans blir om de vokser opp
Heia. Jeg hadde klart å klippe av halve posen på de bunnlagskulene.

Men tror det ikke spiller så stor rolle hva slags merke man bruker. Jeg betalte ca 150 kr for et par kilos pose. Så er ikke store utgiften. En pose har holdt til en 200 l. 2 60 l og har ca halve igjen. Se bortifra den møkkete olabuksa mi please.

LeneA
Så mye rart man kan finne på når man skal stikke innom en dyrbutikk i fullfart! jeg skulle BARE ha påfyll av hunde og kattemat. Men måtte jo stikke en tur til akvariene i 2etg. og kikke på fisk siden jeg først var der.. Kikket litt rundt før jeg stoppet opp og ble stående og kikke på noen nydelige palettciklider, jeg har gode minner med denne fisken.. jeg eide en slik i mitt barndomsakvariet.. den hadde faktisk navnet King( hva man husker!) og det er noe fasinerende med denne nydelige fisken. Så plutselig glipper det ut av meg til de som jobber der at jeg ville ha et par!! plukket ut en meget stor og flott hanne, og en ekstemt fin hue, med masse rogn i buken sin. Vel hjemme var det jo ikke så mye annet og gjør enn og plassere dem i stuekaret.. selv om det er liksom ikke helt det jeg hadde planlagt og ha gående der nå, er hissig par med paletter liksom :P Ja de plukket seg ut en hule med det samme.. hunnen "danser" for hennes utvalgte og rister.. så de er allerde i full gang bare en knapp time etterpå.. Så.. slik kan det gå :-/ hehe... Også fikk jeg med hjem noen søte pestsnegler da til kjøkkenkaret med det rare i.. :) Det var en nydelig snegle du hadde bilde av der,er på utkikk etter noen slike selv. Er veldig lett og "bare" ta seg en kikk på Akvarieavdelingen for så og ende opp med ett impulskjøp eller flere,oss meg har det gått mer i Akvariedekor,he,he.
Sjura
Heia. Jeg hadde klart å klippe av halve posen på de bunnlagskulene. Men tror det ikke spiller så stor rolle hva slags merke man bruker. Jeg betalte ca 150 kr for et par kilos pose. Så er ikke store utgiften. En pose har holdt til en 200 l. 2 60 l og har ca halve igjen. Se bortifra den møkkete olabuksa mi please.


hu?
HAHAHA. sorry feil Lene her inne ja. Ble litt sent for meg i går gitt. Posta i feil tråd.
Animorpher
[QUOTE=LeneA] Det var en nydelig snegle du hadde bilde av der,er på utkikk etter noen slike selv. Er veldig lett og "bare" ta seg en kikk på Akvarieavdelingen for så og ende opp med ett impulskjøp eller flere,oss meg har det gått mer i Akvariedekor,he,he.



Ja det er fort gjort, nå var de ikke et sånt direkte impulskjøp da.. lyst på paletter lenge..men tenkt hele tiden det passer ikke nå. Meeen så klarte jeg ikke dy meg da. Spesielt ikke når mannen pekte på dem i en annen butikk vi var på forgie uke.. så da er jeg raskt med og inkludere han, i håp om han kanskje skal få mer int. for hva som skjer på baksiden av de glassveggene.

I dag fikk jeg en fluval 3+ i posten kjøpt brukt av en bruker her inne, så da mangler det bare sand, varmekolbe( om jeg gidder og bruke det, må se hvor varmt det blir uten først) nye lysrør.. Kom på jeg burde kanskje testfylle karet først, så det skal jeg gjøre i kveld. Sammen med vannskiftene som er utsatt en halv uke pga jeg har vært litt pjusk i formen og hatt besøk i helgen som var.

I ettermiddag skal jeg også hente et nytt kar, usikker hvor stort det er, hun sa mellom 50-100 liter en plass hehe.. men det var tett da. Og siden jeg fikk det gratis orket jeg liksom ikke mase med masse spm. Så jeg tror utifra bilde det kanskje bare er rundt 30 liter da, så det blir spennde og se når jeg henter det håper det er litt penere og se på enn forgie karet jeg hentet. Mannen blir litt overgitt av alt jeg drar hjem :P Har nå liggene 2 rammekar på 50-60 L på loftet, en tom 85l i kjelleren. + en 80 liter jeg har lovet og hente hos mine foreldre.. pluss en 54 liter som står på verandan vår pga det gikk lekk, det kan noen få gratis om dem vil..trenger vel bare bytte ut silikonen og få nytt toppplate.
Sjura
HAHAHA. sorry feil Lene her inne ja. Ble litt sent for meg i går gitt. Posta i feil tråd.


hihi sjønnte neste det!
Godt Men temaet er i allefall næringskuler til planter. Og posen er av sorten jeg bruker.

Må nesten skylde på litersyke og småbarn syndromet.
Sjura
Godt:D Men temaet er i allefall næringskuler til planter. Og posen er av sorten jeg bruker. Må nesten skylde på litersyke og småbarn syndromet.


Jeg har tenkt på næring til planter om dagen, og lurt litt på hva jeg skal bruke.. jeg kom her om dagen at jeg har helt GLEMT! og tilføre mine stakkars planter noe ekstra næring, i tilegg til litt for mange timer med lys ( skal kjøpe timer nå) er det ikke rart jeg aldri blir helt fornøyd med planteveksten i stuekaret :P

litersyke og småbarns syndrom kjenner jeg til ja hehe
yeey palettene har egg i hula under rota! spennde Altid morro med egg!
Ble ingen smått av palett eggene kan hende det ble, men de ble i såfall spist opp eller tatt av pumpa, slik går det når mamma og pappa fisk må legge egg rett ved siden av innsuget på filtret. Må fikse det litt ynglesikkert gjen, når jeg bare får bort denne stimen med gullbarber..

Ellers er det lite som skjer her om dagen, jeg har da hentet nye platy, da nesten alle guppyene og platyene døde jo for meg under/etter hvitprikk utbruddet. jeg fikk dem uten og betale for dem da, da fisken kom syk fra butikken. Guttungen valgte ut noen som var fine og gule, med rødere farge på halen.. Jeg er allerde litt lei av levendefødene, altså de er fine emd sterke farger, men jeg merker jeg liker mer naturlig farget fisk jeg.. slike som ser ikke ut som dem har ramlet i en maleskrin :P
Men de går jo i barnas akvarie, så da får det bare være sånn.. jeg tellte opp 4 guppy yngel på 2 cm. Og platy yngel har jeg vel rundt 20 talls av.. både koral og mikkemus ser det ut som.. Guttunge fikk også kjøpe seg en ny eplesnegle i butikken i dag, litt dyrt og betale nesten 50 lapp for en snegle, men disse var veldig store.. så tror det er en kjempe eplesnegle. Den er knall gul og siden det er favoirittfargen hans, så da fikk han nå lov og få den. Siden mamman har bare kjøpt rosa,lilla ,blå og hvite snegler fra før :P

I dag fikk jeg gå endelig somlet meg til og sette den "nye" 85 l på gulvet på badet nede, avis papir under og fyllt den helt opp med vann, så kan den stå slik par dager, bare for og se om den er tett... stoler ikke helt på like brukte kar, men dette er et akvastabil kar så den holder sikkert.

Men har lite ork og energi om dagen, så håper den snart kommer tilbake.... kjedelig når man har mye man har lyst og gjøre og ingen tiltaks lyst og sette i gang :/

Minstejenta har fått vannkopper, oppdaget det i morges.. stakkars, det kløøøøøør!Håper hun ikke blir like plaget som det jeg var.. har fortsatt arr etter mine vannkopper... Men det er nå godt dem får det som barn, håper bare hun smitter storebror så han også bare blir ferdig med det han også..
Koselig tråd
Den leverikt sneglen var bare nydelig. Kjempesøt. Hvor stor er den?

Jeg har også en gul eplesnegle, og den er nydelig, Knallgul farge
Tusen takk

Jeg har 3 eller er det 4 av disse leverrikt sneglene, den største er rundt 2.5 cm i lengde på skallet sitt, de andre noe mindre. Akkurat nå har dem kosestund og er helt innviklet i hverandre, så håper de trives nok til små snegler av disse vokser opp, de er kjempe søte


I dag har jeg startet klekking av killiegg! er klekket 4 til nå, så ser i grunn dårlig ut ang klekke prosenten, men kan vel nesten ikke forvente så mye siden det var en del kaldt når sendingen kom, og den tok jo hele 11 dagers reise fra Thailand

Og så har jeg endelig somlet meg til og sette opp 85 literen i kjelleren, har plukket litt planter i de andre karene , men trenger sårt litt flere så må vel ut og shoppe litt.
Jeg planlegger kaldtvanns fisk i denne, så ingen cory denne gang heller antageligvis :-/ , noen arter trives i ikke fullt så varmt vann, men jeg må ha noen fisk som tåler litt fall i temp om feks strømmen skulle gå der nede,er fort kaldt i underetasjen. Så vil tro vanntempen vil ligge rundt 18-23 grader en plass, usikker hvor mye lysrørene varmer. Men det er rundt 18-19 grader og om natten kan temp synke til 16 om vi slår av varmepumpen i rommet. Så tempen i karet blir vel litt høyere enn det iallefall.
Venusfisk, værål eller/og paradis fisk er under vurdering nesten lyst og bare ha væråler oppi her, de er så søte, og trives i litt kaldere vann... Men vi får se, skal vente noen dager før jeg gjør noe mer nå, bare for og være 100% sikker på karet ikke er lekk.. nå har det stått en hel uke på med vann på badet, og ikke en dråpe da. Men det knirket når jeg satte den på plass at jeg syntes det var litt nifst! :/




I går blåste det sikkelig her hos oss, og så forsvant strømmen i mange timer.. det fine kles snor furua mi ramlet også ned i går, landet på taket, men ingen merkbare skader annet enn litt knust takstein heldigvis! Men jobben blir jo og få den fjernet uten og skade verandra osv da...

Håper virkelig filterbakteriene klarer seg, iallefall en god del.. får vel følge litt ekstra nøye med fremover med vannet verdier osv. 8-10 timer er lenge uten sirkulasjon for filtret.

Inaktiv bruker
Huff! :O Her var strømmen borte i 3 min og Mobilnettet borte i 2 dager. :P
Oi !! Skal si dere hadde fått naturen litt vel tett innpå.

Strømstans ja, det er vel skrekken når man har akvarier. Hvordan funker det med utvendige pumper tro? Kan man risikere lekasjer da? Og starter de opp igen som de skal når strømmen er tilbake?
Ikke noe problem med utvendige pumper. La utstrømmerslangen tømme vannet i en bøtte istedenfor i karet slik at du får friskt vann inn i filterbeholderen. Tøm bøtta i tilbake til karet, om du ikke samtidig vil ta et vannbytte. Gjenta med et par tre timers mellomrom. Da erstatter du pumpekraft med håndkraft og for bakteriene er det helt likegyldig .

Har du innvednig filter som ikke sitter fast, kan du løfte det opp slik at vannet rnner ut i karet. Når det er nesten tomt, setter du det ned igjen og det har også fått en runde med friskt vann. Gjentas kanskje littt oftere på grunn av lite vannvolum i filteret.
Iekke meningen å kuppe tråden her. Men om man ikke er hjemme da? Hos meg står nå pumpene uten tilsyn for jeg er ikke hjemme noen dasger, og blir jo redd for at det skal bli strømstand, og føre til en lekasje, siden jeg ikke fysisk kan gjøre noe med pumpene. De innvendige jeg brukte før, var liksom mye tryggere.
Det sier vel seg selv. Er man ikke hjemme, så er man ikke hjemme. Da får man et problem, men sånn er det bare. Ikke mye man får gjort med det!
180 literen ser så stusselig ut for tiden.. nå har jeg plukket både røtter og steiner ut av det for og fordele det i andre kar, så nå er det på tide og få stuekaret mer slik jeg vil...

Trenger nye store røtter og mer bakgrunnsplanter!
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap