Skal sette opp et tropheus sp.

Nå trenger jeg virkelig hjelp av "troffe"miljøet i Norge, har endelig tatt avgjørelsen på og sette opp et Tropheus sp. karr med kun "red"Chimba.
Men hvor i Norge bør jeg henvende meg for og greie og oppdrive akkurat den fisken i den farge varianten?

Er det noen som har et artskarr med denne fisken her i Norge? I tilfelle så vil jeg gjerne komme i kontakt med vedkommende.

Jeg er jo en skikkelig sør amrikansk diskus, altum, leopoldi, scalare, L66 og L134 "idot"og beveger meg nå ut i totalt ukjent tereng og trenger derfor hjelp av dere erfarende Tropheus eiere, har snakket med noen av dere for noen år siden, men husker desverre ikke navnet-for dette er en tanke/proskjekt som har ligget og modnes i flere år faktisk.
Helt seriøst så er Tropheus sp."red"Chimba noe av den absolutt peneste fisken jeg har sett og jeg har sett endel, har faktisk tatt avgjørelsen og selge saltvannskarret mitt for og få plass til et møbelkarr som skal inneholde nevte fisk.
Var en og tittet på mitt komplette saltvannskarr med alt i dag, så håper han kjøper det, når jeg først har bestemt meg så liker jeg at saker og ting går relativt kjapt.

Så er derfor utrolig spent på om det er og oppdrive i Norge Tropheus sp."red"Chimba, eller om jeg må til utlandet for og få tak i en familie av denne typen.

Planen er et karr på mellom 350-500 l som kun skal inneholde denne fisken, mange bør jeg ha i et slikt karr for at det skal fungere bra?
Er dem like "kresene"på vannet som diskuser og altumer?

Hvor bør jeg legge vannverdiene? I Boken jeg har står det ph mellom 7,8-9, så hva er det ultimate phen?
Og skal GHen også være høy?
Så er det tempen, står fra 23-26 grader, så igjen spørr jeg dere proffe "troffe"eiere, hvor bør den ligge?
Er disse fiskene kresene på no3 slik som mange av de fiskene jeg har i dag er?
Så som dere ser så er jeg skikkelig nybegynner på dette med Tropheus, så setter pris på alt fra vannverdier, temp og filtrering og evt andre råd som kan hjelpe meg på vei.
Hva ligger en Tropheus sp."red"Chimba på i pris? Vet seff at priser varierer, men greit og høre hva dere mener, så slipper jeg ihvertfall og bli griselurt på prisen.

Får disse Tropheusene bukvannsott så lett som noen skal ha det til? Eller kommer det av totalt feil foring?
Mener jeg har hørt om en Tropheus klubb i Norge, noen som vet noe om den?
Og stemmer det at disse fiskene kan være som diskuser og slutte og spise ved flytting?
Hvilket for bør jeg bruke til disse?

Venter spent på svar.
Det er skrevet mye om Tropheus sp. Red Chimba på AF.

Leser du bildetråden om tropheus finner du alle svarene du trenger + mye annet.

KristianH har kontakter i Sverige på de fiskene du ønsker deg. Priser fra kanskje 75 kr stk og oppover, langt opp..

Kan ikke tenke meg i det hele tatt at du skulle få noe problem med disse fisken såfremt du holder deg borte fra VF. Unngå for mye proteinrikt fôr, gi fisken nok plass og stor nok tetthet, reint vann og en temperatur på 26 -28 grader. Vanlige vannskifte rutiner, gode utvendige filter er også et stort +, da Tropheus spiser mye vegetabilsk føde og dermed mye som kommer ut på andre siden.

Bruk gjerne HQI lys og en 500 liter til ei gruppe på 25 - 40 fisk. Lykke til
Hei Ken!

Hyggelig at du har sett "lyset"!

Stiller meg bak det Nils sier, og med en frisk gruppe vil du ikke få noe mere problemer endet du vil med en gruppe discus.

Hva er det som gjør at du akkurat vil ha chimba? Jeg kan skaffe deg vilde eksemplarer i midten av februar hvis du vil ha.. Det er ikke en spesielt dyr variant, men du må nok regne med ca 280-300,- /stk.

Ellers har jeg en gruppe med knallrøde chilanga red som er en meget lik variant. Disse er vilde, men godt innkjørt i akvarie..

Chimba yngel kan sikkert skaffes, men da må jeg undersøke litt.. Jeg kjenner ikke til noen som har chimba her i norge pr dd.

Tropheus har en tendens til å pådra seg "bukvannsot", men gjør man ting etter "boka", blir sjangsene betraktlig mindre for å få denne sykdomen.

Når det gjelder vannkvalitet så tror jeg at discuser er mere kresene enn tropheus.

Mvh,
Kristian
Så et bilde av en tropheus sp. Muzi, den var utrolig fin og fargerik, noen som har flere bilder av slike fisker.

Viss man kan dele inn tropheusene i hvem som er mest eksklusiv fra 1 plass og ned til plass ti, noen som vil sette opp en liste for meg.

I boken fra Back til nature akvariegaiden er det bilde av en tropheus sp."red"Chimba og den er bare knall vaker.
Noen som kan hjelpe meg med flere bilder av "red"Chimba slik at jeg får gjordt meg opp en mening om den i back til nature boken er en "alminnelig""red"Chimba, eller om den er spesielt pen, for jeg falt for den fisken i de fargene og håper det er "normal"fargen.
Husker det bildet ja, men dessverre så må jeg nok forbrede deg på at det neppe kommer til å se sånn ut i akvariet.. Ta et søk på youtube.com, så får du en pekepinn på "real life" fisker..
<embed src="http://www.youtube.com/v/PfPLKQUNZXg&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Muzi er ikke min favoritt, men regnbuefiskene er heller ikke min kopp te.
<embed src="http://www.youtube.com/v/LlUXpp0KwAk&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

Jeg skal ikke bedømme hvilke varinter som er mest sjeldene, men jeg er en sucker for sp.black variantene. Disse er mer eller mindre umulig å få tak i som viltfangede fortiden, men heldigvis er det mye oppdrettsgrupper.. Det er vel bare bulu pt. og rutunga som fanges omdagen.

Jeg vil anbefale deg å se på den enkelte gruppen med fisk framfor akkurat varianten du har bestemt deg for. Det er store variasjoner, spesielt i de sørlige variantene, som chimba feks er.

Mvh,
Kristian
ikke for og tråkke noen på føttene men ville kanksje ikke hatt tempen i karet helt oppi 28 grader. heller mer rundt 24-25 grader. bare min erfaring. med tanke på varme sommer dager og slikt.

gh på 12-14 +

og kan så absolutt anbefale en hqi lampe med 12-14k for og få ett livlig vann speil i karet. har en hqi med 10k er ikke så mye vann speil ¨på den som den andre som vi har, og tror den er mere k på .

vil heller ikke ha for få fisk i ett stort kar, vår erfaring er da at de blir lett skvettne og stresser mye, som KAN føre til soten, hadde 22-23 musanga + noen andre petroer i ett 530 kar men tror det ble for stort til dem rett og slett.

ang for så er vel osi spirulina og tetra pro veg mye brukt og er sikkre for typer med gode resultater, og finnes nok andre typer og for all del.
saffen
heller mer rundt 24-25 grader. bare min erfaring. med tanke på varme sommer dager og slikt.
Glemmer til stadighet at ikke alle plasser er så temperert som Tromsø Men nå som solen såvidt stikker litt av sitt varme lys over fjellene lover vel dette at det snart også blir sol og etterhvert sommer her nordpå.
Nei en ting er sikkert at den gjennomsnittelige "red"Chimba som jeg nå har sett flere bilder av er ikke så knall som det bilde i Back to nature.
Men har forelsket meg i den, eller andre røde varianter. De sorte og knall røde er jo også super kuule, så er nesten sikker på at det blir en tropheus sp. som er svart og rød.
I et 400 l karr, går det bra og først sette inn mellom 10 og 20 stk og suplere seinere, eller vil det være full krangling mellom de hele tiden viss de blir såpass få i karret.
Dere tropheus"eksperter gidder dere og hjelpe meg med bilder av typer som er svarte og røde, gjerne med knall rød farge samme det sorte.
Hvilken pris må jeg regne med for en gruppe på f.eks 20 stk, tenker da ikke vf seff.
Noen som har bilde av chilanga red?
Henvender meg til dere som kan Tropheus jeg, veldig usikker på hvilken type jeg skal ha, men har falt veldig for svarte med knall rød farge på.
Og/eller andre tropheuser som er mørke men likevel så ser man god begunder/rød fargen i de.
Kan dere hjelpe meg, utrolig vanskelig og finne forskjellige fisker når jeg ikke vet hva de heter.
Og kan jeg ha 2 typer sammen i karret, uten at de blander seg?
Hybrider vil jeg ikke ha.
Så viss det går ann å ha 2 typer i samme karr så kom gjerne med forslag, der den ene typen ihvertfall skal være svart med knall rød farge på-det er det eneste jeg vet sikkert.
Karret disse skal gå i er 450 l, ikke så stort, men mest sansynlig så er det størrelsen på karret.
Når jeg er nybegynner på tropheus, lønner det seg og begynne med oppdretts fisk?
Har hørt vf kan være en utfordring(ikke at jeg er redd for det)-men hva mener dere?
her kan du jo titte litt da men du må nok kanskje regen med variasjoner fra fisk til fisk og da.

i ett 400l ville jeg ha satt inn 30-40 fisk kanskje. ikke 10 og så sette inn flere etter vært.
Her finner du noen forskjellige bilder, og her har du også noen

[External Image]

Jeg hadde ikke putta 30-40 voksene tropheus i en 400 liter.. Maks 20 mener jeg Men nå har jeg endret litt syn på antall etter jeg har prøvd mindre grupper.. Ingen negative erfaringer enda, bare positive!

Mvh,
Kristian
Ser nå at den siste linken er nede, men man har også www.chichlid-forum.com/profiles
Takker så mye for all hjelpen og tipsene jeg har fått.
Mange som kjenner meg vil nå få "sjokk"pga.at jeg slipper afrikanere inn i hjemmet mitt, men har falt pladask for tropheus fiskene, spesielt er de svart med rød knall vakre.
Så gleder meg vannvittig til og komme i gang.
Nå har jeg saltvann og har lykkes bra med det, så interessen er dalende der, vil ha fisker som det er mulig og drette og da er jo tropheusen en mulighet.
Samtidig som de er vakre og passer inn i tv stuen her.
Så nå er saltvannskarret solgt, men blir ikke hentet før om en mnd tid pga kjøperen pusser opp huset, så da har jeg jo god tid til og planlegge tropheus karret.
Vil ha lys sand som kan hjelpe og holde ph/kh oppe, hvilken sand bruker dere tropheus"eksperter"?
Er røtter uaktuelt i et bio topp tropheus karr?
Vokser det anabus planter i sjøen der disse lever?
Har aldri kjøpt en eneste kalkstein i mitt liv, hva ligger disse på i butikken?
Tenkte jeg skulle lage noen steinrøyser fra bunn og opp til/mot overflaten.
Trengetr man og innrede på noen spesiell måte for at disse skal yngle?
Eller er det kun og innrede med div steiner slik at de får hjemmeplasser?
Tror jeg har funnet min første gruppe som jeg skal starte med, litt usikker på navnet men tror det var "Bulu", svarte med røde flekker ihvertfall.

Samtidig som jeg sier jeg vil ha lys sand, så tenker jeg også på og innrede med knall sort sand, det kan vel også bli utrolig fint, eller hva mener dere?
Ken Myrseth
...Vil ha lys sand som kan hjelpe og holde ph/kh oppe, hvilken sand bruker dere tropheus"eksperter"? Er røtter uaktuelt i et bio topp tropheus karr? Vokser det anabus planter i sjøen der disse lever? Har aldri kjøpt en eneste kalkstein i mitt liv, hva ligger disse på i butikken? Tenkte jeg skulle lage noen steinrøyser fra bunn og opp til/mot overflaten. Trengetr man og innrede på noen spesiell måte for at disse skal yngle? Eller er det kun og innrede med div steiner slik at de får hjemmeplasser? Tror jeg har funnet min første gruppe som jeg skal starte med, litt usikker på navnet men tror det var "Bulu", svarte med røde flekker ihvertfall. Samtidig som jeg sier jeg vil ha lys sand, så tenker jeg også på og innrede med knall sort sand, det kan vel også bli utrolig fint, eller hva mener dere?


Jeg har lys kalksand hvis du vil ha. Det er samme sand jeg bruker i alle Tanganyika akvariene mine. Ulempe med røtter er at de synker Ph-verdi i vannet. Du kan bruke kalkstein men ikke et must. Hulestein og rundestein egner seg like godt til bygging av steinrøyser. Rundestein kan du plukke selv i natur. Ellers har jeg dem også. Anubias kan du godt bruke i et Tanganyikakar.
Slenger inn et lite tips om å kontakte Kent på Nols ciklidhobby i Sverige. Han har mye bra stein, hvit sand og tropheus til en meget hyggelig pris. Pluss at svenskekrona ikke er å forakte.
Ellers ville jeg handlet av private folk her i Norge. Som Badat f.eks.

Linda Kristin
Slenger inn et lite tips om å kontakte Kent på [URLBLOCK1]i Sverige. Han har mye bra stein, hvit sand og tropheus til en meget hyggelig pris. Pluss at svenskekrona ikke er å forakte. Ellers ville jeg handlet av private folk her i Norge. Som Badat f.eks.


Takk for tipset, var på hjemmesiden til Nols nå, han hadde masse fine tropheus inne, så har sendt mail til han, spennende og høre priser på den jeg er intresert i"Bulu Point" er min foreløpige favoritt.
Ken Myrseth
Takk for tipset, var på hjemmesiden til Nols nå, han hadde masse fine tropheus inne, så har sendt mail til han, spennende og høre priser på den jeg er intresert i"Bulu Point" er min foreløpige favoritt.


Ingen årsak vet du Ken. Alltid gledlig og hjelpe andre litt.
Ken, jeg håper ikke dette har blitt misforstått, jeg forsto det som at du ville ha andres meninger, og det fikk du.. Tempraturen mellom oss tangafolk kan være litt høy noen ganger, men på slutten av dagen er vi alle venner det er jo et DISKUSJONSforum, og da blir det mye meninger!

Håper det ikke er noen hard feelings!

Mvh,
kristian
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap