Ørekyte i akvarium?

en dag før jeg la med så komm jeg på en litt sprø ide. ørekyte i akvariet.

jeg har lest profilen og har hørt at det er mange som har det med gullfisk og noen har det i akvarier på 25c.

det er vist 2 som har/har hatt denne fisken i sine akvarier.

er dette en lett ppgave og ha den i f.eks en 110l med 3 små (5cm) gullfisk, 4 otocinclus affinis og 2 ancistrus.

tenkte meg og ha 4-8st.

skal jo ha en ganske sterk pumpe. (am top-at2000f. )(2000lt). dette passer jo ra med maller og øørekyten. f.håpentligvis med gullfiskene også.

skal hente fisken ved en insjø jeg og pappa fisker veldig mye ved... vi har funnet en metode så du kan fange ca100 st om gangen...

noen meninger?
Hvis du fanger ørekyta så må du huske at du ikke har lov til å slippe den ut igjen.

Ørekyte har ofte parasitter. Synes det er en dårlig idé og sette disse sammen med de andre fiskene dine. (Ikke bare p.g.a. av parasittene.)
Har dere hage kunne dere laget en dam. Det hadde vært veldig kult!
Tja...Kult veit jeg ikke. Men i alle fall ulovlig
Karantenekar?
jeg kan jo ha ørekytene i et annet kar før de går oppi 110leren. kan jo ogsp gi halvdose esha 2000. ?

men snakker vi ar virus og sånt ikke kan syentes på ørekyte men kan drepe gullfisk...

det er ikke en fugl der vi fanger ørekyten...
det må jo gjøre sakeen bedere.

det er lov til og fange "den". men ikke lov til og sette ut den. for da går den som en ukjent fisk?
Veldig mye ørekyte har rundorm. eSHa 2000 tar ikke slikt.

All fisk du fanger i norske vann er ulovlig å sette ut igjen etter at du har hatt den i et akvarium. Samme om det er ørret eller ørekyte.
Det har bl.a. med smittefare å gjøre. I tillegg er ørekyta en uønsket fisk. Spredning er ulovlig.
Jeg lurer egentlig på hvorfor du i det hele tatt vil ha denne fisken i et akvarium?
Sykdommer.
rundorm? vet da fa** hva det er men skal undersøke.

men si at jeg fanger 5 friske 5cm ørekyter... tror du at det da går bra og ha de i en 110l men gullfisker og maller.
Url
http://www.ungute.no/content.ap?thisId=1010307&mer=1

her er url adressen til en side om rundorm... er ikke dette nesten vanelig merk...

men de er jo fra 0,1cm... lever de utapå fisken eller inni?
Ørekyte er på svartelisten og en stor miljøtrussel i Norge. Alle har et ansvar for å unngå videre spredning.

[External Image]
Ja?
det betyr at man skal ungå spredning... dette tror jeg da at jeg skal klare i et akvarium...

ikke spør hvordan...
Philip Lauritzen
men de er jo fra 0,1cm... lever de utapå fisken eller inni?

De blir en god del større enn det. De lever inni fisken, ja.
Du kan sprette opp buken på fisken. Hvis du ikke finner marken så er ørekyta sannsynligvis frisk og fri fra orm...
Så det går...
så hvis jeg har ørekyten i en 60l i et parr uker... tillvenner de mitt for med 50/50 mygglarver og flak...

jeg skal da observere etter orm vær dag....

hvis jeg ser noen med orm så går disse hvor? en kjele med kokende vann eller vann?
jeg kan jo ha 3 og 3 ørekyter om gangen som er i 60literen til observasjon...

er det noen som vil go meg et forslag til hvor mange jeg akn ha i en 110l.. med andre fisker da...
Sprette opp...
mener du at jeg skal ta stikkprøver og se om det er orm i bestanden?
Du blir i alle fall forsikret om at akkurat den fisken er fri fra orm...

Eventuelt så kan du kjøre medisinkur/ormekur på fiskene. Men om du vil bruke dyr medisin på slik fisk er en annen sak.
Hva gjør du, når disse ørkytene dine eventuelt formerer seg, og du tilfeldigvis får med egg ut i avløpet når du tar vannbytte? Finnes ikke noen garanti for at eggene IKKE overlever den turen. Da har du vært med på å ulovlig spre ørkyte i norsk natur...
Hei :)
Vet jeg er ny her, men hiver meg med i diskusjonen likevel.

Her vil jeg nok en gang si som de andre, ørekyte er for det første ulovlig å slippe ut igjen og for det andre smittebærere uten like.

En tredje ting som ikke blir nevnt her er hvor konkurransesterke de er i forhold til andre fisk. Det er ikke uten grunn at de faktisk sees på på den måten de gjør. De formerer seg lett og raskt, spiser opp maten til de andre fiskene og i tillegg kan de spise egg og yngel, samt fisk på størrelse med yngel.

Skal du absolutt ha disse fiskene i et akvarium vil jeg sterkt anbefale deg å ha de i et eget akvarium og på en human måte avlive de dersom de ikke er interessante å ha lenger.
Oppsumering.
kan vi bare oppsumere at jeg "kan" hente ørekyte ute i det vilde ... så lenge jeg spretter opp et parr for og sjekke om det er en orn eller 2 .og har de i en 60l akvarium. for tillvending...

jeg kan jo også være på den sikre siden og bruke en halv behandlings dose med esha 2000
Philip Lauritzen
rundorm? vet da fa** hva det er men skal undersøke. men si at jeg fanger 5 friske 5cm ørekyter... tror du at det da går bra og ha de i en 110l men gullfisker og maller.

Hvorfor fortsetter du å spørre? Ser du ikke at folk prøver å fraråde deg det? De har ingenting innendørs i et tropisk akvarium å gjøre. Kan du ikke bare droppe det? Det er ulovlig også.
Jeg lurer fortsatt på hvorfor du skal ha disse fiskene i akvarium..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap