Hvitprikk og planter..

Hei

Har fått hvitprikk i karet mitt..

Her er sikkert svaret varmekur, men hva med alle plantene mine?

Tåler de varmekuren?

Håper på svar!!
Planter tåler varmekur svært dårlig, det er i alle fall min erfaring. Etter at hvitprikken var borte, var det bare å hive alle plantene og kjøpe nye. Men finnes visstnok god medisin mot hvitprikk, dette er det andre på forumet som har mer peiling på enn meg. Ellers finner du nok mye om dette hvis du søker på "hvitprikk".
Mortenh
Har fått hvitprikk i karet mitt.. Her er sikkert svaret varmekur, men hva med alle plantene mine? Tåler de varmekuren?

Det er vanskelig å si, siden det finnes hundrevis av plantearter og de takler varme på ulikt vis. Jeg har brukt varmekuren flere ganger i kar med javamose og sverdplante-typer, og det har gått fint. Men det er såpass lenge siden jeg har hatt noe hvitprikkutbrudd at jeg husker ikke om jeg hadde andre typer planter og hvordan det i så fall gikk med dem. Men jeg kan iallefall ikke huske at noen planter tok kvelden av den grunn.

Hvis du er usikker, hvorfor ikke prøve en kur med Esha Exit istedet?
Har prøvd både varmekur og Esha exit. Esha exit fungerer veldig bra. hvitprikk er noe møkk. Noen fisk dør uanseth, men du blir i hvertfall kvitt sykdommen. Med varmekur opplevde jeg at sykdommen blusset opp igjen etter varmekuren. Hadde ikke problemer med plantene under varmekur, men tror en del av fisken døde av selve varmekuren og ikke sykdomen. Hvis du velger varmekur så ha i hvertfall masse bevegelse i overflaten.
Takk for svar!

Jeg har både Esha exit og 2000. Tenker å kjøre disse i sammen siden jeg ser at noen begynner å miste litt finner.

Men hva gjør disse med vannverdier, filter osv?

Er skeptisk til medisinering..
esha er vennlig mot filterbakterier Ingenting å være redd for Men jeg tror man skal bruke kullfilter etter medisinering med esha exit.

Jeg har aldir hatt sykdom i noen av mine kar, så jeg kan ikke så mye :P
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap