Nitrit og planter?

Jeg har hørt at planter tar opp nitrit og gjør det til næring. Er dette sant? Og hvor effektive er plantene? Er det merkbart og ha dem oppi av akk den grunnen??
Nitritt og planter
vet ikke hvor du helt har den i fra?
har aldri hørt at plantene tar opp nitritten (No2), men derimot Nitrat (NO3), benytter planter seg av..

amniakk/amoinum blir jo nedbrutt til nitritt som igjen brytes ned til Nitrat, som er plante og alge mat.

derfor har man høye nitrat verdier , må man bytte vann så ikke man får en enorm oppblostring av alger.
det er derfor man også har planter som tar opp noe av No3 og i tilleg til å se bra ut tar for seg algene.
plantene tar ikke opp nitrit.


-fiskene dine bæsjer ammoniak
-filteret gjør om ammoniak til nitrit
-filteret gjør om nitrit til nitrat
-planter bruker nitrat som gjødning (alger er også planter i den forstand)

ammoniak/nitrit er giftig for fisk, selv over kort tid
nitrat er giftig for fisk bare i større doser.
nitrat er også gjødning for algene, og om dosen nitrat blir for høy så er d masse mat til algene

planter vil da hjelpe til så ikke dosen nitrat blir for stor. dette gjøres også ved regelmessige vannbytter.


nå er jeg ganske fersk i gamet selv, så kan jo hende d planter påvirker nitriten på andre måter enn jeg vet om., men d der er iallefall basicen bak nitriten

håper d kan hjelpe
Akvarieplanter kan ta opp og nyttegjøre seg både nitrat, nitritt og amoniakk. Nitritt og amoniakk er allikevel ikke stabile nok til at disse har noen særlig betydning som Nitrogen kilde. Dessuten er også Nitrat minst giftig, for planter også.
Ok.. Då ser jeg tegningen litt bedre..nei de var hin jeg kjøpte akkvariet fra som sa det.. Hun hadde veldig
mange planter, hun har sikkert blandet nitrit og nitrat då.. Men takk for raske svar.. Og plantene får nok stå. De er fine store sverd planter og de gjør jo noe arbeid
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap