Umulig å få tak i mangroverøtter med "greiner"?

Hei.

Har nå vært innom en del dyrebutikker for å lete etter noen biotop-riktige mangroverøtter til Sør-Amerika-karet mitt. Men det var ikkr så enkelt som jeg trodde. Alt jeg finner ligner på
vedkubber, og er langt ifra de lange, greinete røttene jeg ser for meg. Samtlige dyrebutikker sier at alt av greiner enten kuttes av, eller knekker ved transport, da de blir fraktet nærmest som ved. Er det virkelig så vanskelig å få tak i noe brukbart? Dersom jeg ikke finner noe, vurderer jeg å bygge en "steinrøys" med lange, grove røtter. Aner imidlertid ikke hvordan jeg skal få disse til å ligge stødig, og vil vel være upraktisk å feste alle sammen med f.eks. fiskesnøre?

Noen som har tips?
De finnes, men man må gjerne lete. Det er et stykke mellom hver gang man kommer over slike røtter som du beskriver, og som jeg også alltid er på jakt etter
Det har blitt sånn at jeg alltid holder et øye åpent og sjekker ut mangroverøttene i alle zoobutikker jeg er innom, selv om jeg ikke har noen spesielle behov for røtter akkurat da. Men finner jeg en fin en, så kjøper jeg den tvert og legger den i boden til en passende anledning Det lønner seg, for da har du en flott rot (eller flere) den dagen du trenger den.

Sist kjøpte jeg røtter hos Aquamanias (Kløfta), og han hadde en del interessante røtter med grener.
Har du mulighet, så dra innom han eller ring og spør om han har noe særlig røtter på lager for øyeblikket. Hvis ikke, så be han ta inn noen sekker og så venter du med å ta turen dit til røttene er kommet.

Ellers så sies det at Akvariemagasinet på Løren i Oslo, som ellers er beryktet for sine skyhøye priser, har ganske normale priser på mangroverøtter og et kjempeutvalg av dem.

Mangroverøtter
Terjes Tropefisk her i trøndelag tror jeg kan hjelpe dere.

Mail adr. terjestropefisk.no
seabone
Terjes Tropefisk her i trøndelag tror jeg kan hjelpe dere. Mail adr. terjestropefisk.no


Det er ingen mail adresse du oppgir der, det er en nettside.
Men jeg tror neppe jeg blir å handle der med det første.... Var kun sånne typisk Taiwan og Kina produserte billigmerker å se, ting jeg aldri har hørt om en gang; Sobo, Heto og Jebao???

Vi trenger akvarienettbutikker i Norge, men hvorfor heller ikke satse på kjente og gode kvalitetsprodusenter? Kvalitet vinner i lengden...
Røtter
var det ikkr røtter det var snakk om?

Se lengere nede på siden så finnes det røtter med mye greiner.

Selvfølgelig mente jeg nett side Mona
Har jo akvariereker.no
De selger mangroverøtter. Ring å ta en prat med eier, om hvilke du vil ha. Han er veldig behjelpelig
mona o
[QUOTE=seabone]Terjes Tropefisk her i trøndelag tror jeg kan hjelpe dere. Mail adr. terjestropefisk.no


Det er ingen mail adresse du oppgir der, det er en nettside.
Men jeg tror neppe jeg blir å handle der med det første.... Var kun sånne typisk Taiwan og Kina produserte billigmerker å se, ting jeg aldri har hørt om en gang; Sobo, Heto og Jebao???

Vi trenger akvarienettbutikker i Norge, men hvorfor heller ikke satse på kjente og gode kvalitetsprodusenter? Kvalitet vinner i lengden...

Synes du kanskje er litt raskt ute med å si at nevnte produkter ikke er kvalitet, mannen som selger har tross alt holdt på med akvariehobbyen i 40 år, og uten å ha testet varene selv, kan man vel neppe si at de ikke fungerer tilfredstillende, bare fordi man ikke har hørt om dem før.

Test først, kritiser senere
Det som var litt morsomt var at det var et filter som så nesten helt likt som eheim sine. Med logoen på samme sted og alt, haha. Det er det jeg kaller kina-merker.
Red moor
Du er sikker på at det ikke er Red Moor røtter du er på jakt etter?

http://images.google.no/images?hl=no&um=1&sa=1&q=red+moor+wood&btnG=Søk&aq=f&oq=&start=0

Det som selges i dyrebutikker er ikke Mangrove røtter men kapp etter regnskogshogst i Asia og SA.



Mangrover er ikke i nerheten av like, disse har kun tynne røtter som stikker ned i sedimentet.

http://images.google.no/images?hl=no&um=1&sa=1&q=mangroves&btnG=Søk&aq=f&oq=&start=0
Det er Mangrove jeg er ute etter, nettopp pga. de tynne røttene. Har i grunn aldri tenkt over at det er røttene som stikker ned, hehe. Er ute etter samme type "look" som akvariet på bildet til høyre under Mangroverøtter i denne artikkelen.

Er forsåvidt åpen ang. forslag til innredning med røtter i et Sør-Amerika-kar. Er noen liter eikeblader på vei til meg i posten, har fra før av lyst bunnsubstrat (Biltemasand), har en del Sverdplanter og Skruvallisneria i akvariet foreløpig (i hovedsak for at filteret skal ha noe å pusle med under innkjøringen), og skal kjøpe flyteplanter og mose nå snart. Mye av Sverdplantene og Skruvallisneriaene vil nok havne i søpla etterhvert, da jeg ikke har planer om å ha et veldig beplantet akvarium. Blir noe planter igjen, samt flyteplanter og mose.

Men trenger litt inspirasjon når det gjelder røttene. Har resten av "bildet" klart for meg, men type røtter og plassering sliter jeg fortsatt med. Setter pris på alle innspill.
Har du har litt kunstnerisk fantasi, estetisk sans, en god sag og noen syrefaste treskruer?

Da kan du sage og skru sammen greinbitene fra akvariesjappa slik at det ser ut som en rot...........

D ække så vanskelig å få det pent. Håvard har fått det til nydelig. Sjekk spesielt de to første bildene.....

Stine Sofie
Det er Mangrove jeg er ute etter, nettopp pga. de tynne røttene. Har i grunn aldri tenkt over at det er røttene som stikker ned, hehe. Er ute etter samme type "look" som akvariet på bildet til høyre under Mangroverøtter i [URLBLOCK1].


Det øverste bildet i artikkelen viser et av mine akvarier. De røttene som er brukt der, er ikke mangroverøtter, men såkalte redmoor-røtter.

Ekte mangroverøtter får man ikke kjøpt - fordi mangroveskogene er et truet miljø i naturen og som oftest er de få områdene som finnes igjen fredet.

De røttene man får kjøpt i akvariehandelen kalles imidlertid for mangroverøtter, men det som selges er i virkeligheten tropiske hardwood treslag som mahogny og teak. Disse har et naturlig høyt innhold av garvesyre og er veldig harde i veden, og derfor godt egnet til bruk under vann da de råtner ekstremt langsomt.

Var i hovedsak bilde nr., tja, det blir vel 5 eller noe i den duren? Men plassering og røtter i akvaret ditt øverst er også knallfint. Også gode tips i tråden du linket til, Ebbeto. Får fortsette jaktene på røtter, finner forhåpentligvis noe på Akvariereker i kveld.
Bilde 5 viser noe som ser ut til å være ekte mangroverøtter. Altså ikke noe som er å få tak i.
Men man kan etterligne! Se på denne tråden der Daffke har brukt kvister og greiner fra einer og laget noe som ser ut som en mangrovesump.
Det er fult mulig å få tak på mangroverøtter, hvis man har litt tolmodighet.
Jeg har selv stående mange titalls mangrovefrø som begynner å slå røtter, og når de først slår seg til ro så skyter de fart og vokser relativt fort.
jepps hvis du går på ebay feks får du kjøpt frø der fra to typer mangroove som jeg har sett hvertfall
har ikke sjekka butikker i norge men mulig man får kjøpt noe der også?
Munken
Det er fult mulig å få tak på mangroverøtter, hvis man har litt tolmodighet. Jeg har selv stående mange titalls mangrovefrø som begynner å slå røtter, og når de først slår seg til ro så skyter de fart og vokser relativt fort.


Er det "red mangrove" eller "white mangrove" man skal bruke da?
Rød mangrove (Rhizophora mangle) er best å bruke. Men man må være sikker på om mangrovene har stått i saltvann eller ferskvann før man setter dem direkte i ferskvann ettersom plantene krever en mild overgang for å kunne tilpasse seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Høyer'n
Reklame for plussmedlemskap