Rosa posthornsnegler helt blanke avkom

Hei Kjøpte for en tid tilbake rosa posthornsnegler og har selvfølgelig fått endel avkom på disse men ser nå at endel (ca 12-20%) ikke blir rosa men helt uten farge, skallet er fullstendig gjennomsiktig og foten er hvit/gul.

Hadde regna med at det kunne være fargevariasjon men hadde da gjettet mot "brun" eller rød ikke blank..

Vil jo tro at dette er helt normalt men har aldri sett posthorn med totalt blanke skall før, kunn røde, blå og den "vanlige" brunflekkete..

Nå hører det med til historien at disse enda er ganske små, opptil 0.5cm men ser tydelig forskjell på de rosa og de blanke.

Blir de blanke "brun" med tiden? noen med erfaring fra rosa posthorn som kan gi meg ett vink?

Og bør jeg ta bort de blanke for at ikke de rosa skal "tynnes ut"?
jeg har det samme med mine posthorn de er avkom fra røde,blå,brune og marmorerte i div farge
men disse er også ganske små enda jeg har bare regna med at fargen kommer etterhvert jeg
men kanskje heidi har noe logisk svar :P
Hei ja det der rart det med fargene på snegler generelt. Jeg har også samme erfaring som dere at de rosa som får avkom er helt gjennomsiktige. De vil få farger når de begynner å bli 0,5 cm store da kan du se antydninger til at de blir rosa. De rosa finns i mange fargevarianter, noen blir mørke rosa , noen lys rosa med hvit felt på ryggen, mens noen blir knall rosa.
Jeg dreiv å plukket ut alle de som var gjennomsiktige for jeg trodde at de kanskje var hvite men de ble rosa og hvite. Fargen på kropen kan også variere.
Tusen takk for svar! Begynte bare å lure da foreldrene og de fleste ongene er veldig kraftige i fargene, tenkte også først at det bare var fordi de var så små helt til det gikk opp for meg at det var mange mindre som var langt mer farge sterke!

Men kan to rosa få blå event andre farger? Og hvordan farge får man hvis man krysser blå og rosa? 50-50 eller en annen variant?

Er blitt så utrolig fasinert av snegler og reker, Utrolig artig å studere disse skapningene. Neste på lista mi nå er turbosnegl bare jeg kommer over noen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap