Skjeve fisker i mørkt akvarium!?

Sikkert et merkelig spørsmål fra meg igjen, men jeg våger meg;

Når lyset har gått av i akvariet, legger jeg merke til at flere av fiskene står litt skjevt. Ikke type halen opp, men kroppen har 45 grader helling. Så svømmer de litt rett igjen, før de står skjeve. Jeg slo på lyset igjen i sted for å se om det var noe galt med den som var skjevest, og så fort lyset kom på, svømte den rett av gårde. Og så akkurat ut som den gjorde før lyset gikk av.

Noen som kan fortelle meg hvorfor? Fisken virker helt frisk og vannverdiene er gode, så jeg er ikke bekymret, men nyskjerrig
hehe. ser det samme hos meg.. men det er fordi fisken hele tiden vil ha ryggen mot sola, eller akvarielyset. og når dette slås av, og da lys fra rommet kommer inn, så retter de seg inn mot det. derfor står de med ca 45 graders vinkel inni der. ser ganske spaca ut :P
For et års tid siden, leste jeg en diskusjon på et annet forum ang. å ha lys på siden av akvariet. Var noen som sa at fisken faktisk kan ende opp med å svømme sidelengs, pga. dette Cobolt60 sier. Om dette er en overdrivelse, "vandrerhistorie" eller hva vet jeg ikke, men er likevel litt festlig.
Fisk
dette er som det sies at det er for at lyset treffer dem fra siden, dermed vil fisken tro at lyset kommer fra oven, og svømme på skrått.
fisk har ikke akkurat samme opfattning av opp og ned som vi.
fisk hører med sidelinjen og merker også farer med den.
om du kunne høre, så ville du faktisk hørt at fiskene komuniserer med klikkelyder og diverse plystre og brumme lyder
Tusen takk for forklaringen! Da var det iallfall riktig at jeg ikke var bekymret, siden dette er helt naturlig. Det betyr vel antakelig også at når alt lyset i stua er slått av, og de ikke har lys noe sted fra, så er alt i orden?
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap