Flytte sebraciklideyngel

Jeg har nylig fått et kull med det ene av sebraciklideparene mine og jeg lurte på når det evt. vil være trygt å ta disse ynglene fra foreldrene og flytte dem til et oppvekstkar?
Jeg har en 80 l. stående klar til dette, men jeg leste et sted at ynglene bør være en stund med foreldrene fordi de får mat fra dem...?
Ciklidene hadde gjemt eggene godt, så jeg så ikke at det var yngel på gang før de var frittsvømmende ute i karet i kveld - kan jeg da flytte dem, eller bør jeg vente enda en stund?
Sebra ciklider
heisan du kan godt flytte yngel når de er frittsvømmende, da klarer de seg selv. men de må få godt, og riktig for, feks liquyfry slik at de får næring. ellers spiser de alger og infusorier og andre mikro organismer fra akvariet..
Hvis du har en 80l som står tom, ville jeg flyttet hele leksparet. La de gå nå med det kullet de har og om ingen klarer seg flytter du paret. Fordelen med det er at foreldrene lærer seg å passe på ungene sine slik at de vedlikeholder den egenskapen. Den forsvinner om du flytter alle ynglene.Du kan jo evt ta en del av de og la noen være igjen, men om første kullet ikke vokser opp, tro meg, du får flere kull! Skjønner at dette sikkert ikke er svaret du ventet deg, men du kan ta det med i vurderingen.

Angående foring ville jeg satset på artemia. Klekkeri lager du billig og enkelt hjemme og egg bestiller du bare, samt ei sil. For 250,- har du det du trenger inkl frakt:P Var skeptisk til det før jeg og, men fant ut at det var både enkelt og billig. Og et suverent næringsrikt for til små yngel.
Takk skal dere ha for svar!
Det ser ut til at foreldrene greier å ta vare på yngelen helt fint, så da flytter jeg heller leksparet når yngelen er blitt litt større.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap