Foring av l134 og l046

Jeg har ett 180 liter akvarie der det går 3 stk zebra yngel
på 3-4 cm og 4 stk voksne L134. Hvor mange tetra tabimin
tabl. bør eg gi til dagen?
Hvilken fisk har du sammen med dem? Det er litt viktig. Voksne L134 sammen med Yngel av L46 er litt dumt. Hadde heller satt de L46 i et mindre kar alene med mye strøm, mye foring og mange vannbytter.

Du er klar over at L46 yngel bruker minimum 2 år på å bli voksne og kjønsmodne? I det karet der kan det ta 3 år.
Vil anbefale deg å variere foringen, og ikke bare bruke tabimin. Variert foring vil kunne være en viktig faktor hvis du ønsker å få lek på dine L134.
Enig variert kosthold til disse mallene er svært viktig, noe det egentlig er med alle fisker.
Mine L134 mater jeg med masse forskellig mat, alt fra oksehjerte, røde myggiser, flakfor, malle tabletter osv, mat med høyt protein innhold mener jeg er bra for denne mallen.
Mine leker jo i et diskuskarr med kun høyproteinfor som mat.
Så bruk 4-5-6-7 forskjellige typer mat(min mening da).
juventus
Hvilken fisk har du sammen med dem? Det er litt viktig. Voksne L134 sammen med Yngel av L46 er litt dumt. Hadde heller satt de L46 i et mindre kar alene med mye strøm, mye foring og mange vannbytter. Du er klar over at L46 yngel bruker minimum 2 år på å bli voksne og kjønsmodne? I det karet der kan det ta 3 år.

Hvorfor tar det 3 år i dette karet?

Dine L134 er mye hissigere i matfatet enn dine L046. Når du forer vil du kunne oppleve at L134 får nok for mens L045 får for lite.

Tabimin er et vanskelig for når man har mye strøm i vannet. Denne foses lett opp og en sirkulasjonspumpe vil sende foret rundt i vannlaget. Dette kan man bøte på med å finne det området i karret som minst støm. Hos meg er det bak en stor rot og jeg slipper da ned tabelettene bak denne.

L046 er det tregeste jeg har hatt av maller, de vokser sent og er meget pusk i matfatet. Belønningen er fisk som holder på tegningene og fargene. Etter to år med foring så har man noe av det flotteste man kan ha av maller i et kar.

Jeg forer med Tabimin, Tetra discus, Røde mygg(ikke når de er små), og diverse andre malletabeletter med ok proteininnhold.

Er ikke oppforing av L-046 best i et kar uten andre L-maller?

Store L-maller med god apetitt sammen med små forsiktige hypancistruser kan vel være noe usikkert med tanke på tilgangen til nok næringsrik mat under oppforing.

Etter at jeg flyttet mine hypancistruser over i eget artskar spiser de mye bedre og er også mindre tilbaketrukket i karet.
Mazak
Hvorfor tar det 3 år i dette karet?

De blir nok kjønnsmodne rundt to år.

Tror nok juventus mente at L134 ville stikke av med brorparten av tilført for og derfor ville L046 vokse saktere. Det er nok en reell fare for at dette kan skje, men kjønnsmodne blir de uansett rundt to år.
Jeg har en gruppe med L134 i en 720 liter. Der forer jeg med rød mygg, frossen artemia, rekemiks og frosne dafnier. I tillegg forer jeg ganske hardt med Tetra Discus bits. På kvelden får de også noen NovoTab og NovoFect + pleco chips. Blir dette for kraftig kost for L134. Jeg har tapt et par fisker den siste tiden. Litt usikker på om så mye proteinrik mat blir for tøfft. Skal jeg kanskje kutte ut Discus bits?
Har en stor gruppe L134 som lever i 660 l sammen med diskuser, der er hoved foret, oksehjerte, tratra diskusbits og røde myggiser, de yngler 2 kull på 3 mnd nå.
Har ikke mistet en L malle i dette karret, så mine tåler ihvertfall den kraftige kosten.
Det lever en stor gruppe L134 og en litt mindre gruppe av L66 og ikke hatt noe frafall i gruppene.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap