Kjønn på guppyyngel

Når utvikler hannene gonopodium?
Jeg har ca 15 yngel som er litt over en mnd gamle nå, og såvidt jeg kan se er alle jenter. Er de faktisk jenter alle sammen, eller er det fortsatt litt tid igjen før man kan se forskjell på kjønnene?
(Jeg har ikke hatt yngel som har overlevd før)
Ingen som vet hvor tidlig man kan se kjønn hos guppy?
Det er vanskelig å se, jeg har gyppi yngel på 3 mnd ca men ser enda ikke hva det er. for de vokser ulikt. du ser det på halen etter hvert. det tar jo en del mnd før de er voksne. men vil ikke si no sikkert. kan det meste, men mangler noe kunnskap rundt dette. hvor store er dine? er bare nyskjerrig for mine begynner så vit å få farge på halefinnen
Mine er vel 5-6 uker og kanskje 2cm lange. Det som er så rart er at alle ser ut som de har "normal" trekantet gattfinne, altså sånn som hunner har, men jeg har vanskelig for å tro at alle 15 er jenter. Alle de andre mindre yngelene, både guppy og platy, har også sånn finne alle sammen.
De har begynt å få farge i halefinnen noen av dem, og et par ser ut som de holder på å utvikle stor og fin og fargerik hale, så jeg lurte litt på om de kunne være hanner. Men det er jo rart hvis gattfinnen blir omdannet til gonopodium når den ser sånn ut nå. Jeg synes i hvert fall det virker merkelig....
Etter 3-4 uker kan du se en stor mørk flekk rundt gattåpningen på hunnene.
hmmmmm. da er du heldig mine er så småååååååå. hehe. eg begynne å lure på k æg gjør feil. har jo eit som er mye en de andre. Det står at den g... greia skal være trekanta spiss hos hannene og avrunla hos hoene. hmm det står inne på artikler levendefødde. e har bare reint med at det tar lang tid til å få de vaksne og at en finner ut av det når de blit store. men vist dine er en mnd gammal så får du det veldig fint til. alle er nok ikke bare et kjønn nei. hehe. Hva har du gjort for å få de store. Har du de i et stort akvarie. Jeg har de i en 30 liter pga slørhale som går i 60 liter og er redd den skal ha de som et festmåltid. hehe
Jeg synes gattfinnen ser lik ut hos all yngelen, uansett alder, og den er lik de voksne levendefødende hunnfiskene... Blir ikke klok på det der.. Tror ikke noe på at alle er hunner.
Jeg har dem i en 160L, har en del planter og ikke særlig mange fisk, så de bare er oppi der og når de har overlevd første dagen så har de klart seg alle sammen.
Jeg forer litt med flakfor, litt med to typer malletabletter, litt av en type granulat, tørkede mygglarver og squash, brokkoli og agurk.
De har god plass å svømme på og får noen ganger mye og ofte mat og noen ganger går det flere dager mellom foringene.

Det kan jo være at dine vokser så lite fordi de bor i så lite kar. Har du kontroll på vannverdiene oppi der? Blir jo lett mye av stoffer som kan være giftige, og når forholdene ikke er optimale, så vil det påvirke utvikling.
hmmm jepp tror nok det er derfor. men prøv å overbevis gubben her til å kjøpe større.og å gi vekk slørhalen da blir han sinna. hehe. nei jeg rensker karet ganske ofte. så har et problem. hmmmm. det blir vel kun en utvei å kjøpe et til. uansett. vi får se. så de spiser agurk. prøve det litt for gøy takk for hjelp.hehe
En del av det ferske de spiser av er kokt (for at det skal synke) og egentlig til ancistrusen.
Men jeg ville nok kvittet meg med gullfisken og latt guppiene gå i 60Literen.
Det jeg mente med vannet var ikke hvor mye det ble renset, men om du har tester så du kan sjekke vannverdiene, siden disse kan være vanskelige å kontrollere med et så lite akvarium.
Mhm. tester ikke vannet. sikkert lurt meeen men har planer om å kjøpe nytt. for kvitter e gullfisken blir e kasta ut så kan den gå i den nye 128 liter. så får jeg de i 63ern.
Jaja, du får vel gjøre det som gjør at du får fortsette å bo der da :P
Men jeg vil på det sterkeste anbefale at du kjøper inn dråpetester så du kan sjekke i hvert fall pH og nitritt.

Men er det ingen som har peiling på hvor store levendefødende yngel må være før du kan se kjønn?
Har jeg virkelig bare hunner når det ser sånn ut nå?
For de som skulle finne på å være interessert så har nå en av de eldste guppyene utviklet gonopodium. Altså tok det ca 4 mnd før det gikk an å se at han var en hann.
Plutselig hadde han fine farger på halve kroppen, ikke bare halen, og grønn og svart stripe over brystfinnen.
Mulig et par av de andre også vil vise seg å være hanner. Men det var ganske interessant at det tok så lang tid.
hei

Ja det er ikke lett i starten og fastsette kjønnene. Har en kull som ble født den 26jan i år og for en uke siden trodde jeg at jeg hadde fått en kull hvor det var 50/50 av kjønn. Men i går fant jeg ut at jeg hadde tatt feil.
Så nå er jeg sikker på at det er minst 5 hanner og 5 jenter men de 4 siste er det enda uklart hos. Dette med den mørke flekken gikk jeg også etter men her viste det seg og være feil forklaring på kjønnene. Alle er mørke i buken!
Så etter påsken så setter jeg de 4 gjenværende sammen med de voksene hunnene jeg har, For da ser jeg forhåpentligvis fort hvem som er hanner. di 5 andre hannene er kjønnsmodene alt. Mater forresten med eget blandet fôr. der der er avskallede artemia egg vanlig fargefôr og vanlig tetra yngelfôr. Pluss at dem får røde mygglarver en gang i uka fra dem er 3 uker gamle.
Jeg har sett på gattfinnen når jeg har skulle bestemme kjønn, men der har jo alle hatt trekantet "normal" gattfinne og sett ut som de var hunner alle sammen. Helt til jeg ca i helgen så at han ene plutselig var veldig tydelig en hann
Jeg syntes det var så rart at det skulle gå an at de ble hanner, selv om de så så veldig ut som de var hunner.
Ja det er ikke så lett. sånne er det for meg og. Det jeg fant ut var at denne finnen på magen er trekantet den første tiden og deler seg etterhvert som yngelen blir eldre.
Kanskje du skal spørre mer om guppy på norskguppyklubb.no
mine yngel ble født 6 mars, hannene har nå utviklet gonopodium De begynner å bli mer fargerike også Noen som vet når jeg burde skille hunnene og hannene i kullet? De blir kjønnsmodne rundt to mnd alder,men dette er vel like individuelt som hvor fort de vokser? Vil ikke at de som er søsken skal yngle med hverandre

Når jeg kom hjem etter påsken fant jeg ut at den ble 5 jenter og 9 gutter her.
Jeg kjøpte meg 5 ancistruser av en og han fikk en guppy hann av meg.
Jeg vil selv beholde jentene og 2 av guttene siden faren dems døde for meg for noen dager siden.
Så nå er det igjen 6 gutter som jeg håper på og få solgt eller byttet bort.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap