Gammlt og skittent akvarie - rengjøring?

Hei!

Jeg sa her om dagen ja til å ta i mot et akvarie fra noen jeg kjenner uten å ha sett det først, og det viste seg at det har stått i garasjen i flere år.. og før de satt det bort sa har de ikke gjort det reint eller fjernet noe av grus, planter, filter osv i akvariet.. så det så jo ut som et helvette da jeg fikk det.
Det er masse med dritt på glasset om man kan omtrent ikke se ut eller inn.. så det jeg lurte på hva om noen visste om noen lure og effektive metoder å rengjøre akvarier på? Om det er noe spesielt "verktøy" eller midler man kan benytte seg av feks. Hvis ikke så havner det i søpla i stedet.
Inaktiv bruker
Er det stort nok til å legge noen timer med arbeid i det, eller er det på 54liter, noe som koster 500kr(?) hos dhals?

Men elelrs har jeg hatt god erfaring me då bruke filtervatt til rengjøring av akvarie glass. ellers finne sjo algeskraper, kanskje det er tingen å bruke? ville i hvertfall ha fylt det emd vann og sjekka at det er tett før jeg går igang med en vaskejobb, også kan det jo være møkka går lettere av om den blir bløtlagt igjen.
Det er et lite kar ja, så koster sikkert ikke stort nytt.. er vel 60-70l.. så gidder ikke legge masse jobb i det. Jeg bor på 30m2, så jeg kan ikke ha så veldig mye større akvarier enn dette her.. da jeg nå har 3 stk av denne størrelsen rundt her. Tenkte bare å spørre om folk hadde noen effektive metoder, før jeg ga meg ut på mine egene.. som jeg for øvrig ikke vet hvordan vil funke enda.. hehe
Å rengjøre ett akvarium går som regel lettere enn man skulle tro er min erfaring etter å har vasket ned karr jeg aldri trodde det gikk ann å få skikk på. Det jeg bruker er rent lunket vann. Fyller karrene halvfulle og går løs med oppvaskbørste. Det jeg ikke får av med den eller som er hardt å få av, skraper jeg av med ei glass skrape. Bare vær forsiktig med den så ikke du kutter opp silikonen, det er veldig fort gjort. For å si det sånn tror jeg ikke det finnes ett så møkkete akvarium at det ikke lønner seg å vaske det istede for å kjøpe nytt etter min mening, men da forutsetter jo det at man gidder å vaske, det gjør seg jo ikke selv men har forståelse for dem som ikke gidder også. Men det er jo litt morro å ha noe man har lagt litt jobb i også hehe..
Hvis du har god tid, fjern det grøvste, fyll det opp med vann og la det stå. Etter noen dager bør det være enkelt å få det rent.
Takk for rådene.. jeg får prøve på det.

Noen som vet om man kan dra til glassmestern og skjære ut runde huller i glasset oppe bak? Tenkte å kjøpe et utvendig filter, og da hadde det vært kjekt om slangene kanskje kunne gå igjennom glasset, i stedet for over kanten, slik at jeg slipper å mygle hull i armaturet.
Det går garantert, men du kan bore hull selv med flisborr, det var det tipset jeg fikk av en glassmester. Har ikke fått prøvd det selv enda.
randomiam
Noen som vet om man kan dra til glassmestern og skjære ut runde huller i glasset oppe bak?


Det går helt sikkert fint Ring en glassmester først kanskje, eller bare ta det med og dra innom. De kan sikkert hjelpe deg med det samme, sånt som det tar ikke lang tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap