Lekspar/leksgrupper... hva er det?

Ser stadig i annonser at det selges lekspar og leksgrupper. Hva er egentlig det? Har hele tiden trodd og ment selv at dette er fisk som har lekt, lagt egg/fått yngel og at disse ynglene har kommet opp i en alder av 8 uker som det kreves for å registrere oppdrett. Tar jeg feil? Kan fisk som "bare" har lekt, uten å ha fått avkom selges med denne betegnelsen?

Når jeg selv selger fisk med betegnelsen lekspar eller leiksgruppe, har di/disse fått frem avkom. Mulig jeg tar feil? Har prøvd å finne noe om dette i basen, men har ikke funnet noe.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte min betegnelse for leikspar/leiksgruppe?
Den alminnelige oppfatningen er vel det du nevner, at leksparet har fått bærekraftig avkom. Men jeg har et discuspar i et selskapsakvarie som har lagt egg flere ganger, uten at egg/yngel har fått mulighet til å vokse opp. Disse fiskene leker jo dem også, eller?

Jon
Jeg oppfatter lekspar/leksgrupper som par/grupper med begge kjønn representert og som har lagt (befrukta) egg, uten nødvendigvis å ha fått fram yngel.
Et avlspar/en avlsgruppe derimot, skal ha fått fram yngel/kull.
Jon Bruce
Den alminnelige oppfatningen er vel det du nevner, at leksparet har fått bærekraftig avkom. Men jeg har et discuspar i et selskapsakvarie som har lagt egg flere ganger, uten at egg/yngel har fått mulighet til å vokse opp. Disse fiskene leker jo dem også, eller? Jon



Hei Jon
Ja det virker som du også er litt usikker på betegnelsen. Oppfattelsen er vel som du skriver, at de har fått frem bærekraftig avkom. Men en kan vel være litt vrang da.... og si at alle voksne fisker om en har begge kjønn representert, og som har "kost" seg litt, kan selges som leikspar?

Jeg velger likevel også i fremtiden å selge fisk som jeg kaller leikspar/grupper kun etter å ha fått frem bærekraftig yngel. Har vel også litt med troverdigheten min å gjøre antar jeg ;- =)
Jeg har kalt discusparet mitt for lekspar i samtaler med andre akvarievenner og fått så øra flagrer , men hva skal jeg tittulere det paret som? Tidligere denne uka la dem jo egg som ble befruktet og så spist opp av et par med peru altumscalarer. Jeg kan jo begynne og si "de forelskede".

Jon
Altså, har fiskane leikt og lagt egg er vel dette eit leikspar? At yngelen ikkje veks opp i eit selskapskar er vel naturlig. Dog ein kan godt bruke avlspar når ein stadig får opp yngel.
Leksparr/leksgrupper er fisker som har fått egg/yngler som overlever og fører genene vidre.
Diskuser som legger egg og ikke noe mer er ikke et leksparr, da kunne omtrent alle sakt de hadde leksparr, men så enkelt er det ikke.
Ken Myrseth
Leksparr/leksgrupper er fisker som har fått egg/yngler som overlever og fører genene vidre. Diskuser som legger egg og ikke noe mer er ikke et leksparr, da kunne omtrent alle sakt de hadde leksparr, men så enkelt er det ikke.



TAKK Ken!

Dette er også min mening og er enig med deg. Ser derfor at dette ofte ikke stemmer overens med en del annonser. Leikspar selges, har lagt egg, ser en veldig ofte og så det senest i dag i en annonse. TAKK atter en gang Ken
Viss det er det som er definisjonen så er det greit. Men kva skal ein så skrive i annonsen då? Slik som Jon Bruce som hadde diskus der egga vart etne opp av scalarane. Skal han selge desse ein gong så er det jo eit poeng at dei har lagt egg, men pga av andre fisk i akvariet vart ikkje oppvekstvilkåra gode nok til at ynglane voks opp. Det må vere noko ein kan skriva i annonsen uten at ein må greie ut om heile historia om fiskane?

Mi meining er at slik som MariaT meiner/foresler kunne vore det ideelle. For har fisken leikt, så har fisken leikt. Dette viser jo at fisken er villige, men kanskje ikkje får gode nok villkår slik dei har det no, men kanskje den nye eigaren kan klare dette.

Men som sagt, er det lagt ned klare definisjonar om dette føl me sjølvsagt desse, men då burde det i såfall også finnast noko ein kan skriva om fisken berre har lagt egg eller fått wrigglers. Finst det det er jo alt flott=)

Sindre
Siden folk legger litt forskjellige betydninger i dette begrepet, tror jeg det greieste/ tryggeste er å spørre selger: "Har de fått fram yngel eller bare lagt egg?" Nå kan jo selvsagt selger juge på seg "hva som helst" - men det kan vi jo ikke sikre oss mot...

(Når jeg tenker på ordet "lekspar" tenker jeg på par som har lagt befruktede egg.)
Personligsyntes jeg kanskje man burde se litt på hva man bruker av "titler".

Lekspar-/gruppe
Avlpar-/gruppe.

For meg er lekspar-/gruppe fisker som har lekt. De bør ikke ha fått frem overlevende yngel, men de bør ha gjennomført leken. For meg som har munnrugere så leker de, ruger egg og når yngelen slippes er det stort sett veldig få som overlever. De går som regel rett i munnen til fisken ved siden av. Så lenge man ikke har nok gjemmeplasser.

Avlspar-/gruppe er for meg noe annet. Her snakker vi om et par eller en gruppe som har produsert en del yngel som man har solgt videre.

Greia med dette er at alle har en mening om hva lek og avl er og derfor vil ingen sitte med fasitsvar. Husker vi hadde en diskusjon om hva VF, F1 og F2 var for noe og man hadde like mange meninger da også.

Man kan vel aldri garantere for at folk forteller sannheten. Jeg husker godt at jeg kjøpte et par, da ikke lekspar, av en veldig kjent butikk. Disse var definitivt en hunn og en hann. De var store også. Siden jeg ikke visste mye om hvordan hunnene og hannene skulle se ut så stolte jeg på dette. Etter en stund, og uten hell i lek kjøpte jeg en hunn til og da viste det seg at min første hunn i virkeligheten var en hann. Alle kan gjøre feil, men i denne situasjonen skulle det ikke vært mulig for selger å gjøre feil. Og når man betaler mer fordi det er et stort par så blir man ganske irritert og skuffet.
Ordet "lekspar" finnes ikke i norske ordlister og er antagelig bare brukt innen akvarieverdenen. Over alt ellers bruker man ordet avl, jfr. avlsokse, avlsgris osv. Ser man i ordlista her på AF finner man bare ordet lek som er "et uttrykk for fiskenes forplantningsprosess". Ikke et ord om avkom. Jeg antar at lekspar oppsto i sin tid for å dekke behovet for å fortelle at fiskeparet er forplantningsdyktige. Ettertiden viser kanskje at uttrykket "lekspar" er uheldig valgt, da det ikke sier noe om eventuelle befruktede egg eller levendefødte yngel.
Ut i fra dette vil jeg påstå at discusparet mitt er et lekspar da det stadig er i gang med "fiskenes forplantningsprosess".
Jeg vil foreslå at moderator legger inn ordet "lekspar/leksgruppe" inn på ordlisten her som "par eller guppe som leker" og ordet "avlspar/avlsgruppe" som " par eller grupper som har fått fram yngel eldre enn 8 uker".

Jon
Jeg vil foreslå at moderator legger inn ordet "lekspar/leksgruppe" inn på ordlisten her .................

Tok deg litt på ordet her Jon Bruce, og sendte nettopp denne mailen til moderator teamet.

SITAT:

Startet en tråd i går om ordet leikspar/leiksgruppe. Etter å ha lest innleggene i min tråd ser jeg oppfatningen og betydningen av ordet varierer veldig og oppfatningen av ordene er veldig forskjellig. Derfor ønsker jeg at det legges inn betydningen av ordene i basen
Leikspar
Leiksgruppe
Avlsgruppe

Mvh Leif E. Johansen (LOFFA)

SITAT slutt


Om det er andre som f.eks en moderator som har et facit svar eller en link til ordene som er nevnt kan de jo legges inn her vet et nytt innlegg
Jon Bruce
Jeg vil foreslå at moderator legger inn ordet "lekspar/leksgruppe" inn på ordlisten her som "par eller guppe som leker" og ordet "avlspar/avlsgruppe" som " par eller grupper som har fått fram yngel eldre enn 8 uker". Jon


Jeg støtter dette forslaget.
Du får sagt det godt her syntes jeg
Bare for å få litt liv i diskusjonen igjen . Jeg legger ved 2 bilder, det øverste viser helt klart at eggene er befruktet, dere ser jo noen ubefruktede. Det nederste viser paret som jeg bestemt mener har hatt en leksprosess for å legge eggene. Hvorfor er det så galt å kalle dette et lekspar når dem har lekt. Eller for å si det på en annen måte. Er det noen her som protesterer på at discusparet har lekt? Og hvis ingen protesterer, hva er problemet?

Jon.
Jeg er uenig i at vi kan "vedta" en definisjon av ordet og legge det inn i ordlista. Med hvilken rett kan vi påberope oss å gi fasit for alle akvarister?
Hadde dette ordet vært i ordlistene med en klar definisjon hadde det vært greit, men jeg har ikke funnet ordet noen andre steder enn i "akvarieverdenen". Derfor kunne det jo vært greit og få en klargjøring av begrepet, jeg spissformulerer litt, men det er jo mye usikkerhet ute og går tydeligvis.

Jon
For min egen del så kan dere kalle parrene deres for hva dere vil.
De få gangene jeg er på jakt etter leksparr"som har lekt og fått opp yngler" ja da handler jeg enten av mennesker jeg stoler på, eller av ukjente hvor jeg ser ynglene.
Dette gjelder kun diskuser og L maller for min del.

Er det egentlig så nøye hva folk kaller parrene sine, man får fort svar på om de har fått yngler til og leve opp og da er det leksparr i mine øyne.
Leksparr kan man jop også kalle et diskusparr bestående av 2 stk hunner, de har jo lekt de og, men fått opp yngler tror jeg ei de fikk til.

Så viss dere mener at lek er nok ja da er jo 2 diskushunner også et fint leksparr.
Joda Ken, jeg fatter poenget, og derfor mener jeg at det kunne være greit og definere ordet. Som tidligere nevnt finnes ikke ordet lekspar i norske ordlister og da får noen ta ansvar og definere ordet en gang for alle.

Jon
Eg skjønar ikkje kvifor nokre ikkje vil at me skal få desse begrepa ein gong for alle. Det finst jo ingen negative sider ved dette. Bortsett frå at enkelte kanskje må endre sin personlige definisjon.

Vi vil få mykje bedre annonser her på forumet. Og argumentet om at ein kan prate med selgar er ekstremt dårlig. For det første er det ikkje alle det er lett å få tak i. Og med det argumentet så kan jo alle berre skrive i annonsene sine: fisk til salgs. Og så må alle spørre for og finne ut kva fisk, kva kjønn osv. Poenget med annonser er jo at ein vil/må selge noko, og då tener vel alle på at dess er oversiktlige og begrep og uttrykk som står i annonsene blir tolka på same måte av alle mottagarar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap