Bortstuet utvendig filter lukter mugg.

Hei! Jeg tenkte å sette inn et utvendig filter til, men det jeg har har stått ett år uten å være i bruk. Det var tomt for vann da det ble satt bort, men litt fukt og helt tett, så har det dannet seg mugg. Jeg luker det. Er redd for at dette kan skade fiskene, men vet ikke hvordan jeg blir kvitt det. Hjalp ikke å skylle i kladt/varmt vann. Er fristen til å bruke klor, men kan det skylles godt nok ut etterpå, eller vil det sette seg i porene? Må jeg kaste all susbtraten?Har også mugg i rørene, og har prøvd med kost, uten å få noe særlig vekk.
Jeg ville byttet ut alt filtermaterialet siden det lukter, ja.
Har ikke vært borti dette sjøl, men ville nok byttet ut substraten for sikkerhets skyld.
Hvis det er en stor pumpe koster det jo litt å bytte ut filtermaterialet. Du skal vel innkjøre den uansett? Du kan jo etter å ha renset den så godt du kan, sette den igang, bare la den pumpe vannet fra ei bøtte eller noe. Og så etter noen dager kan du sjekke hvordan det går, om det fortsatt lukter mugg. Tror det er stor sannsynlighet for at det går helt bra.
Husk i såfall at mugg ikke kan måles på våre vanlige akvarietester. Da må du stole på nesa di....
Nei, men nesa er en god mugg tester. De fleste mugg sopper er ikke giftige. Og bare ca 300 av 100 000 kjente mikrobiologiske sopp arter er patogene.
Takk
Ja, jeg kan sette den igang! Den har tre skuffer så det er mye substrat ja. nå har jeg ihvertfall lært å aldri sette vekk filteret uten å ta av toppen slik at det blir helt tøft.
Mugg vil dø etterkvart, så lenge det er sirkulasjon i vatnet. Men restene av skit i filteret vil skape ekstra forurensning dersom det ikkje blir skikkelig innkjørt uten fisk.

Skyll filteret godt, og sett det i gang i en rein balje eller lignende... Personlig ville eg latt det stå i gang i minst 4 uker. La det gjerne være noen akvareplanter som du har luka vekk fra hovedkaret oppi. Dette vil føre til at bakteriekulturen i pumpa kjem godt i gang.

Muggsopp
de er stort sett helt ufarlige, så lenge du bare skal starte med innkjøring av filteret, vil dette gå seg til uansett,. så du behøver ikke å klore og rense filteret nevneverdig. skyll godt i varmt vann og sett på filteret. de muggsoppene som er der vil etterhvert bli omgjort til filtergugge likevel . og filterbakteriene får noe å jobbe med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap