*hjelp - fluval 4+ pumpe/filter i juwel filterhus?

Har fått et Juwel Rekord 120 med knust bunnplate , har fått hjem en ny 6mm glassplate som skal limes i.
Men selve pumpa manglet, var kun huset som stod i, så jeg lurte på om det går å montere Fluval 4+(modifisert med blåfilter) i juwel filterhuset, tenker å sette på en slange/rør på utblåset til fluvalen og sette det på rørstussen som juwelpumpa brukte, men er redd fluvalen kanskje er litt for høy, men da er det ikke værre enn å borre et nytt hull å blokkere det gamle...

Har sett igjennom tråder i timesvis nå, men finner ikke noen som har gjort det tidligere, finner heller ikke målene på Fluval 4+, hadde vært greit å vist om det er mulig å få plass opp der.
(mål på filterhuset: H:380mm
L: 130mm/(100mm,m.skillevegg montert)B:100mm)

Det er vel ikke noe i veien med å plassere pumpa i der i forhold til å la den henge fritt?

Plussmedlem
Målene til Fluval 4+ finner du her.

Grunnen til at du vil beholde Juwel-filterboksen er p.g.a. bakgrunnen, antar jeg.
Er delene silikonert slik at det ikke går an å ta de av filterhuset?
Hvis de kan fjernes med en skarp kniv e.l. så er det en enkel sak å fjerne selve huset.
Deretter kan delene til bakgrunnen festes på bakglasset.
Tusen takk for raskt svar!
Du anntar rett.
De er silikonert fast ja, men tror ikke det er noe problem å få av, gikk vertfall fint å få det av i fra glasset, så hele bakgrunnen og pumpehuset er tatt ut siden jeg skal silikonere ny bunn i akvariet.
Men har egentlig lyst til å beholde boksen slik at verken pumpa eller varmekolben viser.
Plussmedlem
Det er ikke noe stort problem å få tak i originalt innhold til filterhuset heller.
Originalt så er det trolig 400 l/timen pumpehode i denne (tror jeg), men du kan sette inn noe større.
Kjøper du i tillegg Cirax-kassettene til filteret så blir det ikke noe dårligere enn Fluval 4+.
Kan handles her.
(Men du trenger i tillegg selve holderen til filtermaterialet. En "plastdings".)
Jeg har nettopp tatt ut orginal pumpen i mitt Juwel 240l. Jeg vet ikke om det passer i ditt kar. Gjør det det, kan du få kjøpe det for en billig penge.

Boks, pumpe, filtermedie. Varmekolben funker desverre ikke.
Plussmedlem
Pumpa til Rio 240 passer muligens.
600 l/t? Denne eller denne?
Selve filterhuset er nok større. Det er Standard H.
I Rekord 120 sitter Compact H.
Filtermaterialet ditt (svamper?) kan eventuelt kuttes til, men plastikkholderen for svampene blir litt for stor.
Men er det ikke endel mer styr å rense juwel filteret enn fluvalen?
Studerte litt hvordan juwelfilteret er oppbyggd nå, er vel fullt av forskjellige filtre som er presset ned i filterhuset og de skal byttes med jevne mellomrom!?
Bare sånn etter å ha sett igjennom det nå syns jeg det virka som om det var endel jobb med det filteret, men er ikke sikkert det er så galt som det ser ut.

Har erfaring med fluval 2+, og den syns jeg er grei å vedlikeholde, bare å vaske svampen en gang i blant.

Mener det er 400 pumpehode som sitter i orginalt ja.

Men hvis juwel sitt oppsett heller er å annbefale så tror jeg jeg går for det. Har ikke så mye peiling på dette selv...

Pumpekapasiteten er på 600 l/t.
Plussmedlem
Eirik Skåra
...de skal byttes med jevne mellomrom!?

Disse svampene skal ikke byttes noe oftere enn svampene til Fluval. De blir jo ikke slitt.
Det er vel heller Fluval (de originale) filterpadsene som raskere blir slitt ut.
Kjøper du Cirax så skyller du de lett i en bøtte med akvarievann (som andre filtersvamper).
Kullsvampen bruker du jo selvfølgelig ikke i normale akvarietilstander.
Nitratsvampen som Juwel har kan du også bare glemme.

Jeg har beholdt det originale Juwelhuset i to hjørnekar. Kjører også utvendig filter i disse.
Skyller vel filtermaterialet i disse ca. hver 6 mnd. (Det utvendige går ca. 1,5 år.) Ikke noe spesielt styr med dette. Men greit å huske å slamsuge nede i kammeret før du dytter filterholderen med filtrene forsiktig ned igjen. Da unngår du mye grums i vannet.
Ok, så bare at det stod at de skulle byttes i den "bruksannvisningen" fra juwel jeg.
Da er det vel egentilg bare vel så greit å bruke juwel sitt, da det blir vel fort endel større filterareal i det i forhold til hva jeg ville fått med fluval 4!?
Brukes det kun Cirax da og ikke noe svamp i tillegg?
Hvilke/hvor mange av de greiene må jeg ha?

Den pumpa AquaLife har er vel sannsyligvis en Bioflow, og da passer den vel ikke i mitt filterhus?
Eirik Skåra
Ok, så bare at det stod at de skulle byttes i den "bruksannvisningen" fra juwel jeg. Da er det vel egentilg bare vel så greit å bruke juwel sitt, da det blir vel fort endel større filterareal i det i forhold til hva jeg ville fått med fluval 4!? Brukes det kun Cirax da og ikke noe svamp i tillegg? Hvilke/hvor mange av de greiene må jeg ha? [B]Den pumpa AquaLife har er vel sannsyligvis en Bioflow, og da passer den vel ikke i mitt filterhus?[/B]

Det er den orginale Bioflow pumpen som fulgte med karet, ja.
Men hvis jeg da heller kjøper meg Juwel 600 pumpe, hvor mye annet trenger jeg?
Fikk med noe(se bilde), har i tillegg lokket til filterhuset, men vet ikke om den plexiglass-tingen som ligger på svampen har noe inni der å gjøre...
Hvordan festes pumpen?
Plussmedlem
Du får plass til to Cirax-kassetter. Mulig også tre. Du kan måle.
"Plastdingsen" for å holde filtermateriale har du, ser jeg.

Pumpa festes i skilleveggen i hullet som er buet på den ene kanten og rett på den andre.

Plexiglasset ser ut som en del (skillevegg) til et fødekar.
Plussmedlem
Bioflow er jeg usikker på om passer i det gamle huset. Tviler på det.
Bioflowen passer ikke i det huset der, nei
Loomis
Du får plass til to Cirax-kassetter. Mulig også tre. Du kan [URLBLOCK1]. "Plastdingsen" for å holde filtermateriale har du, ser jeg. Pumpa festes i skilleveggen i hullet som er buet på den ene kanten og rett på den andre. Plexiglasset ser ut som en del (skillevegg) til et fødekar.

Men brukes det kun ciraz-kasetter, eller skal jeg ha noe svampefilter i tillegg?

Ok, så da mangler det ikke noe feste eller noe slikt altså, da trenger jeg ikke mer enn pumpe og noe filtermateriale!?

Kan stemme det er en skillevegg til fødekar ja! Fikk det også med, men ble litt lurt siden denne lå nedi filterhuset...

AquaLife
Bioflowen passer ikke i det huset der, nei

Får vel ikke plass til det pumpehuset du har i akvariet mitt heller uten videre!?
Mål på pumpehus:

Lengde: 45,5cm.
Bredde: 15,5cm
Dybde: 10 cm.
Plussmedlem
Ser du har en svamp. Du kan bruke denne på toppen av to-tre Cirax-kassetter.
Hvis du måler så kan du se hvor mye du får plass til i filterhuset.
Jeg er ikke sikker på hvor dyp Compact H-huset ditt er. (Edit: ser målene dine i innlegget over.)

Har du forresten bare en plastsak (filterholder). Mulig det skal være to..
Hvor mye plass har du i filterhuset hvis du skyver ned holderen? Altså hvor mye ledig plass opp til toppen på skilleveggen (fra toppen av filterholderen)?

Hvis du setter inn Standard-huset til AquaLife så kan du ikke bruke delene til bakgrunnen som omslutter nåværende hus. Det blir noen cm for lite.
Jeg tror huset også blir for dypt i forhold til høyden på akvariet ditt.
Har bare en slik filterholder ja, ser på: er det to stk.
Og en haug med forskjellige filtre...

Fra den filterholderen og opp til toppen på skilleveggen er det ca 150mm

Men må/bør jeg ha en filterolder til cirax-kasettene og?
Og hvor mye av de andre filtrene trenger jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap