orm/ parasitt?

Vi har fått en slags orm/parasitt i akvariet. Merket at ett par av fiskene ble utrolig tynne-holder på å dø. Når jeg roter i bunnen på akvariet ser jeg ørsmå marklignende skapninger som krøller seg og spreller i vannet. Regner med at det er disse som skader fisken og som ikke skal være der. Jeg spurte meg for på dyrebutikken og fikk beskjed om å kaste all fisken og plantene, koke alt utstyr og begynne på nytt... Må jeg virkelig det eller går det ann å behandle på noe vis? Jeg har tross alt endel fisk og planter der som koster endel. Noen som kan hjelpe meg?
Umulig å si noe utifra beskrivelsen du gir.

Hvilke fisk gjelder det?

Desse ormene du beskriber kan vere helt naturlige og harmløse. Bolder av fiskene som det gjelder, og hadde du klart å ta bilde av desse ormene så kan det vere avgjørende for å hjelpe.

De rådene du har fått på butikken hørtes drastiske ut, og vil antagelig kun vere til fordel for dem. For det er svært sjelden man må gå til slike drastiske tiltak.

Huff
prøver å ta bilde, men de er for små og kamera for dårlig.. De er helt hvite, tynnere enn sytråd og ca så -- lange. Ser at fisken spiser dem som jeg roter opp og misstenker at de spiser fisken innenfra. To av fiskene som er syke er Black Molly og de har blitt falma i fargen, utrolig tynne og litt krokrygga. Svømmer for det meste i overflaten, men tar seg småturer ned også. Jeg har også to typer tetra oppi, reker, fire maller, assasagipar, tannkarpepar, guppy og div planter. Karet er 110 L
Kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om, men må bare si at karet ditt er mer enn fullt.
Neida karet er langt ifra fullt, fiskene er små og vil bloir flyttet etterhvert over i ett på 300 l etterhvert...
de små ormene er nok planarier el lignende som kommer av overforing. helt harmløse for fisk. er faktisk mat for dem :p hva som er galt med mollyene er jeg mer usikker på.
Planarier og nematoder
dette er typiske planarier i bunnlaget, kommer av for høyt fornivå i bunnlaget.--

-De er for det meste harmløse, men det finnes endoparasitter som skader fiskene,helt klart, finns feks bendelorm som går på fisk,som spiser det fisken lever av og dermed blit tynn og avmagret samt en rekke nematoder som er innvollsormer (rundormer) etc.

-Både jeg og Mona,har hatt noen vesener som går på utsiden av fiskene, ser ut som små hvite mark(kveis),(ektoparasitter) som lager en slags Boble rundt seg der den vokser,..

-den fester seg på skjell, haleparti.

-om den er skadelig for fiskene i lengden ,vites ikke etter som de forsvant med medisinering hos meg.

-et flott produkt som tar nematoder og planarier er bla

"nematol"

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap