Scalere kysser og slåss, er det lek eller bør jeg skille dem?

De henger sammen i kyss i opptil ett minutt mens de danser rundt, men rett før og etter så driver den hvite på, ser det ut for for meg, å angriper den svarte. Den svarte vet jeg er hun, for den legger jevnt og trutt egg. Det er derfor jeg skaffet med den hvite, men jeg vet ikke om det er en han? Etter at den kom i karet holder de to sammen, og hun'nen legger fortsatt egg, men nå spiser hun dem ikke opp lenger, men neste dag er de borte. Jeg lurer på om den hvite plager den sorte og at jeg bør gi den bort?

Jeg har lest at mange scalerer bruker tid på å finne ut av det med egg. Den sorte la egg da den var alene som scalare også, men la ett egg og så spiste det. Nå legger hun ihvertfall mange egg som ligger der om kvelden.

Hei! Det er på 380 liter.
Takk. Da jeg vet at ihvertfall den ene er en hun, så antar jeg da at det er greit. men det er altså 'hannen' som angriper.
De krangler av og til i parforholdet, akkurat som oss
Det kan hende hannen ikke syns hunnen holder mål som mor for hans avkom, hun kanskje gjør noe han ikke helt syns er riktig, og da banker han henne litt så hun kommer på andre tanker :p

Men det kan være andre grunner også. Det var ofte litt småkjekling blant mine scalare-par, spesielt hvis hunnen ikke var klar for ny egglegging akkurat når hannen mente hun burde legge noen. Det var typisk at hannen da ble kjempesur, dersom hunnen ikke ville være med på ny lek og egglegging når han mente det var på tide. Hunnen kan bare legge egg når kroppen hennes har produsert nok modne egg siden forrige "tømming". Så hunnenes "motvillighet" kom stort sett bare av at hun ikke hadde noe modne egg utviklet i buken enda etter forrige egglegging.
Dette skjønte jo ikke partneren (hannen) og han begynte da å hakke voldsomt på henne. Hos meg suste han gjerne avgårde og fant seg en annen mere leksvillig hunn, når bankingen av forrige partner ikke funka :p
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap