Maria sin akvariedagbok

Inaktiv bruker
Har lenge ønsket å lage meg en akvariedagbok her inne, men har utsatt det lenge med frykt for å ikke ha noe å skrive i den. Så nå har jeg bestemt meg for å kaste meg ut i det hele med hodet først.

Jeg er 20 år, og studerer på fritiden. Jeg har 4 akvarier på 350, 45, 54 og 63 liter og det er disse tråden min i hovedsak blir å handle om. I tillegg har jeg 2 undulater som det sikkert vil snike seg inn ett og annet bilde av fra såkalte "kodak øyeblikk". :p

Min interesse for akvariefisk startet da jeg begynte å jobbe i en dyrebutikk. Hadde hatt fisk tidligere, men sluttet med dette etter å ha gjort alle nybegynnerfeil man kan tenke seg uten å vite hva som var galt. Da jeg begynte å jobbe i dyrebutikken fikk jeg beskjed om å gå inn på akvaforum og lese alle artikler samt om alle fiskene vi hadde i butikken. Da jeg gikk inn på akvaforum første gang viste jeg ikke om jeg skulle le eller gråte, da jeg begynte på jobben hadde jeg aldri trodd at det var så mye jeg måtte kunne om fisk. Men da jeg startet å lese kunne jeg rett og slett ikke stoppe. Det som i utgangspunktet hadde virket som å skulle lese hele norges lover, blomstret til en stor interesse og det tok ikke lang tid før jeg strartet opp med akvarier igjen. Dermed er det nok artiklene her på akvaforum som har skylden for min litersyke. :P
Litersyken er en skummel sykdom, ikke lett å bli kvitt.
Men velkommen i klubben, vi er mange som du sikkert har lest
Du har kommet godt igang også ser jeg, men sånn er den. Man vil ha flere typer fisk & flere karr blir det.
De fleste av oss har vel hatt endel nybegynner feil, er derfor det er så greit med et forum man kan spørre om hjelp i.
Velkommen & lykke til videre med tråden din
Inaktiv bruker
Heldigvis er ikke litersyken en dødelig sykdom for oss mennesker, den er "bare" dødelig for lommeboken. :p

Akkurat nå befinner kameraet mitt seg i London, så det blir litt vanskelig å komme med noen bilder fra akvariene mine. Jeg vet at jeg har vært drålig til å legge inn akvariene på siden min, men dette skal rettes opp med en gang kameraet er tilbake i landet. :p I mellomtiden tenkte jeg at jeg skulle legge inn noen gamle bilder og skrive om noen tabber jeg har gjort i denne hobbyen. :P

De første bildene er fra mitt første akvaruim hvor jeg hadde eplesnegler, guppy, neontetra, ancistrus og en kampfisk. Når jeg ser på bildet nå, skjønner jeg hvorfor de "fine" plantene alltid døde, det er jo en potteplante! :p Husker også at jeg syntes det var utrolig smart av meg å legge inn de krukkene til ansictrusen. Men det var ikke så smart, i kampfiskens iherdige jakt på en guppyunge klarte den å sette seg fast i hullet nederst på krukken. I forsøk på å komme seg ut hadde den klart å sette seg helt bom fast. Jeg var helt fra meg når jeg oppdaget dette, og min stefar måtte komme til redningen for å få den ut. Siden den satt så godt fast endte det med at vi måtte knuse krukken. Detsverre hadde kampfisken fått stygge sår både på ryggen og magen da den hadde forsøkt å komme seg løs på egenhånd så den måtte avlives. Etter dette har ikke slike krukker kommet innen en meter rekkevidde til mine akvarier. :p

Det andre bildet er av slamkryperen min som nå er gitt bort, men som har en ganske morsom historie. Jeg hadde lenge vært fasinert av dette krypet, og da 54 literen min ble ledig etter kjøp av 350 literen var det ingen tvil om hvilken fisk som skulle gå i dette karet. Av en eller annen grunn hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke ville ha det lokket med lys i, som hørte til akvariet på. I stedet ble det satt en kontorlampe over akvariet, og da glassmesteren hadde stengt for dagen, bestemte jeg meg for at fisken fint kunne leve i akvariet en dag uten dekkglass så lenge jeg holdt høy temperatur i rommet. Med slamkryperen "trygt" plassert i akvariet gikk jeg å la meg uten bekymringer. Da jeg voknet neste morgen kunne jeg ikke lengre finne den, etter å ha endevendt akvariet, vekket jeg min kjære for å fortsette arbeidet fordi jeg måtte dra på jobb. Meldinger ble utvekslet hele dagen i håp om at han skulle finne den, men etter å ha silt gjennom all sanden i akvariet og flyttet kommoden akvariet stod på, så det hele ganske mørkt ut. Sent på kvelden, lenge etter at jeg hadde kommet hjem fra jobb, oppdaget jeg plutselig en mystiskt støvdott i gangen. Til min store overaskelse var det slamkryperen. Den hadde altså hoppet ut av akvariet, ned fra komoden og tatt seg gjennom hele leiligheten vår! Med tanke på at jeg ikke så noen slamkryper på gulvet når jeg våknet den dagen, og fordi den hadde så mye støv på seg, må den ha gjemt seg under en hylle i gangen og etter all sannsynelighet vært ute av akvariet i minimum 12 timer. Det så dårlig ut for den lille stakkaren da vi fant den, men dagen etter var den helt fin igjen. Min samboer var helt sikker på at jeg måtte ha gått i søvne den natten å bært fisken fra akvariet til gangen, ettersom det virket helt usansynelig at den skulle ha kommet dit av seg selv :p Etter dette har den blitt ansett som udødelig :p

Håper dere skjønner at disse historiene er klare TABBER som jeg har gjort, og at jeg i ettertid ser hvor lite lurt det var :P
Inaktiv bruker
Glemte bildene :p
Inaktiv bruker
Da har jeg fått tak i kamera, og starter med å legge ut bilde av 45 literen min. Her går det for tiden en gruppe amanoreker, samt 2 sommerfuglciklider som ennå er for små til å flyttes over i hovedkaret. Planen er å ha to rekesorter her etterhvert, sammen med en stim moskitorasbora eller Boraras merah. Akvariet er fremdeles ganske nytt, så jeg skal ennå plante litt mer mose i det og male bakgrunnen (trolig svart). Ciklidene er der på den betingelsen at de lar rekene og små rekebarn være i fred, noe som de har gjort til nå. Men ciklidene blir nok flyttet over i storakvariet mot slutten av denne uken. Kjøpte fire av de, og de to største har allerede flyttet over i storakvariet uten problem.
Inaktiv bruker
Nå på morgenkvisten har jeg forsøkt å knipse noen bilder av 350 literen min, og kan konkludere med at jeg er en elendig fotograf. :S Jeg tar gjerne imot tips for å bli bedre til å ta akvariebilder. :P

Dette akvariet er et søramerikansk biotop med disse fiskene:
6 scalarer
3 dolkestikktetra
10 sitrontetra
40 +- corydoras aeneus
1 gibbiceps
1 ancistrus sp
4 bolivianske sommerfuglciklider

Den store drømmen er at det en dag skal gå discus og corydoras adolfoi i dette karet, men lommeboken og det faktum at alle de andre fiskene må bort før dette kan gjøres, har satt dette prosjektet på vent.

På det første bildet ser dere mitt nåværende scalarepar. Hannen (den sorte) er litt av en rundbrenner og skifter regelmessig make. Disse Har lagt egg flere ganger og er flinke til å stelle med eggene sine, detsverre er det noen griske maller i karet som tar for seg om natten. Den hvite hunnen begynner også å vise tegn til alderdom, hun er ikke så praktfull som hun en gang var. Begge fiskene ble kjøpt for ca 2 år siden, da var den svarte bare en liten fjert mens hunnen allerede var fullvoksen. Dermed har jeg ingen aning på hvor gammel hun egentlig er. Noen som vet hva vanlig alder på scalarer er i akvarium?
Inaktiv bruker
I det siste har jeg lest en del tråder hvor det står at corydoras og apistogrammaarter ikke under noen omstendigheter kan gå i samme akvarium fordi coryer ikke skjønner konseptet med territorium. Jeg kan ikke la være å stille et spørsmålstegn ved dette. Gjelder dette for alle akvariestørrelser? Hadde jeg lest om dette først, hadde jeg nok aldri valgt å ha disse artene sammen. Tanken på at coryene skal få øynene sine hakket ut virker helt grusom for meg.

Men nå har jeg nå altså hadd boliviansk sommerfuglciklide og corydoras aeneus sammen ganske lenge , og jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette. Før jeg fikk aneusyngel i slutten av 2009, hadde jeg fin telling på alle coryene. De hadde da vært 20 stykker siden august 2008, og ingen hadde vist tegn til å bli hakket på. Kan ikke nå heller se noen tegn til at dette har skjedd med de små heller. Jeg har tilogmed misstanke om at coryene har klart å formere seg i karet i løpet av de siste månedene siden det har dukket opp noen som er veldig små. :p

Så nå sitter jeg å undrer over om mine søte små sommerfugler kan forvandles om til onde monstre og begynne å hakke på coryene, eller om det går fint å ha dem sammen når akvariet er så stort.
Først, boliviansk sommefuglciklide er ingen apistogramma. sommerfugler er meget rolige og forhåndsvis snille.
Når det kommer til territoriene, er dette en sak som gjerne blir et problem når apistogrammaen legger egg og får noe å beskytte.
Inaktiv bruker
:O Jeg var HELT sikker på at de var apistogramma! :s De to sommerfuglene som er voksne er begge hunner, så det er vell kanskje derfor jeg ikke har hatt det problemet da. Får følge ekstra nøye med nå når hannene vokser til da. Hvis de begynner å vise tegn til slik atferd så er det rett ut! :p
Inaktiv bruker
Som det morgentrollet jeg er har jeg allerede tatt et stort vannbytte på 350 literen i dag. Når jeg først var å rotet i karet, bestemte jeg meg for å ominnrede litt. Planen var å sette alle røttene sammen til en stor rot, og jeg er ganske fornøyd med resultatet. Tenkte også jeg skulle plante noen javabregner i karet, men det er nokså vanskelig å få tak i her i Tromsø detsverre. Har en glupsk gibbiceps som spiser opp plantene mine, uavhengig av hvor mye annet grønt han får, så det er vell egentlig best å kjøre et planteløst kar så lenge han er der. :P Telte over aenusene og kom opp i hele 53 stk :O, så nå må jeg nok omplassere noen snart. Kjøpte 20 stk i utgangspunktet, og har hatt oppdrett på de i et eget kar en gang, hvor 23 stk vokste opp. Det vil si at det minimum er 10 stk som faktisk er født i storkaret. Hadde aldri trodd dette var mulig pågrunn av alle de andre fiskene i karet. :P Tror ikke jeg vil ha mer enn 30 stk, så da kommer det kanskje en liten salgsannonse snart. :p

Hadde vært fint med kommentarer på hva dere synes er finest av det gamle og det nye oppsettet. Bilder av det gamle kan dere finne lengre opp i tråden. Jeg kjenner jeg bare blir mer og mer frustrert over mine elendige fotografi egenskaper, så rop ut hvis dere kan se på bildene hva jeg gjør galt!

Ellers fikk jeg her om dagen en pose med hjemløse fisk på døren. 7 fembåndsbarber og 3 platyer. Min søsters akvarie sprakk nemlig på bunnen, så nå bor de her midlertidig i 63 literen sammen med 2 kampfiskhunner noe som ser ut til å gå helt fint. Tror min søster skal få med seg kampfiskhunnene også når hun har fått seg nytt akvarie, slik at jeg kan bruke dette karet til andre fisk. Siden det gikk så lett å få corydoras aeneusene i lek, frister det nemlig litt å prøve seg på corydoras adolfoi. Adolfoi er helt klart min yndlings cory, finnes ikke finere coryer enn dem spør du meg
Inaktiv bruker
Flere bilder
Inaktiv bruker
Krise! Jeg har nettopp gjort en så stor tabbe at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte. Drev å vasket i stuen og bestemte meg for å vaske akvarieglasset på 350 literen i samme slengen. Når jeg gjør dette bruker jeg å spraye med jiff spray helt nederst på glasset, og bruke glassklut for å dra middlet over øverste del slik at det ikke skal komme spray i vannet i akvariet. Dum som jeg var, tenkte jeg ikke over at det var kommet en 45 liter ved siden av som ikke var der sist jeg vasket glasset. Siden det står så nært, og er ganske lavt nede, er jeg nesten sikker på at det nå har kommet jiffspray ned i 45 literen. Startet umiddelbart med et 50 % vannbytte, så får satse på at det hjelper. Blir å kjøre flere vannbytter, men hvis rekene begynner å dø, så får jeg kickstarte karantenekaret, og evakuere dem dit. Krysser nå bade fingre å tær på at dette gårr bra, og at det ikke kom noe spray i vannnet. På bildet kan dere se hvor nært 45 literen er fronten av 350 literen som jeg vasket glasset på.
Inaktiv bruker
Rekene ser fremdeles aktive og fine ut, så det gikk kanskje bra likevel. Hvis det kom jifspray i akvariet var det nok ikke mye, og med det store vannbyttet ordnet kanskje alt seg. Blir å ta et ekstra vannbytte i kveld samt holde et ekstra øye med rekene for å være sikker på at de ikke begynner å falle fra. Mener å ha lest et sted at reker er ekstra sårbare for vaskemidler.
Ja, reker er utrolig sårbare - selv det minste snev av vaskemidler er rene giften.
Gjorde en lignende tabbe selv en gang og mistet minst 100 reker.... Det var JIF vindusspray som tok livet av dem.

Lesson learned, antar jeg - for oss begge Men du hadde heldigvis flaks, i motsetning til meg.
Oi! Men det gikk sikkert bra, hvis ikke så hadde du nok merket det ganske fort. Godt å ha flaks innimellom.
Inaktiv bruker
Jeg har helt klart lært en lekse ja. Gikk helt fint med rekene, og jeg kan ikke kaste bort denne flaksen ved å ikke lære noe av det. Ønsker ikke å være like uheldig som du var Mona, så fra nå av blir det bare spraying på selve kluten, og dette skal gjøres langt unna akvariene!
Inaktiv bruker
Da har jeg lett byen rundt etter Neolamprologus caudopunctatus. Det var ingen som kunne skaffe slike fisker, så da må det nok bli noe annet.
Tropehagen var så hyggelig at de sendte meg en liste med Neolamprologus arter de kunne skaffe på mail. Etter å ha sett over disse fant jeg to interessante: Neolamprologus brevis og Neolamprologus helianthus. Sistnevnte trenger vell egentlig litt mer plass enn det jeg kan gi dem ifølge fiskebasen, men de var utrolig flotte...

Må tygge litt på dette, når de ikke hadde den fisken jeg var ute etter ble jeg plutselig helt usikker på hva jeg skal ha i karet, kanskje killi? hmm... Det blir i allefall corydoras adolfoi i det ene karet, muligens sammen med noen neontetra. Neontetra er kanskje verdens vanligste stimfisk, men gud så flotte farger de har.
Inaktiv bruker
I dag har vært en travel dag på akvariefronten med tømming og fylling av 63 literen. Da hotellgjestene i 63 literen flyttet ut, måtte jeg bytte ut grusen i akvariet med sand slik at karet ble "corydoras vennlig". :P Litt av en jobb må jeg si!! Fikk meg en stor overraskelse.

For lenge siden hadde jeg kirsebærreker i dette karet, men de ble fjernet da det skulle mindre rekevennlige fisk i det karet. Men til min store overraskelse fant jeg rundt 20-25 reker i det karet i dag! :O Hadde tydeligvis ikke fått med meg alle når jeg flyttet dem. Flere var fulle av egg og de så ut til å trives godt. Men så til det merkelige, noen av rekene var helt SVARTE! Har ingen aning på hva som er årsaken til dette, det har kun gått røde kirsebærreker i dette karet, så de svarte rekene må altså også være kirsebærreker.. :S

Hadde pumpen i en bøtte mens jeg arbeidet, så karet var klart til å sette fisk i igjen med en gang jeg var ferdig. Dro til byen for å kjøpe corydoras adolfoi, men det hadde de ikke. Men jeg forelsket meg i en helt annen cory mens jeg var i butikken, så nå svømmer det rundt 8 corydoras metae i 63 literen sammen med 10 neontetra. Bilder og oppdatering på akvariet kommer i morgen
Inaktiv bruker
Huff... I går da jeg slapp fiskene over i akvariet syntes jeg at den ene corydorasen så noe merkelig ut. Men siden de fløy ganske fort under røttene fikk jeg ikke studert den ordentlig. I dag da lyset kom på var fiskene mye mindre sky, og jeg fikk tatt en ordentlig titt på dem. Den ene har ganske klare tegn på finneråte! Ønsker ikke å stresse fiskene med å fange dem igjen, så jeg blir ikke å levere dem tilbake. Har prøvd å ringe dyrebutikken i dag for å si i fra, men har ikke fått noe svar. Har sera baktopur liggende, men skal forsøke å få tak i esha 2000 først, siden det ikke ødelegger for filterbakteriene. Avariet de gikk i da jeg kjøpte dem var ganske langt oppe, så jeg med mine 1,60 cm, fikk ikke studert dem ordentlig i butikken. Men man skulle da tro at hun som fisket dem opp ville ha merket det?

Inaktiv bruker
Legger ut noen bilder av 63 literen. Fiskene ser ut til å trives bra, men er litt bekymret for den ene som ser ut til å ha finneråte. Har ikke klart å få tak i ESHA 2000 i dag, og har ikke særlig lyst til å starte med sera sin baktopur som jeg har liggende. Spesielt ikke når jeg ikke er helt sikker på at det faktisk er finneråte den har, det kan jo være at den har blitt plukket på av andre fisk i dyrebutikken...
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap