Hjemmelaget co2 anlegg med natron og sitronsyre?

Lurer på noe her; Går det an å lage et co2 anlegg med natron i en flaske sitronsyre (slik at natron reagerer med den sure løsningen).

Jeg tenker da:
1. Fyller opp en 0,5 l flaske med ca. 4 dl vann blandet med sitronsyre, slik at vannet blir surt.
2. Lager til en kork med lufteslange i. Helt tett med silikon.
3. Fester slangen i korken til brusestein i akvariet.
4. tilsetter natron i flasken å skynter meg med å skru på korken.

Jeg vet at dette anlegget bare vil gi co2 en liten stund, men i et kar uten fisk kan det vel ikke gjøre noen skade?
Hvorfor bare ikke bruke den vanlige DIY-metoden, dvs. gjær+sukker+vann?
JEg har faktisk ikke peiling Men hvordan gjør mad det du beskriver?
Jeg fant denne på nettakvariet, den ser ganske lovende ut Jeg er ferdig med å lage den, men får ikke brukt den før om litt. Da akvariene står på soverrommet mitt, men de skal snart flyttes ned i kjellerstuen

-Knut
Jeg fant [URLBLOCK1] på nettakvariet, den ser ganske lovende ut :) Jeg er ferdig med å lage den, men får ikke brukt den før om litt. Da akvariene står på soverrommet mitt, men de skal snart flyttes ned i kjellerstuen :)


Jeg bruker en tilsvarende oppskrift på satsen som den du fant på NA, men jeg bruker kun en teskje gjær på tilsvarende mengde sukker. Men jeg slet med å få satsen til å vare. Etter en del surfing, kom jeg over noen som brukte gelatin (stivelse) for å få satsen til å vare vestentlig lenger. Og i tillegg er den mye mer stabil i leveransen av Co², og satsens levetid gikk i fra beste fall 14 dager til bortimot 6 uker. Jeg bruker ca 2 plater pr. liter sats.


Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap