Lys i akvarium

Hei, jeg er ny her og har et for lite akvarium så jeg vill bygge et nytt selv av tre med kryssfiner og frontglass etc...

Jeg har kun et dyr nedi der som heter Kjell. Fikk den av broren min og synes nå 160 liter er for lite.

Inspirasjonskilde: http://www.jonolavsakvarium.com/selvbygget/2300liter/2300liter.html

Jeg mener kanskje det kan bli temmelig mørkt inni der når jeg har kun frontglass så jeg lurte på om det er nok med lysrør på toppen som lyser nedi, men så lurte jeg på om det går å montere små leds også ? Kanskje i litt forskjellige farger ?


Noen forslag ?
Lysrør er nok, har ingenting å si at det kun er glass på kun den ene siden. I all hovedsak ønsker man jo å få minst mulig lys utenifra inn i akvariet da dette ofte er kjernen til algeoppblomstring og er vanskelig å kontrollere. Alt etter om du skal ha planter i, og hvilke planter er avgjørende for hvor mye lys du trenger. (bør ligge på et sted mellom 0,3 og 1 watt pr. liter.) Skal du bare ha fisker i, trenger du bare så mye lys at du selv synes det er pent, om dette er farget eller ei er jo en smakssak. Hvor stort akvarium skal du lage?
Tenkte lage et på 100x100x240. Tror det blir 2400 liter ifølge volum kalkulatoren her på siden

Jeg har en liten skilpadde. går det ann å ha fisk sammen med den uten at den spiser de opp ?
Har du særskilt grunnlag for å ha skilpadde?
Må ikke skilpadder og andre reptiler o.l. ha et spesielt lys, slik type som simulerer sollys så de kan sitte og sole seg?
Man får kjøpt denne typen lys hos Webzoo.

Er det allergi i familien din, slik at dere har fått spesiell tillatelse til å holde skilpadde?
Det går fint, var nettopp i Danmarks offentlige akvarium, de hadde blant annet skytterfisk sammen med skilpadder. Vil tro at så lenge det ikke er trege småfisk, så går det greit dersom fisk og skilpadde skal ha samme vannkvalitet.

Hvorfor er det alltid så sykt mange som hisser seg opp her om noen har en frosk eller skilpadde. JA, vi vet alle det ikke er lov, men slettes ikke alle er enige i loven, og dersom det ikke er en truet dyreart burde det være opp til den enkelte å praktisere den etikk en synes er riktig.
Dersom akvariet er 100 cm dypt trenger du sykt heftige lamper om du skal ha planter i karet, og det vil nok bli ganske mørkt på bunnen dersom du bruker lysrør. Hqi-lamper på 400w er nok mest passende, men de er dyre.
vidar1980
JA, vi vet alle det ikke er lov, men slettes ikke alle er enige i loven, og dersom det ikke er en truet dyreart burde det være opp til den enkelte å praktisere den etikk en synes er riktig.


Så du syns at "det burde være opp til den enkelte".... det aner meg at du ikke har lest retningslinjene her på AF noengang - spesielt ikke punkt 17 :p
Lik det eller ikke, men det finnes visse regler man må følge på alle nettsider.

Når folk sier sånt som du gjør, å drite i loven får være nærmest en smakssak, så blir jeg en smule irritert. Jeg får jeg en følelse av at de tramper inn med sølete sko når de besøker andre folk, og sier med høy stemme: "Jeg har ikke lyst å følge normale retningslinjer i samfunnet - for jeg syns det får være opptil den enkelte om man vil ta av seg skoene eller ikke!"


Poenget med mitt spørsmål om trådstarter hadde tillatelse, er:
- har vedkommende fått tillatelse av offentlig innstans Mattilsynet - da får tråden lov å stå her

- har vedkommende ikke spesialtillatelse til hold av reptilet - da blir tråden fort stengt/slettet

Det er mulig den blir det uansett.

Jeg har tillatelse for den. Har også spesiall lysrør som gir den et slags sollys.

Hvordan blir det med luftfuktighet på et sånt akvarium, bør jeg har luftavfukter ?
mona o
[QUOTE=vidar1980]JA, vi vet alle det ikke er lov, men slettes ikke alle er enige i loven, og dersom det ikke er en truet dyreart burde det være opp til den enkelte å praktisere den etikk en synes er riktig.


Så du syns at "det burde være opp til den enkelte".... det aner meg at du ikke har lest retningslinjene her på AF noengang - spesielt ikke punkt 17 :p
Lik det eller ikke, men det finnes visse regler man må følge på alle nettsider.

Når folk sier sånt som du gjør, å drite i loven får være nærmest en smakssak, så blir jeg en smule irritert. Jeg får jeg en følelse av at de tramper inn med sølete sko når de besøker andre folk, og sier med høy stemme: "Jeg har ikke lyst å følge normale retningslinjer i samfunnet - for jeg syns det får være opptil den enkelte om man vil ta av seg skoene eller ikke!"


Poenget med mitt spørsmål om trådstarter hadde tillatelse, er:
- har vedkommende fått tillatelse av offentlig innstans Mattilsynet - da får tråden lov å stå her

- har vedkommende ikke spesialtillatelse til hold av reptilet - da blir tråden fort stengt/slettet

Det er mulig den blir det uansett.



Jeg har lest retningslinjer, og følger dem.

Jeg sier ikke at man skal drite i loven, det er det eventuelt du som legger i det jeg skrev.

Denne tråden handler om lys i akvarium, det er ikke motstridende iforhold til retningslinjer her på AF.

Dersom innholdet i denne posten bryter med retningslinjer for AF mener jeg det er opp til moderator å slette tråden, og kritisere trådstarter.

-------------------------

Dersom du har åpent akvarium ville jeg så absolutt gått for luftfukter. Lager du en heldekkende topp er det ikke sikkert du trenger det, luftfuktighet kan jo eventuelt måles i etterkant.
Aero
Jeg har tillatelse for den. Har også spesiall lysrør som gir den et slags sollys. Hvordan blir det med luftfuktighet på et sånt akvarium, bør jeg har luftavfukter ?


Skal skilpadder ha tørr luft da? Det kommer kanskje an på skilpadde-arten. Men jeg har ikke akkurat så mye peiling på skilpadder, men har det for meg at de liker litt fuktig luft og muligheten til å ta et bad nå og da?

Eller tenkte du mer på luftfuktigheten i ditt eget rom, rommet der akvariet står?
jeg tenkte på fuktigheten i eget rom. Vil helst ha åpen top med landområden som han kan slappe av på.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap