Lukt etter ommøblering i karet

Inaktiv bruker
I går gjorde jeg et større vannbytte og byttet ut en rot som var begynt å smuldre. Den nye rota jeg satte nedi var behørig kokt flere ganger. I tillegg slamsugde jeg og lukte litt planter osv. Det ble altså en del roting i karet.
Noen av anubias plantene hadde delvis råtne røtter, og jeg fjernet og stusset disse.

I dag lukter det rimelig rart oppi karet. Kan det være rotingen i sanden som har ført til at det har løsnet gasslommer el.l.? Har et ganske tykt sandlag men har mange sandsnegler og har aldri hatt problem med lukt før. Det kan vel kanskje også være de råtnende røttene jeg fjernet som ga fra seg lukta? Må jo bytte litt vann til i dag for å avhjelpe lukta litt, men lurer på hvor fort slikt typisk gir seg?

Kan legge til at jeg forer lite, 1 gang til dagen med ørlite flakfor, og av og til wafers til bunnfiskene. Har også eplesnegler, 4 stk voksne og en hel haug eplesneglebabyer som er rundt 1 uke gamle. Kan det være døde babyer som ligger og lukter? Trodde liksom ikke det, kan ikke se noe særlig avgåtte babyer, pluss at dette med lukta oppsto etter jeg hadde rota i karet igår.

Vet det har vært mange innlegg om akkurat luktproblem osv. tidligere, men føler ikke at de treffer meg helt.
Tilfeldig bekjentskap
© Matti Klami
Reklame for plussmedlemskap