Sort molly er en slappfisk!

Vi er et par nybegynnere som holder på å kjøre inn vårt første Fluval Edge 23l akvarium! Vi har hatt det i ca en måned nå og det huser tre sorte molly (to hunner og en hann) og to bambus/viftereker.

For noen dager siden merket vi at en av mollydamene virket meget nedfor og ligger gjerne i bunnen av karet uten å røre på seg. Hun er veldig tynn mens de to andre strengt tatt begynner å bli litt fete. Hun er litt aktiv når det mates men det ser ut som hun spytter en del ut igjen..hun hang skikkelig med halen for to dager siden men virket faktisk litt mer aktiv i dag. Nå har hun gjemt seg igjen og ligger helt stille Noen som vet hva som feiler damen? Jeg kan ikke se noe misfarging eller flekker eller noe slikt. Har heller ikke sett noe avføring fra henne, men det kan være en tilfeldighet.

Vannverdier:
25.4 grader
pH: 7.5
KH: 5
GH: 8
Nitritt: 0.05
Amoniakk/Nitrat: 0

Vi bytter vann hver uke, men pga nitrittspike skiftet vi vann hver dag en stund. Har ikke byttet noe filter enda siden akvariet er såpass nytt.

De andre to mollyene virker i god form. Vi har fått beskjed om å mate vifterekene med en halv blokk gamma blister cyclops annenhver dag, og mollyene har spist dette med god apetitt. Vi er litt redd for at det er nok for rekene, men for mye for molly? Rekene har forøvrig begynt å vifte åpent i strømmen, noe jeg tror er et godt tegn på at innkjøringen begynner å bli ferdig og at de har det bra?

Legger ved to bilder av henholdsvis en av de andre mollyene og den slappe mollyen i gjemmestedet sitt. Håper noen kan hjelpe!
Dette akvariet er alt for lite for molly. Black Molly trenger minst 60L, gjerne mer, for å trives. Kvitt deg med mollyene og øk rekebestanden, et såpass lite akvarium er ikke egnet til annet enn snegler og reker

Edit; Black Molly blir 10cm lange. Se for det tre fisker på 10cm svømme rundt i 23litern. God plass?
Hei og takk for svar!

Ja, vi regnet litt med at karen i dyrebutikken visste hva som var ok for oss å kjøpe, men leser jo senere at både mollyene og rekene eventuelt kommer til å vokse ut av den lille 23literen (viftereker kan bli opptil 8cm lange, de vi har nå er mellom 3 og 4 cm). Mollyene vi har er forholdsvis små, knapt 3 cm lange. Er 23l fremdeles for lite for mollyer på den størrelsen? Så mollydamen vår er ikke syk, men er deppa pga lite plass? Om en dyrebutikk vil ta dem tilbake, finnes det noen fisk vi kan ha i stedet?
Når mollyen er ung og så liten av størrelse er ikke ditt akvarie for lite. Men det vil bli for lite når de blir eldre.

Selv har jeg fem sorte mollyer i ett 40 liters sortvannsakvarie. Dette er også ungfisk som er på drøye 3 cm.

En ting jeg lurer på når det gjelder bilde nr. 1. (av hannen). Har den hvite prikker på "brystet"?

Og ett tips til ettertiden. Ikke stol blindt på ansatte i dyrebutikker. Det finnes desverre alt for få mennesker innen den handelen som har nok kunnskap når det gjelder fisk og akvariehold.
Hei Alexus!

Ja, vi har lært av feilen..samme karen solgte oss også GH-pulver som var helt ubrukelig og sikkert masse annet ræl vi ikke trenger.

Prikkene på brystet er gule, det er mer som et gult felt, slik som på disse bildene fra fiskebasen:

http://akvaforum.no/images/fish/poecilia_sphenops_04.jpg
http://akvaforum.no/images/fish/poecilia_sphenops_05.jpg

Jeg lyste på dem med lommelykt for å se etter hvitprikk, men ser ut som det kun er det gule feltet.

Vi regner med å måtte gå til innkjøp av større kar etter hvert for både rekene og mollyene. Butikken vi kjøpte dem i tar dessverre ikke black molly tilbake.
Tenkte bare jeg skulle oppdatere med at den slappe mollyen har kviknet litt til igjen, svømmer i øvre sjiktet av karet (men fremdeles litt unna de to andre) og spiser. Fremdeles veldig tynn, men håper hun blir bedre etter hvert. Vi tror hun kanskje var gravid og at yngelen ble spist i løpet av natten :O
Enda en oppdatering:

Hun har nå reist ryggfinnen igjen mens hun svømmer, men jeg ser at denne har fått et hakk i seg. Hun har også et hakk i den ene brystfinnen..Kan det være at hun blir mobbet av de andre to? Jeg har ikke sett noe tegn på dette, men hun pleier ikke å svømme så mye sammen med de andre..
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap