En nybegynner med juwel trigon 190 liter ??

Eg har vel ikke helt begynnt med akvarium, og er alerede blit hekta på liter.
Hva synest dere der ute om et Juwel trigon 190 liter kar.
er det litt i over kant for en nybegynner ?

Eg har planer om og begynne forsiktig selv om eg kommer til å ha mye plass.
Så eg kommer til å byge det på sakte men sikkert.
Er det noen her på forume som har tro på at det kan gå bra ??

ps: Skal kjøpe kare brukt så er langt fra full pris. eg er ikke helt gal =)

Takk for hjelpen eg kommer til å få...
Jeg syns 190 liter er en super start! Det som er i overkant for en nybegynner, er ikke 190 liter - men 19liter.
Hadde du startet med et så lite kar, så ville du opplevd hvor mye enklere det er å vedlikeholde 190 litern, i forhold

Ellers er det vel ikke så mye mer å svare deg.. Les artiklene. Er nok mye der du ikke har tenkt over.

Viktigste er at du utnytter ca 1 måned for å få bakteriekultur i filteret, og kjøp inn (minst) amoniakk, ph og nitritt dråpetester.
Når du skal kjøpe fisker, så bør du ikke kjøpe så mange på en gang. Filteret får mer avfall å arbeide med desto flere fisk du har - og det er ikke helt forberedt på det enda. Så ta det med ro, slik som du sier.
Fiskene trenger i nesten alle tilfeller mindre mat enn de får av akvarieeier.. Lær deg noen foringsrutiner, med variert og god mat - tilpasset de fiskene du har.

Husk også at det ikke bare er fisk som kan være i akvarier! Reker og snegler er artige skapninger de og

Håper disse småtipsene hjalp deg litt på vei. Bare ment som noen stikkord, du bør likevel lese artiklene som er her på akvaforum.
Lykke til

edit:
Oh, glemte å nevne! Det er veldig viktig at du vet at fiskene (og eventuelt snegler/reker) passer sammen. Utnytt fiskedatabasen for å samle info for å se hva som passer sammen. Finner du en fisk i dyrebutikken du syns er helt nydelig, men ikke vet noe om - gå hjem - sjekk fiskedatabasen om dem passer, SÅ kan du kjøpe. Dyrebutikkene elsker å selge, så det som sies bør ofte taes med en klype salt. (...de vil sikkert tilogmed prøve å selge deg salt, hrmf!)
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap