Innbygging av 696 liter malawi (side 8)

Er vel litt vibrasjonslyder, kanskje mest fra den som sitter på bakgrunnen, men synes absolutt ikke det er noe plagsomt, og ingen jeg har hatt på besøk har sagt noe om det. Hører det litt bedre når jeg er inne på gjesterommet, altså der karet står, men ikke noe voldsomt der heller jeg er veldig opptatt av at ting er estetisk pent, og det gjelder også lyd, så hadde det vært mye støy hadde jeg måttet finne en annen løsning

Har idag også hatt lek på et par av mel. cyaneorhabdos, og hunnen går nå og tygger Legger ved bilde av den, samt en hara og en trewavasae som også tygger
Her er to bilder av en Labidochromis chisumulae som akkurat har lekt
Jeg er imponert! Hvis du tar vare på småttingene, kan du gå Nols i næringen

Du gjør i hvert fall noe riktig!
Tusen takk Hanne!
Har ingen planer om å satse noe på oppdrett i dette karet. For mye jobb med å fange tyggende fisk slik det er satt opp.... Men all leken indikerer jo i hvertfall at ting er som det skal
Da har jeg hatt lek på to av labidochromis caeruleus'ene også Hadde vel trodd at det kom til å bli de to største som kom til å leke først, men disse to er relativt små.
Legger ved et par bilder av lek og tyggende hunn.

Da er faktisk Metriaclima zebra big blotch mazinje'ne den eneste arten i karet som jeg ikke har hatt lek på I tillegg til aethiomastacembelusen da, men den er jo enslig og skal uansett være teknisk umulig å få yngel på i akvarie.
Da har jeg besøkt Richard og sett dette karet live. Kan bare si at bilder ikke yter det rettferdighet, karet er helt rått! Fantastisk aquascaping, krystallklart vann og utrolig fin fisk. Tror de tygger alle sammen... Harmonisk gruppe med kjempefine farger.

Lyssettingen var noe av det jeg var mest spent på, og det er helt umulig å gjengi det på bilder (har prøvd) men det er i en klasse for seg! Tusen takk for titten!
Hanne:
Tusen takk for fantastisk fine ord! Jeg ble nesten litt rørt
Var jo utrolig hyggelig å få besøk av noen med akkurat samme interessenisje innen akvaristikk! Tar gjerne imot en invitasjon når karet ditt begynner å ta form Skal holde meg oppdatert på tråden din
Takk for mail! Selvfølgelig er du velkommen når rommet er ferdig (så ferdig som slike rom blir...). Du kommer sannsynligvis til å kjenne deg igjen...
Da har jeg endelig fått ut den berømte fingeren, fått knipset noen bilder av det ferdige produktet, og laget en profil på karet her inne på akvaforum. Så for de som er interessert er det bare å gå inn og ta en titt

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=19846
Fantastisk! Enkelt og greit!
Jeg tar av meg hatten (om jeg hadde hatt en) for prosjektet. Veldig fint!
Tusen takk for veldig hyggelige komentarer!

Jeg har og gjort noen små endringer den siste tiden, bla.a. følgende:

- Den ene Tunze sirk. pumpen som stod på bakgrunnen er flyttet ut til sideglasset sammen med den andre. Den stod desverre ikke stødig nok på bakgrunnen. Ulempen er at den ene av dem nå er synlig fra fremsiden, men står i skyggen så kun dersom man ser etter den

- Hadde tidligere en moonlight løsning arvet av en kamerat. Denne er nå byttet ut, da jeg synes lyset ble for svakt. Moonlight skal, sett med mine øyne, være en gyllen middelvei som både fisken og tilskuerene kan leve med. Jeg har skrevet i beskrivelsen av karet at det er 1,5 40w lysrør. Dette er oppnådd ved å blende av drøye halvparten av det ene lysrøret med aluminiumsfolie. Dette røret står på hele døgnet slik at det fungerer som moonlight på natten, og at det supplerer det andre røret samt metallhalogen lampen på dagtid.

Bilde er av det lysoppsettet.
Spennende prosjekt. Det ble veldig fint

Liker den type fiske bare slikt blått lys, eller kan man ha dem med vanlige lysrør også?

Ble litt forbauset da jeg såg at fiskene kunne svømme inn i og bak bakgrunnen din, men da får de jo også utnyttet hele plassen i akvariet.

Men om noen skulle dø og bli liggende baki der, kan du se det da eller må du av med hele lokket?
Sessan
Tusen takk

Når det gjelder lys, så er det jo sånn at naturlig sollys består av alle regnbuens farger, men når lyset skal bevege seg gjennom vann er det det blå lyset som når lengst. Det vil med andre ord si at noe særlig dypere enn 4-5 meter ned er det i all hovedsak det blå lyset som når frem. De fleste av artene jeg har i mitt kar er fisk som ofte lever på rundt 10 meters dyp i naturen. Siden det naturlig nok vil være litt vrient å ha et 10 meter dypt akvarie, så ''jukser'' jeg litt ved å benytte blå lysrør. Det er verdt å nevne at lyset nok fremstår noe mer blått på bilder enn det gjør i virkeligheten. Og man kan fint holde malawiciklider med andre typer lysrør Velg noen som du synes gir et fint lys. Er likevel ofte en fordel å ikke ha for mye lys, da dette gjør at fiskene føler seg tryggere og viser finere farger

Når det gjelder bakgrunn og muduler, så er det aller meste silikonert fast slik at fisk ikke kan svømme bak. Unntakene er H-modulen i midten, og den ene M-modulen oppe til venstre. Dersom noen fisk skulle dø, så vil de erfaringsmessig drive med strømmen (ca 10.000 liter i timen) og sette seg i filterristene så de er lette å fjerne. Yngel derimot kommer gjennom filterristene og kan svømme inn bak bakgrunnen hvor de kan vokse seg store nok til å kunne gies bort, selges, eller evt flyttes frem sammen med de andre.

Legger ved to bilder fra byggeprosessen som viser greit hvordan de to ovennevnte modulene er montert slik at fisk kan svømme rundt og inni.
Ah, da er jeg med. var ikke klar over dette med fargen på lys nede i dypet. Da er det kanskje veldig unaturlig med sterk belysning i selskapsakvarier også.

Men utrolig flott er karet ditt iallefall
For de fleste fiskearter er det nok veldig greit med litt dempet belysning, men i et selskapskar har man vel gjerne planter også som krever sitt av lys, så man må vel finne en lysmengde som kan fungere for både planter og dyr. Men planter vil jo samtidig skape skygge og gjemmesteder, så det løser seg vel kanskje av seg selv

Nok en gang tusen takk
Tok et par bilder av moonlight belysningen før jeg la meg i går kveld. Brukte en nattfunksjon på kameraet. resultatet ble rimelig uskarpe fisk, men man får i hvertfall et inntrykk hvordan lyssettingen ser ut etter sengetid
Igjen takk

Ga har endelig Metriaclima zebra ''big-blotch'' Masinje paret mitt lekt og hunnen tygger dersom hun ikke spytter for tidlig vurderer jeg å faktisk fiske henne opp når ungene er klare, til tross for mye jobb, og ta vare på avkommet. Vi får se om noen uker Legger ved to bilder av hunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap