Angolabarbe sammen med palettciklider?

Hei!

For øyeblikket har jeg et par palettciklider i et 160 liters kar. Her bor de alene. Jeg har lyst til å ha en fisk som holder til i øvre vannlag sammen med palettene, og lurer på om noen har erfaring med Angolabarbe?

Det ser ut som en "grei" fisk, men jeg lurer på om den vil komme til å spise egg eller yngel fra palettciklidene?

Angolabarben blir jo ikke veldig stor, men egg og yngel av paletter er jo veldig små...

Synspunkter og erfaringer mottas med takk!
Ingen som har erfaring med Angolabarbe?
Har ikke erfaringer med angolabarbe, men har erfaringer med andre fisk sammen med paletter som leker..
En 15cm ancistrus klarer ikke skremme de overbeskyttende foreldrene, engang. Så det er vel heller angolabarben du skal bekymre deg for, ikke yngel.
Jeg har to par som leker, og alle 4 foreldrene blir hysteriske hvis andre kommer nært yngel, eller deres område (som ofte er hele karet, i små kar).

Har nå 2 ancistrus på 4-5 cm sammen med et par, i en 110liter.. Dette går greit, da de holder god avstand.. Går greit hos meg, men vil ikke anbefale det til andre..
Takk for svar!

160 liter er jo heller ikke så mye, så da blir det kanskje et problem med en stim på 10 angolabarber + 2 palettciklider....Det jeg tenke var å "dele" akvariet på midten vha. planter og røtter, slik at det ble to avgrensede soner i akvariet. Jeg veit ikke om det hjelper, men kanskje dette vil gi palettciklidene et naturlig område å vokte?

Noen tanker om det?

Det vil kanskje hjelpe ja. Noe jeg ikke ser bort ifra jeg selv kunne funnet på å prøvd.. Men etterhvert vil nok både foreldre og yngel undersøke rundt i akvariet, og da kan kranglene oppstå likevel..
Du kan jo selvfølgelig prøve.. Men legg merke til at jeg ikke anbefaler deg det.
Det er i grunnen ikke noe jeg vil prøve ut med mindre det er rimelig sikkert at det går bra. Så da venter jeg i alle fall med å prøve til jeg har et alternativt akvarium jeg kan flytte angolabarbene over i dersom det blir sammenstøt.

Takk for svar og råd.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap