Sopplignende vekst på røtter

Hva er dette?
oppdaget i går at det hadde dukket opp noe sopplignende greier på røttene. Mener å ha sett det før, men kan ikke huske hva det var og hvilken påvirkning det har på vannet.

Karret er i innkjøringsperioden, uten fisk. Nitritt-toppen er vi forbi og har snart verdien nede på 0 igjen. den var under 0,2 mg/l da jeg testet vannet i går.

Er det noen som vet hva dette kan være, og om vi evt. burde vente lengre med å sette inn fisk.

karret har gått siden 15 januar.
Det hender trerøtter som er litt "ferske" får dette fordi det lekker ut overskuddsnæring (biologiske "safter") fra treverket. Dette trives soppen på.
Som oftest går dette over i løpet av noen uker, men hvis man ønsker det, kan man i mellomtiden bare slamsuge det vekk i blant. Såvidt jeg vet er det ikke farlig for fisk, men de fleste er enige i at det ikke er så lekkert å se på den soppen.
Selv har jeg hatt det på noen redmoor-røtter i blant, og jeg fjerner det. Til slutt gir det seg, når treverket ikke har mer "saft" å lekke ut.
Er nok riktig det mona sier.
Hadde en rot for bare to måneder siden som vokste sopp på. En liten tur i dusjen, så var det borte. Har ikke kommet tilbake..
Har flere ganger sett at sverddragere har spist/smakt på dette,.. så ingen symptomer på at noe var galt.
akkurat! men så bra at det ikke er farlig i det minste!
Da kan vi kanskje begynne å introdusere fisk til helgen! jippi!!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap