Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 107)

Har silikonert glasslister. Får ingen premie for flott arbeid, silikonstripen blir av type psykedelisk, men listene sitter der! Karet har fått solbrillefilm og dobbeltsidig tape i bunnen, nå mangler bare herding, lysglippetape og lukelist og det fastgaffede liggeunderlagets dager er talte.

Ideen min om å borrelåse fast markduk kan nok være bra, men ikke med velcro fra Biltema, tapen holder ikke. Angrer på at jeg ikke malte karene likevel, særlig på sidene mellom karene, ser jo at det blir synlige sørgerender der jeg ikke lett kommer til. Jaja, tre av karene er uten fisk og ingen kjempejobb å ta ut, så jeg gyver løs med Paynes Gray og finner på noe fryktelig sølesikkert. Spiller heldigvis ingen trille om det blir virvar i strøkene der!

En annen enorm lettelse er at alle disse plantebøttene og krukkene og bollene og plastkoppene er gjennomgått, massevis kastet og resten begrenset til noen få som ikke ser så rotete ut, en med Cryptocoryner i potter og en med Aponogeton str fryktelig lang og litt sliten som må få eSHa CryptoPluss-behandling i håp om å redde knollene. Den ene er en Aponogeton rigidifolius, det navnet har den ikke fått for moro skyld så den må ned i Juwelen et sted.

Ryddingen medførte litt tettere beplantning i Corykarene, det syntes de var veldig fælt mens det pågikk, og veldig moro nå!

Reol 2 C venezuelanus, en dag blir dette grønt med litt rødt. Tror jeg. Langt igjen heldigvis!
[External Image]

Reol 4 C caudimaculatus, Lotusen har stukket av fra knollen sin i 12-litern.
[External Image]
Blir så glad av å se fremgangen
Utrolig mange fine planter du har Linda. Hva heter den på det øverste bildet helt til venstre?


RHD
Plussmedlem
Utrolig flotte akvarier Dumt jeg glemte å kikke etter planter når jeg var hos Akvariekjellern...
Takk folkens! Fryktelig moro å få en slags orden i plantekaoset her, nå blir det for tett selvfølgelig og litt kaotisk fordi karene er nyoppsatt og må ha litt av hvert fartsmessig, men det er ikke noe problem med pølsa som er for lang

Fart66
Utrolig mange fine planter du har Linda. Hva heter den på det øverste bildet helt til venstre? RHD


Det er Bacopa caroliniana som ikke har lest at den skal være grønn, og på toppen i 450-literen er det friskt med lys så de blir tettere enn vanlig. I det karet er det ikke noe stort overskudd med fosfat, så grønne planter med anlegg for saken har lett for å bli røde her...
Hei igjen.. :)
Må bare si at dette er lækkert assa. Du får det virkelig til nå og det er gøy å se fremgangen og gratulerer så mye med reol.

Jeg har jo egentlig lagt ned mye, men av en eller annen grunn kommer det til stadighet nye kar og reoler i kjelleren, så da er det nok meningen at jeg skal være akvarist. Kanskje jeg er den mest vimsete og ubeslutsomme akvaristen her på østlandet?? Så nå er jeg igang igjen, er jo faktisk moro også, ihvertfall når man blir så ivrig at man helst vil flytte sengen til akvarierommet i kjelleren, men det vil jo ikke kællen, så den får stå der den er og jeg rigger meg til med mye kaffe i kjelleren og koser og duller med fisker og kar.
Etter lang sykdomsperiode jobber jeg 50%. Noe som faktisk passer perfekt, passe tid på jobb og passe mye tid i heimen.
Jeg har lyst til å komme på besøk, formen gir meg bedre odds til å klare å komme meg til Hobøl nå. Er du hjemme på formiddagen?
Og har du overskudd av noe planter/avleggere? Jeg har 3 nye kar som er startet og 4 som venter på å komme opp i egendesignet reoler. Funke det også.
Koselig med akvaristbesøk Bettina. Er hjemme sånn dann og vann de nærmeste to ukene, vet ikke helt når fysioterapeuten er friskmeldit igjen og litt i den duren, tirsdager er jeg aldri hjemme. Men det er bare å pipe det, er jeg borte vekk så er jeg. Hva som finnes av planter har jeg fortsatt ikke helt oversikt over, noe er det sikkert å finne, og nå er Juwelen så rotete at det kanskje går an føre en sammenhengende samtale også
C panda-barnet
Av alle helt håpløse oppgaver i verden - men dette er i alle fall et glimt av den lille sniken som har overlevd i foreldrekaret. Innimellom slagene har jeg startet maling av Reolkar 3, økt farten på powerheaden i venezuelanuskaret så proteinhinna taper kampen og sjekket at barlowiyngelen fortsatt lever. Det gjør de. Men A elizabethaehannen har jeg ikke sett siden madammen kom fram igjen, nå tror jeg hun har kverket sin andre frier...

Ussel billedkvalitet, men denne er ikke fremme bortsett fra midt i matkaoset og da kan man ikke tulle med lav ISO og lang lukkertid. En fullvoksen skimtes helt til høyre...
[External Image]
Og så gikk jeg forbi et plantekar i butikken igjen...
Kan jo ikke gå løs. Det er helt galskap å handle planter fra Tropica i kjedebutikk, kostet mer for 4 stk enn for 25 ++ hos frøken Dahl, men har man ikke motstandskraft så har man bare ikke det.

Den lille Ranunculusen fra forrige besøk er litt ugrei å få til å etablere seg, så jeg tok med en til. Vil den så sprer den ene stiklingen som rotet seg, men jeg har ikke tålmodighet.

En ugressfri Limnophila sessiliflora må man jo ha i nystartede kar, og så falt jeg for en fristelse ved navn Hottonia palustris. Det kan vel aldri gå bra, men man vet jo ikke før man har forsøkt!

I tillegg fant jeg omsider Hygrophila pinnatifida, det er en stund siden Oliver Knott sirlig skrev navnet ned i notatboken min. Så lenge siden at jeg slett ikke husker hvorfor han skrev den ned. Men nå står det i karantene i alle fall, så får vi se. Blir ordentlig flott midt i karet på røttene til C142-karet - hvis jeg får den til!

Ove var med, og gikk og tittet på gisk mens jeg plukket i plantekaret. Han fant mye fint han. Sukk. Antennemalle som i beste fall er denne, Ildhale, en ofseleg diger stimfisk med SAE-kropp og finner i gult og rødt, kullsvarte Corydoras med oppløste ryggfinner stakkars, slepte ham ut etter håret.

Apistogramma cacatuoides blir han tilgitt ønsket om, best å ha samboeren med på laget mener jeg, med det blir bare en hanne i en 72-liter basta og helst vil jeg nå ha noe som ligner men har bodd i andre strøk for færrest mulig generasjoner siden. Hunnene i karet var knallgule forøvrig...
Den Hottonia-saken ser virkelig spennende ut
Nå har jeg lest og lest og lest og lest, og pløyet gjennom heeeele tråden din! Vært bergtatt av ned- og oppturer, og for ikke å snakke om de flotte bildene dine! Smelt! Jeg er nybegynner (hadde et 60 l som vi la ned for ca 9 år siden, og husker like mye av det som jeg gjør av min egen fødsel), og har en enorm læringskurve.

Vil bare si TAKK for at du deler, fascinasjonen av akvarium er i alle fall ikke blitt mindre etter å ha lest!
Takk AnetteSylvia! Moro å kunne bidra, hadde det ikke vært for alle de erfarne akvaristene som har lagt igjen tips og råd her inne hadde vårt første akvarium garantert havnet på plenen første vinteren, og ettersom jeg i tillegg til litersyken lider av skrivekløe og skapertrang var det vel ikke annet å gjøre enn å notere. Tråden har blitt lang da, strekk ut er du snill
Ned og opp igjen
Apistogramma elizabethaehannen har kommet til rette, oppløst til det ugjenkjennelige der han satt fast melom glasslista og blåmatta. Fant ham fordi hunnen plutselig glimtet inni hjørnefilteret lyset fra lommelykten under sneglejakt i nabokaret. Dette er matta jeg delte i to skiver vertikalt, tror ikke det har noe med saken å gjøre men jeg finner ingen annen forklaring på hvordan de har surret seg inn. Sukk. Ikke den enkleste fisken å erstatte nå...

Men den lille SAEn lever i beste velgående, det var nok en sort sverddrager jeg fant, småen har endelig blitt stor nok til å vise seg fram. Den forstår ikke at den har familie, så den henger med de mellomstore sverddragergutta

Mamma barlowi passer i alle fall på én liten knert, antar det er fler bak murene hennes. De minste av de store har ikke farget ut noe særlig, det er fortsatt håp om at noen er damer. Hadde vært moro, de aller største gutta flekker gjeller og styrer noe fryktelig og er prikk like sin far. Alt for lite plass i det karet nå! Det er for kaldt ute foreløpig, men lever de lenge nok skal de på sommerferie på terrassen tenker jeg...

Har også fått ut midlertidigkaret i reolen og malt det som skal på plass. Må finne en smart løsning på maling av sideglass på karene med fisk i uten å kline ned absolutt alt, det får vente til bølgene etter forrige ukes forestilling i Kolben har lagt seg. Det ble sene kvelder og glemte Salmidoser, men det nærmer seg!
Og ned og opp...
Våknet til en liten C caudimaculatus flytende i overflata i dag. Full testrunde ga utslag på fosfat, pH 7,4, i tillegg var det litt lite futt i filteret plutselig, og varmekolba har bestemt seg for å vise 3 grader feil helt uten forvarsel. Ikke kokt fisk akkurat, men høy temperatur i tillegg til "alt annet" er resultatet i alle fall flisete barter på et par til. Huffameg, begynner sterkt å tvile på at jeg klarer disse sarte skjønnhetene, de er kresne på vannkvalitet. Ian Fullers "cureall" lokalisert i kjelleren, orekongler ligger i bløt. 50% vannskift i noen dager og litt eSHa 2000 til natten så håper jeg resten slipper med skrekken...

Oppturen er 160-literen der det nå myldrer minst to ganske så ferske C pandaer! Glemte et spinatblad over natten og det er visst veldig deilig. I dette karet slamsuger jeg ikke annet enn i matehjørnet så det er mye snacks rundt planterøttene, antagelig har disse hatt vett på å klekke i den ellevillt store javabregnen midt i karet og holdt seg i høyden til de ikke lenger var munnfuller.

Litt større enn en liten sakura...
[External Image]

Storebror fra forrige pandabilde til venstre, minstemann helt til høyre.
[External Image]
Awww... Nusselige pandabarn...
Og der gikk 160-literen over i historien tror jeg...
Silikoneringskurs på klubbmøtet i går, og mens vi dekket middagsbordet hørte jeg merkelige lyder fra 160-literen. Bakkglasset slipper. Veldig rart.

Antagelig har det vært en bitteliten skjevhet. Nå er glippen gaffet og det har sluttet å dryppe, men noe må jo gjøres litt brennkvikt egentlig! Jaja, fikk to dager uten noe levende i bøtter og nødkar, så jeg vet det blir lettvint til slutt! Eller garasjesalg...
Uff da... kjente mitt re-silikoneringsprosjekt fikk seg en knekk i viljen min nå Linda.
Plussmedlem
Huffameg, da. Så ille! Når såpass store kar begynner å ramle fra hverandre begynner det å bli riktig skummelt. Og så forbaska styrete det må være...

Pandabarna dine er virkelig flotte! Venter på egglegging her nå, i full fart nederst i en reol, i et nesten tomt kar (med masse strøm)
Selv om glippen er gaffet, er det jo guffent

Dette fikser du, men kanskje ikke før armen er bedre. Ny silikon er jo ikke vanskelig, men glass er tungt og må løftes og holdes. Hovedulempen med resilikonering er jo at karet må være tomt, tørt og rent...

Bortsett fra det synes jeg dere har hatt trøbbel nok nå. Skulle ønske du kunne sløre inn til et perfekt oppsett med alle kar nettopp slik du vil ha dem, hele, tette, ripefrie, vakkert beplantet og med lykkelige fisk. Hittil har det vært vel mye krysseilas.
Det var ikke bare to minipandaer Anders, har fisket ut fem nå kanskje, og de er så små at det holder med litt grov sand for å skjule seg så det kan godt være fler! Håper de klarer denne overraskelsen...

Nå må tåka lette litt, alle planter er ute, stimfisk, L-maller og Cory grovsortert. Fant bare de to voksne og to små L213, da filteret gikk tett ble det nok for strengt for de minste hvis ingen henger i en plante i en bøtte. Karet de skal over i mangler bare innredning egentlig, så de skal få flytte inn der.

Til alt hell har jeg veldig mange helt tette ekstrakar da, for sånt skjer selvfølgelig alltid etter stengetid før fridag. Ove hjelper meg med det utette reolkaret i morgen mens Sigmunds utmerkede instruksjon er helt fersk, og så får pandaene flytte inn og modne karet til C142. Stimfisken flytter inn i de andre Corykarene. 160-literen havner på terrassen så møbelet kan brukes og gulvet holdes fritt, og filteret får gå i en dunk til i morgen. Godt å ikke være helt nybegynner merker jeg

Dette er det andre av de "gamle" karene der silikonen plutselig bare slipper, tror vi skal gå over resten også for sikkerhets skyld. Disse billigkarene med silikonpløse i skjøtene holder kanskje ikke lenger enn tre år?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap