Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 109)

Linda W
...minst 1 cm uten hale, og den kan ikke være en uke gammel vel?

Nei, den er betraktelig eldre.

Linda W
...så hva ligger hannen og vifter etter tro? Og hva gjør yngelen inni der nå?

Eg har mange L-mallehanner som vifter uten at det er lek eller yngel på gang, så det er helt vanlig. Mange ganger har eg observert ungfisk sammen med voksne hanner i hulen. Årsaken er muligens at de søker skjul, samtidig som de husker hvor de kom fra

Apisto-oppdrett er jo noe for seg selv. Stort sett veldig enkelt å lykkes med (pH-senking kreves på enkelte arter), og da blir det unektelig et problem på sikt å bli kvitt yngel. Greit nok at folk ikke vil betale for fiskene, men man gir jo heller ikke bort til folk som ikke kan holde dem noenlunde optimalt.
Personlig er eg veldig fascinert av adferden deres, men dessverre passer de dårlig sammen med de fleste andre fisker.
L-maller generelt er mye vanskeligere å drette, og eg er algefrigrønn av misunnelse på ditt L213-oppdrett. Selv holder eg 2+3 kjønnsmodne i rette verdier, men vil de leke?

Nydelige kar Linda!!! Da Apistos ikke kan sies å være noen selskapsfisk, er det greit å holde kaviarfabrikken i måteholden drift he he he. For meg blir det litt å prioritere arter framover og la naturen gå sin gang... Ca hver 4-5 uke med gode forhold gir et nytt kull, og da skal mor rydde/fjerne forrige yngelkull unna. Min erfaring er at yngelen får noen advarsler i forkant, for så å være fritt vilt. Da skal første kull være både smarte og lettlærte nok til å fordufte eller unngå angrepene. Det kan jo kreve både plass og/eller tilrettelegging. Husker Loffa opplevde reine motorsagmassakern sjæl, så her kan det sikkert gå alle veier. Når det kommer til farsrollen holder det ikke med en Ipæd og ivrig høyrepekefinger . Iallfall hos meg så har 222literne med skumle store artsfrender og 160 litern med lekspar gitt best uttelling, og virker mest harmonisk. Så da har jeg likesågodt bestemt meg for å kjøre litt færre kar med ca 100x40 i bunnmål... 3x85liters reolen ryker, og planene endres for n'te gang... puh! Moro å høre hvordan det går hos deg Linda, fortsett med oppdeits

S

S i m e n
Da Apistos ikke kan sies å være noen selskapsfisk, er det greit å holde kaviarfabrikken i måteholden drift he he he. For meg blir det litt å prioritere arter framover og la naturen gå sin gang... Ca hver 4-5 uke med gode forhold gir et nytt kull, og da skal mor rydde/fjerne forrige yngelkull unna. Min erfaring er at yngelen får noen advarsler i forkant, for så å være fritt vilt. Da skal første kull være både smarte og lettlærte nok til å fordufte eller unngå angrepene.

Noe av det mest patetiske eg har lest på AF, med mindre du har enorme kar eller en elv i S-A i reserveermet...
Karene dine er en fryd for øyet Linda, og det er tydelig at fisken trives i sine omgivelser, gratulerer med lek på en kjempeflott ancistrus

Jeg har også opplevd at malleyngel/ungfisk smetter inn i hannens hule når de føler at det er fare på ferde, og spesielt i zebrakaret drev de med det.
Skulle ønske jeg hadde slike enorme kar Donald he he he. Drømmer stadig om to-tre metere! Takk for du hiver deg inn, og oppklarer det jeg evt har missledet med... uff da, det var jo ikke meninga. Med kaviarfabrikk tenkte jeg på at det er ikke alltid lett å bli kvitt arter det hoper seg opp med, tilbud/etterspørsel - samtidig som Linda lurte på hvor man da skulle gjøre av dem. Mulig jeg missforsto hele greia... min feil. Jeg har jo slik jeg ser det selv kun 2-3 mnd med med litt mer optimale forhold slik jeg ser det selv. Artemia-klekkinga var nok kronen på "verket", selv om jeg ikke har benyttet dem med mine Nannostomus slik du anbefalte til meg en gang i tiden. Supert, det kommer! Når det gjelder str på kar (160liter minus) har jeg liten/ingen erfaring, samtidig som jeg vet andre lykkes godt med mindre... Så det er vel egentlig egenerfaring jeg prøvde å vise til. Jeg har jo også 160litere det ikke har gått veien i, så str er jo ingen fasit i seg selv. Jeg har jo eksempler på det også... Er uansett imponert over hvor kjapt og riktig du har gjort dette Linda! Hos meg tok det lang tid og har fått mye hjelp og tips underveis for å få det til... og fortsatt har jeg langt å gå. Dette er en utfordring jeg setter svært pris på . Takk for lånet av tråden, håper det var greit. Kom akk opp fra akvarie-rommet hvor hannen i A. sp. "Winkelfleck"-karet ikke er å se noe sted... skrekk og gru, måtte morgendagen bringe godt nytt *skjelve*

S
Takk! Og takk for bekreftelse Donald, da husker jeg ikke så dårlig likevel, og må jo si at det er forferdelig moro selv om det er nok en "accidental breeder"-øvelse fra min side. Har hatt prestasjonsangst siden disse kom i hus i august 2010, var fortsatt nokså grønn for å si det forsiktig, og fortsatt på panikkangst-i-fiskesuppestadiet. Kanskje dette var et nødskrik fra antikke gener for om mulig å redde arten? Ikke et eksempel til efterfølgelse i alle fall...

Far må ha funnet et annet rugested enn hula i 160-literen, for i hula hadde jeg ikke sett ham på lenge. Med all midlertidigheten har forholdene dessuten vært så kleine at jeg mistet to av Jannes smånøster da filteret gikk tett. Legg til for kjølig vann på grunn av 25 stk C panda, to forskjellige stimer småfisk og et parhundre reker som kom først i matfatet, flaks skal man ha. Glemte for eksempel ikke hula utenfor Smartboksen de nokså abrupt ble sortert til da karet takket for følget, det kunne fint ha hendt. Husket også å fukte Javabregnedusker den lett kan ha gjemt seg i, og tror ikke jeg kastet noe før det var nøye sortert fordi jeg fant C pandayngel. Men Ancistrus sitter bedre fast...

Nå går de uansett i tilnærmet Tapajós-vann med riktigere temperatur, filter med fart, fór etter boka og daglig renhold, så da er det jo håp om at den lille trassigpumpen skal klare seg. En F2 til og med! Hurraaaa!

Småttinger til tilvenning i en plastkopp i måneblått lys august 2010, førstegangsoppdrettsposen som gikk alt for billig. Var ikke min skyld altså, jeg startet et sted bare!
[External Image]

[External Image]

Han har vokst litt siden den gang, pappadalten er med såvidt...
[External Image]

Ikke fullt så mange prikker som foreldrene i plastkoppen, men fiks ferdig!
[External Image]

Lånet er deg vel unt Simen, det jeg måtte ha gjort riktig er blant annet din forjeneste , må heldigvis ikke gjøre hver eneste feil under solen fordi så mange mer eller mindre drevne folk deler erfaringen sin her inne! Har vel startet tre tråder siden starten i tillegg til denne, og minst ett av de spørsmålene står fortsatt ubesvart, ferskvannsdødmannshåndalgen tror jeg det var. Søke, lese, tenke med åpen munn og lytte til det som blir sagt er min greie, har 35 års erfaring som vikar. Er verre enn en skjære når det gjelder å snappe til meg informasjon, og har lært å sette den kjapt sammen til noe som forsvarer høy timelønn. Kan være veldig slitsomt for omgivelsene i blant. Og meg, er morsommere med akvarier selv om pengene flyr fortere ut enn inn

Heldige meg har i tillegg folk innom tråden som vet hva de driver med og drypper visdom! Det aller morsomste er å ha en hobby med så mye variasjon, ingen overhengende fare for å gå tom for mysterier som må løses
Veldig til venstre for topic - ebay og politianmeldelse.
Må jo nesten bare fortelle - for noen uker siden ble jeg oppringt av en blid politidame som kunne opplyse at Toll- og Avgiftsdirektoratet hadde anmeldt meg, og at jeg måtte til avhør som mistenkt. Måtte jo spørre for hva mens hodet raste gjennom årsavgifter, eventuelt uvøren bestilling av fiskemedisin samt grensepasseringer, det eneste jeg egentlig har av befatning med dem.

Det viste seg å gjelde et kjøp på eBay i fjor engang, husker jeg fikk en meldig fra Posten om noen sertifikater som manglet, Citeslister og ting, bare slapp saken og ga selger verdens dårligste rating, det handlet om noen fjær til USD 13,87 og truede dyrearter vil vi jo ikke ha omsetning på. I Postens skrivelse var fjærene beskrevet som "brukandes hannesfjær", er vel derfor jeg i det hele tatt husket saken...

Ove binder laksefluer nemlig, og i bortimot alle varianter av slikt inngår fluas øyne som en uheldig fugl bærer i nakken, og nå var det ikke noen igjen i boksen hans. Sist fant vi en nakke på XXL eller Sportshuset, men bortimot all handel er flyttet til nettet og fluebindingsavdelingene borte.

Ove fant en latterlig billig en på eBay, så billig at jeg var helt sikker på at han fikk en stusselig dusk vi ikke engang kunne bruke i påskepynten, så for å være litt lei brukte jeg min metode også. Som er å la budrunder være budrunder, finne en butikk som også har egen nettside og bestille derfra. "Min" nakke til GBP 27.- lå i postkassa få dager etter, ferdig tollklarert, i Skottland er laksefiske poppis så noen driver oppdrett på flueøynefugl der.

Da vi kom hjem fra hytteferie lå Postens brev med trusler om retur av "brukandes hannesfjær" som oversatt er Brukade Hanefjær AKA Jungle Cock AKA Gallus soneratii, den står på Cites 2 som er føre-var-liste, og det er bra man har sånt. At Tollvesenet beslagla den syntes vi jo var en strålende ide, ingen av oss er opptatt av at disse hanene skal smugskytes med fare for utryddelse, ei heller opptatt av at selger skulle plukke flere blonde hoder for USD 13,87 med samme fjærdusk. De drettes forøvrig med litt større vanskelighet en våre eggprodusenter så prisen er høy, men det er enklere enn å ligge langflat i jungelen.

Jeg brukte noen timer i avhør for noen uker siden, Ove har vært inne i dag, og har vel overtatt statusen som mistenkt. Nå håper jeg de bruker ressursene på selger i stedet, i fall det nå er sånn at han fra Tallin har bidratt til noe ulovlig i India som medfører smugjakt på sky utilgjengelige Jungle Cocks eller eggene deres, for siden å selge nakken til USD 13,87 på eBay

Ove låner ikke eBay-kontoen min mer, og jeg fortsetter å bruke eBay til søk etter ting som selges i nettbutikker som virker tillitsvekkende er vel lærdommen. Håper min kjære ikke ender som fengselsfugl......
Kjære vene... Er jo virkelig selger de bør bruke ressurser på...
Ja av alle tullete ting å bruke energi på kommer denne øvelsen ganske høyt på lista, ikke har jeg sett noen nye spennende laksefluer i vinter heller

Tilbake til akvaristikken, den lille C caudimaculatusen med gufne utvekster takket for følget i dag. Karet har fått en voldsom rengjøring og mye nytt friskt vann pluss filterguffe fra karet over, blir spennende å se om det er mer fart i resten i morgen. Har ikke funnet noe rart på noen av de andre så langt, men de er ikke av de mest sosiale kan man trygt si...

Skulle dette vise seg å være noe hverken Flubendazole eller Praziquantel tar knekken på så resten av gruppa ryker vil karet tas ned, desinfiseres og C panda flytte inn. Karets fotavtrykk er jo på kvadratcentimeteren det samme som 96-literen jeg aldri har likt, og de har mer enn nok plass der. 96-literen settes opp i kjelleren i så fall, så Apistoyngel får et sted å bo til de røper kjønn...

Den lille malleknerten har vært ute på egen finne i dag, måtte selvfølgelig glemme squashen i går, storstøvsuging var påkrevet. Nå skal de få broccoli. Søtpotet går nok aldri i oppløsning, men det var ingen begeistring å spore hos mallene. SAEne derimot har visst aldri smakt noe så nyyydelig og fikk i seg to tykke skiver!

Er litt i kjøligste laget fortsatt, men å planlegge litt er lov. Kommer til å sette opp to 85-litere på nordterrassen og fylle dem med stiklinger, reker og levendeføderyngel. Varmekolber er på vei fra Tyskland, det ble bare hunner og sånne enorme raringer som viser kjønn et øyeblikk før de dør av alderdom av sverddragerne i fjor. Har jeg varmekolber allerede i starten blir det sikkert en varm sommer!
Vakkert. Later som de er spesielt til meg ettersom jeg har fødselsdag i dag
Gratulerer med fødselsdagen Sigmund! Og du slipper å late som, hadde en helt egen på lur. Riktignok litt sent, men de visner heldigvis ikke
A barlowiyngler på tur i solen
Alger på glasset, morgensola er heldigvis kraftig nå..

[External Image]

Blitt store allerede, ser i allefall fire her
[External Image]

Kasper, Jesper og Jonatan
[External Image]
Det går ikke 160 liter vann i en 96-liter.
Jeg tørr ikke spørre, men klarte nesten 225liter i en 222liter idag!

S
Rutiner. Livsfarlig for laminaten når man leker med vann. I reolen går det greit, alle skal jo ha forskjellig vann så der bruker jeg bøtter, og får ikke sølt mer enn maks 5 liter om gangen ettersom 10-litersbøtter ikke går inn i åpningen. Husfar har dessuten tapet fast kontorstolbelegg under reolen og gitt strengt forbud mot å bære bøtter i hanken.

Storekarene skifter jeg med slange ut i hagen og friskt vann inn fra krana på badet. Lenge siden jeg fikk dreisen på det, og har en nifs stoppeklokke i hodet, står alltid på kjøkkenet med grytevotten på når ovn eller vaffeljern piper uansett steketid. Den har jeg nok kommet i skade for å involvere i vannskift også. I 160-literen festet jeg vannslangen slik at jeg antagelig hørte på plasketonen når det nærmet seg. Uansett hva som utløste min indre alarm ble det helt feil nå når det står en 96-liter der 160-literen sto, og vi får ikke fargesynkroniserte håndklær på badet denne uka heller

Kjedelig, for å uttrykke det meget forsiktig, det er jo helg og ikke tid for de riktige ordene...

Har du vurdert overløp slik at du ikke får fyllt for mye? Kan jo kobles til bærbar slange til sluk på badet når du allikevel fyller med kran på samme bad? Nytter ikke med kran på full åpning, men pent og forsiktig fungerer flott.

Samme vannmengde på feil sted hos meg medførte oppriving av gulv og støping av nytt. Nå kan jeg søle (og gjør det jevnlig) uten andre konsekvenser enn våte sokker. De er det jo lettere å fargesynkronisere også
Overløp hadde jo klart forhindret våte badehåndklær, men går alt etter planen vil det bare være 450-literen som skiftes fra kran og det må da selv jeg kunne klare å følge med på, vil jo bli våt før vannet når kanten

Å ha alle kar på ett sted er ganske deilig, i sommer flytter pandabanden ut på sommerferie og det er ikke veldig sannsynlig at vi setter opp 160-literen i stua igjen. Kanskje i kjelleren, badet der er tømt for surtvannsproduksjon og filterinnkjøring, er ikke umulig å få plass til en reol med oppvekstkar...

Men først må jeg bli ferdig med denne resilikoneringen, makan til langdryg prøvelse! Har fjernet to striper, bare seks igjen nå. I det karet...
Kajabs corydoras venezuelanus fra kaja på plass
I dag kom KajaB og Balder på besøk medbringende 11 skjønne Corydoras venezuelanus, Kajas (uten B) oppdrett som KajaB ikke har plass til lenger. Veldig kortreist fisk som har gått i Hobølvann, men jeg plaget dem likevel med tilvenning og avfotografering. Fikk også prakket på damen litt planter, blant annet noen særdeles krøllete eksemplarer Cryptocoryne "anerikke" fra 160-literen som har sturet i bøtte lenge nok.

Alle 11 sto aldri stille, og en klissvåt katt kom tilbake fordi Balder dro - fisk i boks var plutselig veeeldig interessant...
[External Image]

Ikke noe i veien med bartepryden her!
[External Image]

Lamslått trulte i karet.
[External Image]

Lamslått trult. Sto heldigvis ikke på halen særlig lenge...
[External Image]

Og så hadde hun med nytt blod til desimert sakuragruppe! Disse er levert av Tommy Tran, og er satt inn sammen med de få jeg fant i 160-literen som fortsatt kan kalles sakura. Takk KajaB!
[External Image]

Hund tror jeg aldri Apistogramma barlowi har sett, de sto opp ned i hjørnet og fulgte Balder med blikket. Ove er litt knust, mumler om tortur mellom sammenbitte tenner, han og Balder fant hverandre nemlig. Ikke umulig at det blir nødvendig med utlån av leken hund på løperunden
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap