Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 110)

Du har mye bra bilder, digger det med bartene på rekke og rad, hehehe!
Takk for kommentaren på bildet mitt i fotokonkurransen for Mai.
Hva mente du med "hvordan i all verden fikk du til det der? "


Lynskarp liten tingest mente jeg, mine små viser seg ikke fram sånn. Må kanskje ta meg sammen og pakke ut blitsen for å få det til? Topp komposisjon også!
Ok, jeg var heldig med det bildet der. Den var helt framme ved glasset på leting etter mat
Blir litt lettere med lyssetting også da.

Apistogramma barlowi på vei over i reolen.
Reolkaret fikk kjempevannskift og mye vann fra kjøkkenkaret i går, i kveld har jeg fjernet alt og støvsugd litt i kjøkkenkaret, fisket ut far og mor og barna hvilket ingen bortsett fra en liten ramp syntes noe om. Den kjørte hevert igjen og svømte lydig ut av bosset og inn i håven i grumsebøtta. Fikk subbet til meg fire små fra siste kull før storebrødrene spiste dem også, var nok litt fest i kveld. Nå er de minste tilbake i karet. Setter dem tilbake etter størrelse, den ene overlevende fra forrige kull er nestemann, de syv siste er store og antagelig fra to kull, de får plumpe uti til sist.

Mor er på plass i reolkaret, far får furte på benken til i morgen så hun får husert seg ferdig før han kommer etter. Bilder følger hvis det ble noe av dem, nå skal jeg pakke flyteplanter, de skal til sørvestlandet med morgenposten. Og så må jeg jo ta en siste sjekk så det ikke er flere rampunger i en bøtte et sted...
Hr barlowi ble nokså userimonielt plumpet over til madammen idet jeg flakset halvpåkledd ut for å rekke avtaler, og jeg er ikke tilgitt enda. Men han har funnet hulen sin, og den lille madammen vifter innbydende med halen utenfor så det går seg nok til.

Lille frøken A elizabethae i karet ved siden av kan bli et problem, de to damene står og stirrer illsint på hverandre gjennom to glass med luft mellom, det trodde jeg faktisk ikke gikk. Må rigge til noe der, det ser så utrolig slitsomt ut...

Gårsdagens billedseanse ble ikke presentabel, men jeg har knipset og registrert reolkaret. I oppvekstkaret er det liv og røre, og jeg ser i alle fall to småknerter som nufser rundt på rota uten å ville være med på bilde som annet enn skygger, får håpe på sol før de blir spist, det ble liksom ingen rolig morgenstund med planterens og pakkepakking i dag. Kommer en ny dag i morgen, da skal jeg ikke så langt så jeg får forhåpentlig tid til å bli venner med pappa barlowi igjen

[External Image]
Linda W
Lille frøken A elizabethae i karet ved siden av kan bli et problem, de to damene står og stirrer illsint på hverandre gjennom to glass med luft mellom, det trodde jeg faktisk ikke gikk. Må rigge til noe der, det ser så utrolig slitsomt ut...


Du kan se rett gjennom to (eller flere) kar når de står ved siden av hverandre, da blir det ingen speilvirkning som når du ser gjennom frontglasset mot en av siderutene.

Opplevde det samme som du gjør, enkelte ble mer opptatt av naboen enn av sine artsfrender. I reolen med de minste karene har jeg derfor satt en skive Depron (papp er ikke like bra ettersom den ikke tåler vann) mellom hvert kar. Skal gjøre det samme i den "nye" reolen før jeg får fisk i alle etasjer.

I 250 literen som er delt med en glassplate, har jeg hatt samme opplevelse. A. cf. Luelingi på den ene siden og A. cf. Borelli på den andre. Yngel på begge sider og mammaene måtte selvsagt gjete sine små tett inntil glasset, men på hver sin side. Makan til truende oppførsel, begge forsøkte å skremme den andre og flokken hennes vekk.

Interessante fisk, Apistoene.
Ja det får'n si, har tre fisk i to kar og får ikke gjort annet enn å følge med. Pappa barlowi har ikke tilgitt meg, men lot meg allernådigst gi ham frokost uten å stikke seg bort i morges. Nå står han med armene i siden og blåser seg opp for lille frøken elizabethae som er litt fargeløs der hun står og stirrer tilbake, vike unna utgår tydeligvis. Har vært litt skeptisk til karet med malt sideglass fordi speilbildet er vakkert fra sofakroken, men nå må jeg finne en malemetode. I mellomtiden har man jo liggeunderlag...

Det ble litt planteunderskudd i oppvekstkaret fordi litt opprydding var nødvendig, småsøsken er veldig morsom mat for de store er jeg redd. Har sett en fra siste kull i dag, og den ene fra forrige er antagelig stor nok til å få gå i fred. Stappet ned resten av mosen og et par store Ceratopteris fra A elizabethaekaret. Den største hannen har overtatt fars hule

Edit: Liggeunderlag var jo genialt, da blir det ro i karene og speilbildet beholdes. Da er det bare rengjøring mellom karene som gjenstår å løse. Tversoverlist i Forex kanskje...
Apistoyngel i reolkaret!!
Så feil kan man altså ta når man er nybegynner. For det vrimler av små i reolkaret, og de er ikke frittsvømmende etter egging i det karet kan jeg med sikkerhet si. Far kom tross alt inn i går...

Det betyr at de fire i oppvekstkaret er overlevende etter forrige kull, har i alle fall sett to i mosen i dag. Det betyr også at jeg om noen uker skal få more meg med å fange yngel i reolen, men det måtte jeg jo nesten regne med uansett med de to der. Utrolig mor da, brukte lang tid på å tilvenne fordi pH er litt lavere i reolen, og hun har trofast stått det med det jeg likevel ikke innbilte meg var bollekinn...

[External Image]

Jeg forstyrrer ikke med tilleggslys og har blåst ISO til himmels...
[External Image]

Hvordan jeg kunne tro at denne knerten var tre uker gammel vet jeg jo ikke nå når jeg ser de små. Den er ekstra vettskremt fordi mor står i andre hjørnet av boksen med munnen full, hvilket antagelig er årsaken til at den fortsatt svømmer...
[External Image]
Har jo annen fin fisk også da, dette er en av de små L213 fra Janne, synes det ser ut som en liten herremann. Ikke umulig at jeg har hatt flaks igjen, og ender opp med et par fra henne også!

[External Image]
A barlowi, tre uker pluss med avskallede artemiaegg i kulemagen. Enklere nå når de bare har foreldrene rundt seg...
[External Image]

Dette er ikke herr og fru barlowi, det er den største av ungdommene med en lillesøster i bakgrunnen. Han vet ikke om han skal flørte eller spise henne enda, og lilledamen har bare såvidt fått et lite fargestikk på brystfinnene. Men hun forsøker å gjete de fire minste, noe de som småsøsken flest finner særdeles utidig. Det går en kullsøster av denne hannen i karet også, hun farger fort ut men vil ikke være med på bilde. Hvordan skal en stakkar få gjort noe fornuftig her i huset?
[External Image]

Må forøvrig takke KajaB for den siste venezuelanusen, jeg satt på terrassen og fotograferte humler så jeg hørte ikke dørklokka, og dermed var du vekk! Sniken er trygt plassert i stimen sin nå, virker som den synes det er helt greit å komme ut av fiskefengselet sitt
Nydelig kar på bildet litt lengre opp Linda!!! Velstelt, frisert og etter mitt hjerte .
Nydelige munnrugere forresten... venter på mine første selv nå - Eeehaa he he he!

S
Bare så det er notert - dersom man tømmer akvarium etter rengjøring på terrassen og mobilen maser om ting som haster, er stein plassert i øvre vinkel helt spesielt dårlig egnet til å holde slangen på plass. Bare en blondine...
Kommunikasjonsmysterium...
Disse to illsinte damene vet om hverandre, og forflytter seg synkront opp og ned langs glasset mens de stritter av irritasjon. Tykt glass, dobbelt lag neopren liggeunderlag mellom karene, dekkglass på begge kar, hvordan i all verden får de det til? Mystisk...

[External Image]
Forklarer ikke hvorfor de forflytter seg synkront, men det er ikke sitt eget speilbilde de tøffer seg mot da?
Pål
Har tenkt tanken Pål, men de bråker ikke mot speil noe annet sted i karene, og nufser i fred hvis den andre holder på i et annet hjørne. Kommer den ene suser den andre bort og bruser med skjørtene. A elizabethae får mat lengst mulig unna, men hos barlowiene må jeg spre godt så far får i seg noe han også. Er mor og barn på tur i karet og nabofrøkna kommer bort til glasset i sitt kar iler hr barlowi til med strittende finner. Merkelig...

Men sikkert bra, ryktene forteller vel at yngelpleiende fisk pleier ekstra godt med ikke så veldig truende trusler i nærheten. Ny spennende dag i morgen
Og der er sommervikarene på plass og bestiller planter. Minner om disse sidene...

Worst aquarium plants

21 plants to avoid in the aquarium

Har sett noen av listene, ikke nødvendigvis de stakkars vikarenes skyld
A barlowi i hula igjen...
Fatter ikke hva hun driver med nå? Forrige kull kan ha vært frittsvømmende en stund før jeg så dem 14. mai, men stort mer enn en uke kan det ikke ha vært. De små surrer nå rundt på egenhånd under eikeløvet mens mor er innemurt i hula si. Hmmm...

Håper du er heldigere med barnevakten i mors fravær enn jeg var.
I karet med A. sp. Napo 3 gikk minst 15 yngler på rundt 4 uker, altså egentlig over den mest kritiske fasen. Da fant mor ut at hun skulle grave seg inn og tette hula. Jeg tenkte at nå kommer snart ett kull til av denne arten som jeg altså høyst sannsynlig er alene om å ha i hele verden (Tom C. har ikke fler igjen.). Den gang ei, far viste seg å være "The Nanny from Hell"! og han har spist opp alt av yngel. Nå håper jeg på et kull til, selv om mor er ute av hula uten noen små rundt seg. Hun står relativt stand by over en grop, men jeg kan ikke se noe smått rundt henne. Kommer det et nytt kull, ryker hannen ut i et annet kar før han rekker å tenke på mat!
Tilfeldig bekjentskap
© Sølvi Gullaksen
Reklame for plussmedlemskap