Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 113)

Heldigvis ikke, lys og hektisk letevirksomhet etter teltutstyr ble for mye for dem så de flyttet helt frivillig. Sto på utetrappa i blåtimen og så en sort, pipende sky fosse ned fra taket. De flyttet inn i en gammel gran noen meter fra huset, der pep det jevnt og trutt.

Gjenstår litt rengjøring på loftet, tror ikke de har flyttet inn igjen og gått i dvale, i så fall har de funnet et fryktelig mørkt hjørne! Så fort høysesongen for kor og teater er overstått skal vi snekre flaggermushotell og se om hullet de fosset ut av kan tettes, har jo en slags ide om hvor jeg skal lete
Artige skapninger, selv om de kanskje ikke er altfor hyggelige å ha på loftet. Godt at de ikke flyttet langt da. Jeg håper de forblir der. I så fall må jeg få komme og titte en gang. Jeg har aldri sett dem på nært hold, bare sett dem flagre rundt på matjakt. Jeg greide å skremme ut en på dagtid i påska på hytta til foreldrene mine (jeg tror de holder til oppe under/i stupene der) en gang. Han var faktisk storfornøyd. Det var solskinn og masse insekter som hadde våknet til liv. Han virret rundt og fanget insekter i massevis, midt på lyse, solrike dagen. Det er forresten artig å se dem på natta eller i skumringen. Man tenker: "Det var da en salig snål fugl", før man innser at det er feil dyregruppe. De flyr så artig. Men vakre er de ikke akkurat. Men jeg liker dem. Spennende dyr!
Nifselige skapninger. Hver enkelt spiser 3000 insekter pr døgn, så det var egentlig litt trist at det var fælt å ha dem innomhus
Linda,
jeg mener å huske at du har skrevet noe om et middel som hadde en bestemt funksjon, men som i tillegg tok knekken på flyteplanter, også andemat.

Ettersom du er mye yngre, satser jeg på at hukommelsen din er tilsvarende vital og at du kan fortelle mer om dette.
Jeg forsøker å redde et par kilo gulrotgress ut av 160 literen for bruk andre steder, men dessverre er det også andemat der, og i noen andre kar. Tenkte en spesialbehandling i egen dunk før jeg hiver dette i ikke infiserte kar.

PS, nå er jeg i gang med rydding så så om få dager bør A. agassizi være leveringsklare.

Det var HappyLife Algin Extra Sigmund, men nøkkelordet er "flyteplanter". Både Pistia og andemat ble ødelagt her, og Ceratopteris har tøffere røtter så det er kanskje verd et forsøk. En annen metode er overrenning, sette bøtta litt på skrå og kjøre gjennom vann noen ganger om dagen til du er sikker, fungerte bra her på auksjonsplanter (selger var grei og skrev advarsel på posen).

Det går jo sikkert an å prøve en felle som vist i denne videoen også, den ser i alle fall effektiv ut! Men man må nok ta noen runder over tid for å bli kvitt alt...

Karet er klart her, så bare syng ut når fisken er fanget!
Supert, tusen takk.

Da prøver jeg Algin Extra, mener jeg har en halvliter igjen fra kampen mot skjeggalger i 530 literen. Finner fort ut om Ceratopteris regnes som flyteplante i denne sammenhengen, De har i alle fall solide røtter. Dessuten er det mye av dem, så om et par går til kompost er ikke farlig.

Har pusset opp soverommet, mangler bare bestilt kommode samt lamper og litt. Ting tar uhorvelig mye lenger tid enn for 8 - 10 år siden. Mistenker at det jeg merker er fatigue, ikke uvanlig akkurat etter solide doser cellegift. I alle fall en forklaring som ikke gjør at man depper.

Helt riktig Sigmund, deppe må man ikke for det blir man bare ordentlig sliten av! Rask oppdatering mellom slagene - alt vel i karene til tross for minimalt stell, det yngles og lekes og gror. Skulle noen i nærheten trenge en ferdig innkjørt AM-Top 3338 må der synges ut raskt, litt overkill til reker i en 96-liter, får jeg et øyeblikk innimellom ryker den nå ut.

Ellers er det Spøkelset på Canterville for alle penga, kan snart erstatte rekvisitøsehatten med scenemesterens. Ikke minst takket være SilverShadeds utmerkede LED-kalkulator (hva den damen kan svare på!), det blir lysende røde øyne i et reinsdyrgevir jeg snublet over i mitt hele 4 kvadratmeter store arbeidsrom (nei, der hersker ingenlunde nogen som helst slags orden i det værelset, men fjerning av et digert gevir hjalp ubetydelig...), et grevlingskinn en venninne hadde på lur, et spøkelseshode i skumplast jeg fortsatt ikke har fått kålrotfarge på, en ulvemaske og fem bittesmå øyenpar som lyser gjennom edderkoppspinnet jeg håper å få tak i på boks. Alt skal lyse samtidig mens tordenen ruller og lynet spraker, og vi har ikke øvd enda. Ti dager igjen da...

Spesialeffektene kan nok bli i tøffeste laget for de minste, så jeg henger ikke opp plakater i barnehagen denne gangen

[External Image]
Høres så morro ut Linda! Og jeg er helt sikker på at det blir alldeles supert
Jeg skulle ha likt å komme og se det, men jeg er i Trøndelag.
Fryktelig sliten og forslått oppdatering, det er nemlig nok engang bevist at godt innkjørte akvarier klarer seg med minimal oppfølging i ukevis.

Nå er det meste av spretterter, lysestumper og spindelvev ryddet unna, kar med yngel har fått et høyst nødvendig vannskift og surtvann er klart i morgen. Teatersport er veldig bra for sjelen, men det er ikke skadefritt. Husets sønn er gul og blå etter utallige fall i rustning type ordentlig helt ekte teatermodifisert (som absolutt ikke hadde noe med vondter å gjøre, det var å holde kappen oppe under fotografering som var så skadelig) og mor tok et kne fordi hennes oppgave var å iføre Sir Simon nevnte rustning samt fyke opp og ned i ett sett og løse kriser. Hver dag. I to uker. Gruelig gøy! Kiropraktor i morgen...

Var egentlig helt forberedt og veldig klar for en frihelg etter disse spenstige øvelsene (som også involverte full strekk etter bøtter med klippet vann, bøy med blinking av skumle røde øyne i spindelvevet rett etter juniors rungende "AMOR FATI - CARPE DIEM" idet han entret kirkegården for omsider å få hvile, langflat oversikt over rødt og grønt blod på gulvet der jeg forøvrig umiddelbart tar tilbake alt jeg måtte ha sagt om Blenda Sensitive og konditorfarges utmerkede teaterblodegenskaper - det ser ut som blod, renner som blod, er superlett å få ut av kostymer men helt livsfarlig for unge herrer ikledd 35 kilo jern og usnørte sko i stummende mørke. Sukkerlake/grønn konditorfarge og Lerum Solbærsirup er tryggere, da sitter skuespillerne i det minste helt fast...), lettbent svev over gulvet uten å synes for å bytte akvarellpapir under blodflekker (rødt og grønt blir nemlig grått med litt øvelse...), fjerning av molton over skjelettet idet Virginia Otis utbryter "jeg skal vise dere.." og det ble nesten for sent hver gang. Og så er plutselig alt over og kantinen på Knapstad bare en kantine...

Og så leser jeg at Moss har avlyst storauksjonen. Og jeg har et kar fullt av planter som skal ned. Og C142 som det sikkert ikke er plass til der de er. Og Apistogramma som skal byttes i planter jeg så gjerne vil bli kvitt. Men det tror jeg rett og slett blir for mye før akupunktør og kiropraktor har reparert meg...

Uoffisiell versjon av pressebildet - oppdrag "skrik av redsel"..
[External Image]

Sir Simon i aksjon i sitt lønnkammer - en rekvistitøse og mamma må jo få være litt stolt...
[External Image]

Teppefallsprat med storfornøyd instruktør
[External Image]
"Sir Simon i aksjon i sitt lønnkammer - en rekvistitøse og mamma må jo få være litt stolt..."

Kjempestolt vil jeg si, absolutt kjempestolt. Skumle saker for øvrig, både det som er regissert i skuespillet og det som var utenom regi. Håper at kiropraktor og nåler hjelper fort. Og så håper jeg at det ikke er bare smerter som holder deg oppe til midt i natten eller vel så det.

Si fra når du er klar, så skal jeg ta meg fryktelig sammen. "Skal bare" på klubbmøte i Larvik Akvarieklubb i dag. Etter hva jeg skjønner fra deres hjemmeside skal Tom C. Holde foredrag i kveld og det vil jeg få med meg. Vi forsøkte jo å lokke ham til Moss for et snaut år siden. Kommer ikke Mohammed til berget, får berget ta en tur til Larvik, eller noe sånt.
Det foredraget ville jeg gjerne hatt med meg Sigmund, men får klare meg med referatet når vi begge er klare for overlevering. Er forsåvidt klart her da, men ingen hast. Det kan man ikke ha når man bruker 35 minutter på å gå tilnærmet normalt straka vegen gjennom Ski Storsenter, folk trodde sikkert jeg var veldig påvirket av noe jeg ikke hadde spist! Men den låsen kiropraktoren knakk opp hadde nok stoppet sirkulasjon til muskler jeg ikke ante jeg hadde i lenger tid en jeg trodde og da får man bruke tid. Hjelpe meg så vondt jeg må ha hatt!

Akvaristisk dag i dag, fant til slutt Maria K på riktig Shellstasjon så hun fikk sandsnegler og kirsebærreker i massevis. Ett skritt nermere avslutning på 96-literen. Så bestemte Marita meg for å stikke innom Sarpsborgauksjonen, da får jeg hentet pleiebarn og tømt halve karet for planter så hun får litt for strevet. I tillegg overtar hun ynglende A barlowidame så det blir et øyeblikks fred i kjøkkenkaret. Første kull ble frokost for sultne småsøsken er jeg redd, og det er haledasking og full flørt igjen så det er utflytting i grevens tid!

KajaB var innom mens Ove lekte med hunden hennes, og hilste på C venezuelanusen sin - i den grad man kan se inn i karene. Nå må man ikke sitte for å få stelt kar, og gutta kan bære vann så i helgen blir det orden. Og storauksjon - uten selgernummer! Det blir skummelt...
Det blir koselig å treffe deg igjen Linda
Jeg gleder meg til å få den lille Barlowi-frøkenen i hus for her er det noen veldig ivrige brødre som kommer til å bli overlykkelige over å få oppleve litt haledasking..
Blir spennende for dem og deg. Jeg vet ikke hvordan A. barlowi vil oppføre seg med to - tre hanner og en hunn. Trolig vil det bli konkurranse om hennes gunst og det kan gå utover både henne og de tapende hanner. Har de plass nok og gode gjemmesteder bør det gå, men kan bli strevsomt å passe egg og yngel. På den annen side kanskje dette fører til at du ser henne passe yngel i munnen. Du får følge med, blir det for mye kamp, bør du heller ha bare et par. Lykke til.
Dette kommer til å gå helt fint, vi har jo fått så snill og veloppdragen fisk Sigmund

For den lille damen blir det et herlig å bare ha tre hun må tukte, sist jeg telte var de 15. Hun klarte likevel å holde kullet i live lenge, men da jeg teatersportet og de ikke fikk mat et par dager...

Mitt triks er å fore på flere steder i karet så nær på samtidig som mulig (hun leveres med en boks yndlings-spise..), de lærer seg fort hvor og fordeler seg i flere køer.

Førstedamen lærte meg litt om innredning, mange "rom" ved hjelp av røtter, løv og mose og gjerne mye løst så hun kan ordne litt selv. Ute av øye ute av sinn disse her, og jeg er så glad for at hun kommer til et skikkelig hjem!
Sånn. Da er en fyldig pose planter pakket, bokser med yndlingsfor fylt, oppvekstkaret rasert, den gule damen i boks (der hun har laget et rede av en mosedott og eikeblader - tror kanskje ikke hun er alene) og i det minste temperaturen riktig i C142-karet. Resten får jeg ta i morgen etter auksjonen.

Oppvekstkaret har fått ny rot, den som var der overført til C142-karet, det er god plass til stor fisk under "løven". Ett år i bøtte har ikke stoppet soppingen på røttene jeg hadde i reolen, mopani er rett og slett litt håpløse uten levendefødere!

Har også flyttet planter, enten det nå er sånn eller slik trives ikke Lotus sammen med Echinodorus hos meg. Nå ser det egentlig ikke ut noen steder, men det går seg sikkert til når alt får rettet seg ut igjen. Og så fant jeg plutselig ut at de digre damsneglene i C142-karet ikke er det! Det er leverikter! slutter umiddelbart sneglejakten der, forsøker å glemme at jeg har ryddet hardt i sneglepopulasjonen i det karet også, og kommer med bilder ved en senere anledning. Hvor har jeg dem fra tro?
Åh, leverikter er så nydelige...
Den lille Barlowi-hunnen har klart seg helt fint Linda
Hun har okkupert en av de uthulte steinene hvor hun også har dratt med seg en mosedott inn.
Eldstebror-Barlowi går sammen med henne i karet og han har ikke vært så "pyntet" på lenge, han viser flotte farger og bruser med finnene så det er nesten komisk å se på
Det blir spennende å følge med på disse fremover nå.

Tusen mange takk for de flotte plantene jeg fikk av deg, nå har karene mine fått et betydelig ansiktsløft, så får vi se om jeg greier å holde liv i de lenge nok til å gi Kaja noen avleggere etterhvert
Så bra Marita! Det ble nok litt kaldt selv for henne. Coryene syntes livet var helt uutholdelig fælt et øyeblikk, men kommer seg nå!

Dødsfornærmet gjeng i nysilt vann
[External Image]

I hvertfall 1 dame
[External Image]

Åh nei - det er hun med den sorte tuten!
[External Image]

På plass i eget hjem, forsøker å ikke synes
[External Image]

Ominnredet kar med nykokt sand, har flyttet alle små Echinodorus over hit og samlet Lotusene i den andre for å se om det hjelper
[External Image]

Frokost! Litt mindre tilbakeholdne i dag
[External Image]

Full fres, de har oppdaget maskenaboer som også vrimlet opp og ned på den siden. Må pusse mellom når ånden kommer over meg Sitter en reke på et Cryptocoryne spiralis-blad øverst midt i bildet - hva gjør den der?
[External Image]
Åh, disse nyyydelige coryene! Reker er det over alt... Uansett...
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Ebeltoft
Reklame for plussmedlemskap