Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 3)

250 ml flaske Happy-Life Carbo
eller
500 ml flaske Happy-Life Carbo

Happy-Life plantegjødning


SGS
Planlegger Happy-Life Plant og Happy-life Carbo. Har ikke funnet denne Carboen på nettbutikkene enda, men klarer det vel etter hvert.
Takk, Mona! Hadde ikke oppdaget dem hos Aquamanias. Ingenting er enklere enn at jeg får det der
Og takk fra meg også, Mona, det var prisen sin, det! Mer penger til nye planter :o)

Har vært veldig engstelig for å helle på med ting i akvariet, men du verden så herlig det er å se andre ting enn alger gro nå! Vi startet jo i november, og nå ser det ut til at filteret er igang. Planter er en dille jeg har hatt fra barnsben av, så det skal bli veldig spennende å se hva det går an å få til. Hage vinterstid! Jippi!

Fant en nybegynnertråd med svar som får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg, stakkars fisk! Det er synd på våre også, men det er tross alt ikke frivillig vi har bakset med nitritt i bebodd akvarium. Blir veldig oppgitt av rådene man får i butikker, en skøyer foreslo Farris da jeg spurte om CO2. Et halvt glass om dagen, sa han. Jeg gikk, for jeg foretrekker rødvin...

Tilbake til akvariet - det er helt klart. Herlig!
Innimellom synes jeg at de som driver akvarier litt "mot strømmen" kanskje kan la være å svare i nybegynnertråder. Som nybegynner er det ikke lett å skille klinten fra hveten, og vanskelig å skjønne hvem man skal stole på og hvem som ikke helt følger boka. Ikke at man alltid må det, men det kan være greit når man er helt fersk, iallfall!

Nå skal jeg også handle flytende plantegjødning. I grusen på 63'ern er det noen få kapsler, og jeg mistenker noe av dem for å forvillet seg opp i vannet under en av mine utallige omplantninger, og på den måten ha skapt en høyere nitratverdi. Men i det karet står jo alle unntatt anubias i grusen, og trenger vel gjødningen sin i underlaget. Men det kommer ikke noe der nå, før grusen er skiftet ut med sand.
Helt enig, Solveig! Men vi må nok leve med hurra-svar, og takke de vi finner som har kunnskap og ork til å svare hele tiden...

Nå får jeg hodepine og musearm av å klikke rundt i forsøk på å knekke vannkjemi-koden. Så jeg fant en bok, tror jeg, bestilte Ecology of the Planted Aquarium fra Amazon, og venter i spenning. Tror sofakrok, riktige briller og en stooor kanne te i det minste gjør det koseligere å ikke forstå.

Nytt vannskift i kveld igjen, det er fortsatt bare nitrat som er litt høy. Og pH, hvilket utløste denne frenetiske lesingen. Har ikke lyst til å eksperimentere stort i stas-karet, det kommer inn billige 54-litere hos Dahls på onsdag. Innen da har boken kommet, og så skal der startes planteakvarium uten innblanding av utålmodige herremenn. Uten en eneste bitteliten fiskeknert før langt ut på høsten. Det blir spennende, det!
Så spennende med plantekar! Gleder meg til bilder
Dette var ikke bildet jeg hadde lyst til å legge ut. Sukk. Et av våre eldste platybarn, så vakkert med rosenkinn, gudene vet hvem faren er, for våre voksne er røde, og yngre søsken unnfanget i karet likeså. Barnet har en helt tydelig prikk ved ryggfinnen, selv om fotografering av sultne platybarn på dagtid uten stativ og tilleggslys ikke akkurat er det man foreslår i fotoartikkelen. Sukk. Og så nå, når alt omsider virker i orden!

Det siste vi har gjort av endring er planten. Den sto på benken i 48 timer for sikkerhets skyld, og ble skylt etter alle kunstens regler fordi glassvatten var helt håpløs, men det er jo ikke 25 grader + på vår kjøkkenbenk, og da er ikke 48 timers karantene nok uansett, hvis dette er svenskeprikk. Sukk.

Det nytter ikke å spekulere, ingen av de andre viser så langt noen tegn til kløe, så nå får vi bare glede oss over at plantene så smått ser ut til å komme igang igjen. Er det nytt parasittbesøk har vi eSHa Exit i skapet. Man får trøste seg med det man kan. Sukk. Bøker fra Amazon er i farta!
Isj og usj! Bildet er bittelite, så det er ikke mulig å se prikken. Men jeg har ingen erfaring og derfor ingen råd å komme med, bare gode tanker om snarlig bedring.

Og jeg var helt uvitende om at til og med planter burde i karantene...
Antagelig er plantekarantene overreaksjon, tanken er at planter kommer i vann, og i vann kan det være ting man ikke vil ha. Vet heldigvis ikke stort om alt annet som kan gå galt, men for hvitprikk er det nok med 1 parasitt som finner en ny vert i løpet av 48 timer ved 25 grader. Tror det helst vil gå bra, den virker ikke plaget, og ingen andre klør. De begynte å kaste seg mot grus og steiner nokså fort sist, så inntil det motsatte er bevist velger vi å si at alt er vel. For det har vi ærlig fortjent, nemlig!
Det morsomme først. Det kan se ut som om vi har fått et Ancistrus-par, morten minstemann får barter, den store terroristen er helt barteløs. Kanskje vi må skaffe hule...

Og vannverdiene er en fornøyelse, fjernet en kalksten fordi pHen glir over 7,5 og så får vi se. Bare to dager igjen til nytt akvarium, gleder meg helt sykt til å prøve ut alt mulig rart i det. Skal sette i gang med forberedelser i morgen, behandle furukommoden med gammeldags hjemmelaget kok; like deler bivoks, linolje og terpentin lunket i vannbad. Det lukter nydelig, og er helt fantastisk på ubehandlede tremøbler, selv blåbærsyltetøy setter ikke flekker!

Men - måtte sette igang hvitprikkbehandling igjen. Ny yngel med prikk, og flere Platy står med sammenklemte finner, tør ikke vente. Det er merkelig at de ikke klør, i teorien skal jo fisken utvikle motstandskraft, kanskje det er årsaken. Avskyr å behandle "i tilfelle", men tør ikke la være. For nå har vi mistet nok fisk, og det er de nydelige førstefødte rosenkinn-Platyene som er prikkete...
Men akkurat nå... Kun to av barna har en prikk i dag, Platyen som klemmer finner er helt hvit over ryggen, og har en stor uklar flekk på siden. Sukk. Ingen kløe å se, og det kan jo stemme hvis det er Chilodonella denne gangen. Sukk. Esha 2000 er også pøst i karet, lyset slukket, og så krysser vi fingre og håper det beste. Karantenekar. Hvis vi noensinne tør å kjøpe mer fisk...
Ikke akkurat en morgen jeg ønsker fler av. Platyen var kritthvit over ryggen, så jeg bestemte meg for å få ham ut, og gjøre kort prosess. Skulle tro jeg aldri hadde gjort annet, rett i håven, snitt - og så var det feil fisk! En helt frisk og fin liten frøken mindre. Luringen ville ikke opp i håven, så det ble alt løst ut og totalt virvar, nå står han i et syltetøyglass slik at de kan se på ham hos Dahls, hvis han overlever. Resten av gjengen er stresset av alt maset, men kommer da når jeg banker. De to små med prikk på har fortsatt prikk på, men virker helt upåvirket ellers.

Håper de kan gi meg råd der nede, for en liten Panda ble spist levende, lå helt slapp på bunnen uten barter og finner, og lot seg nippe på av morderbanden. Huffameg, ut med den, 2,2 cm vims og sjarm mindre. Resten roter med sitt, det blir jo veldig travelt av vannskift, mye gøy de kan surre med.

Vannverdiene kan jeg ikke forstå at kan bli bedre før jeg forstår med, PO2 og PO3 null, PO4 10, pH 7,5, KH 5, GH 6, Fe 0,2. Det betyr lite CO2, men det bryr fisken seg neppe om. Vi holder disse verdiene stabile med ukentlig vannskift, så jeg kan ikke begripe at Pandaen ble syk av vannet.

Nå svømmer de i grønt vann. Exit nå, 2000 til kvelds. Stakkars, stakkars fisk.

Litt morsomt til slutt, den lille Endler-babyen har nok tenkt å bli mann! Antydning til sorte tegninger på sidene, ikke bare en trekant som sin mor. Barneflokken består av 8 Platy, 6 molly, 1 sverddrager og 1 Endler nå. Det er moro. Barn som vokser seg store og fine midt i elendigheten!

Ble ikke så mye mer bumpete av butikkbesøket. "Bakteriell infeksjon", "all fisk er syk fisk" og en haug midler til førstehjelps-skapet, nå har vi JBL Furanol 2, JBL Oodinol 1000 og Sera Omnipur i fall vi skulle få lyst til å myrde filterbakteriene. Ingen nye skader skjedd i løpet av dagen, så vi kjører eSHa-kuren til ende først, i alle fall!

Noe nytt karantenekar ble det heller ikke, og tom postkasse. Fortsatt noe å glede seg til!
Ny 54 liter, sand, næringssubstrat og en haug planter står i kjelleren. Det er bare en bitteliten prikk igjen på en av de små, og vi har mistet et par andre, men ting ser ut til å ha roet seg. Et par dager til med medisinering, og så gyver vi løs.

Den gule lappen med plantenavn blir helt sikkert borte, nyinnkjøpene er:

Hygrophilia polysperma "rosanerwig"
Potamogeton perfoliatus - ikke i basen...
Limnophila sessifloria
Hygrophila difformis
Pogostemon helferi
Anubias barteri "coffeefolia"
og en pose oppstartsplante nr 1, hornblad

De står alle og koser seg i en 50-liters plastbakke, så får vi smugstartet og testet det nye utstyret. Denne gangen skal bakgrunn males på tomt kar, og det skal planlegges en god del bedre enn forrige gang.

Forstår godt hva Thor hos Dahls mente med å kjøpe flere planter av samme slag i stedet for en av hver som er gøyal, han har helt rett. Man blir bare så ivrig, og vi må finne ut hva som trives akkurat her. Og så kan det bli fint.

Fikk låne bok også, "System för fascinerande akvarium", Amazon somler fælt denne gangen. Til sofakroken!
Godt å høre at det går framover. Det virker jo som om dere virkelig setter dere inn i dette med akvarium-hold, og likevel så er dere så uheldige med fiskene. For å sitere ungene; "det er urettferdig"!

Jeg har jo valgt å sette opp 125-literen med få typer planter, kun sverdplante som hurtigvoksende. Jeg ser at det er betydelig mer alger i det karet enn det var under oppstart av det lille karet. Men jeg tror at det at jeg hadde glemt at ettermiddagssola faller i akvariehjørnet (dumt å sette opp akvarie midt på vinteren...) og sola fikk falle på akvariet noen dager, gjør at det er flere alger der. Lykke til med oppsettet av karantenekar!
Mor er iflg far nærmest sykelig opptatt av planteliv, han godtar akvarielidenskapen fordi han ser for seg at det sparer ham for å ende opp med 6 mål beplantet hage. Stakkaren har hittil fylt på 130 tonn masse i steinrøysa vår, skogen er dermed borte på ca 1 mål, så han bærer gladelig noen bøtter vann inne for å unngå å komme hjem til nok et lass matjord. Utrolig tålmodig mann :o)
Prosjekt 54 l skrider langsomt framover. Null stress tenkte jeg, og så er det utslag på nitritt i plantebøtta etter tre dager! Ammonium også, nitraten må være med fra storekaret, men det er ikke til å tro. Det var jo bare 10-15 liter som sto uten varme med en rot i, som jeg for moro skyld fylte oppi, det var jo litt gjødsel og jern, tenkte jeg. Da gjelder det å få fart på seg, vil heller ha gift i et nesten tomt kar enn i en bøtte full av nye planter.

Bakgrunnen er på plass, det ble vel ikke helt som det var tenkt for å si det forsiktig. Man kan si mye positivt om Claes Ohlsson, men pigmenter, det kan han ikke. Merkelig, man skulle tro det var helt unødvendig å tulle med jordfarger som koster så lite, men på ett eller annet vis har altså brent sienna, gul oker og rå umbra pluss litt svart blitt grønt. Det har jeg aldri fått til før! Har ikke brukt svart før heller, det luktet helt fryktelig, kanskje det grønne er mugg? Jaja, på utsiden av karet, og nå lukter det bare bivoks i kroken, så ingen dør.

Hva det nå enn er de har puttet på tubene har de brukt bittelitegrann av, og så pøst på med hvitt, så det som skulle være svart-men-ikke-svart bakgrunn er langt fra det. Kan ikke bruke masse penger på skikkelig maling nå, da blir det faktisk billigere å kjøpe ferdig. Det var i alle fall morsommere å male på tomt kar!

Og i dag har mor saget rot helt selv, nå skal der ikke løftes noget mer enn en tekopp, for det er ikke hurtigvokst furu akkurat! Hele dagen fikk jeg stått ute i sola, det var deilig. Kanskje det er lurt å vaske sand for å strekke ut, burde plantet det som skal i storekaret, men det kan da vel ikke bli plantedød til i morgen med så bittelite utslag?

Vannverdier er meget mystisk...
Jeg syns den bakgrunnen så stilig ut, jeg! Blir spennende å se hvordan den ser ut når det er vann og planter i. Men er det en fargeblanding, eller har du malt med mange forskjellige?
Med ordentlige kunstnerfarger tyter jeg ut litt gul oker, litt rød sienna, litt mer rå umbra og en god del Paynes Grey (deilig mørk grå som tar opp alle andre farger helt nydelig, ikke som svart som bare spiser opp alt og blir "hull" i lerretet) på en middagstallerken, en dash forsinker på midten, en natursvamp. Blander litt av alle fargene på svampen med mye Paynes, og så "dutter" jeg på, mens jeg hele tiden tar med litt av den og litt av den og litt av blandingen. Mørkest i hjørnet der elektronikken skal stå, og i hodet mitt (og i storkaret) blir det antydninger til former av stein, røtter, gult og rødt og en anelse hvitt blir sandfarge nederst, litt skraping med neglene i det mørke med lyst bak blir en klippe... Og jeg blir dum i hodet resten av dagen, et under at jeg i det hele tatt fikk i meg mat mens jeg malte på alvor!

Men altså, ettersom vi ikke har vunnet i tipping og jeg har brukt opp all kunstnerkvaliteten ble det ikke akkurat sånn i lillekaret. Pytt, litt vann på og et barberblad og så blir det nytt når jeg får råd til å dra på KEM. Utolig moro, kan nesten ikke vente til i morgen...
Lindas lille lykkeland
Noe så utrolig artig! Bitene av kjemperota vi kjøpte til 160-literen bare datt sammen, ble utrolig spennende fra trappa! Det ser ut til at våre akvarier blir finest fra siden, og huset er så rart konstruert at det er like bra, er ikke mulig å plassere kar slik at fronten blir hovedfokus.

Det er ikke rart at folk skryter av Biltema-sand, skylte sanda på forhånd, og akvariet var klart etter ti minutter. Brukte litermål og bolle i bunnen, det går 37 liter vann i karet. Lot det stå og bli varmt før jeg plantet, og satte pumpa over i karet etter at litt hadde roet seg. Var jo litt engstelig for at planting skulle bli vanskelig med JBL Florapol i bunnen, men det gikk greit. Ikke noen planter som skal dypt nå i begynnelsen...

Lurer fælt på hvordan sanden vil oppføre seg over tid, og hvordan jeg skal få luftet uten at det blir grums, men det har sikkert noen lurt på før. Akkurat nå skal jeg bare glede meg over resultatet, for når sant skal sies ble jeg kjempefornøyd! Sender en varm tanke til de som la ut link til aquascape-sidene, og ønsker ikke den luringen som fant ut at glassvatt var smart å plante i et langt og lykkelig liv.

Nye bilder i morgen. når vannet har klarnet igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap