Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 4)

Helt klart i dag, og praktisk talt springvann. Borevann kommer med KH og GH, og sammen med litt ut-vann fra storekaret er tilstanden slik:

KH 4
pH 7
GH 5
NH4 0,1
NO2 0,2
NO3 5
Fe 0,2

Jern er fra Credo, det tar antagelig mer enn 12 timer før noe evt siver opp fra bunnen med den kjempepumpa vi har, en nusselig liten Eheim 2008 som jeg håper får sove om natten hvis den skulle møte bakterier. Det blir sirkulasjon i alle de 37 litrene, og dette vil være et plantekar veldig lenge. Nitraten kommer sikkert fra akvarievannet, og resten fra plantebøtta. Da jeg fjernet potter og lodd luktet det ikke akkurat roser på kjøkkenet...

Men jeg får finne ut av det med nitrat, det er jo viktig for plantene og ikke noe det vil produseres særlig mye av noen gang i det bittelille drømmelandet til mor...
Grønt vann i 160-literen
Alt vel i lillekaret, det skulle bare mangle også. I det andre foregår det noe rart. Skiftet lysrør fra Aqua-glo + Sun-glo som fulgte med karet, til to Sylvania daylight for å få litt mer lys, samme farge på fisken i hele akvariet, og slippe svenskeflaggfølelsen fra sofasiden. Minsket lystid med siesta og tidlig kveld i forbindelse med skiftet, for å gi alt en litt myk overgang. Har plantet en del, og egentlig ikke reagert på fargen før vi slo på moonlighten i går kveld, da så det ut som om vi hadde brukt eSHa 2000 igjen, og det er vi ferdig med. Så nå blir det spennende. Har skiftet masse vann, byttet tilbake til Sun-Glo i front, og håper intenst at fargestoffet i eSHa 2000 henger lenger i enn malakittgrønn. Det blir jo bare borte. Eller? Hmmm...

Bilde 1 er ikke et nærbilde av forfatterens blikk, bare en test mot springvann, der alt så ut som vanlig. Springvann til høyre, klart akvarievann til venstre. Men ute i snøen ble det nokså tydelig at dette ikke er helt som det vanlige krystallvannet. Bilde 3 viser jo at det ikke akkurat er noen algesuppe heller, men platen i enden av karet er altså kritt hvit til vanlig.

Hmmm...
Ingen forandring på grønt vann i 160-literen, og vannverdiene er som de har vært. Så da slutter jeg å bekymre meg over noe mer. Plantet en del for å ha backup hvis noe går galt i lillekaret de står nesten stille, det er rart, for i det nykaret må jeg luke ganske snart! Merkelige greier.

Vi har veldig lyst til å bytte ut grusen i stuekaret med sand etter å ha sett hvor rolig det ble, og fordi bunnbeboerne helt sikkert får det bedre, men det er enda vinter der sanda skal hentes. Her har de første løkene dukket frem, takket være mange liter 26-graders akvarievann!
Og så er det plutselig helt klart igjen. Og plantene skyter i været. Og glad er jeg! Men forstå det helt, det gjør jeg ikke. Har måttet sette litt mer fart på filteret igjen, og ble øyeblikkelig belønnet med skjeggalger på de store sverdplantene. Mona sa jo det, men hva gjør man, malletabletter blir bare grøt når 30 sultne sjeler kaster seg over dem. Og det gjør de selv om man lister seg inn i nattens mulm og mørke for å snike mat ned til bunnryddegjengen. Rampefisk!

I lykkelandet er det ikke så høyt til taket, så der må det lukes snart. Veldig gøy! Vannverdiene er uforandret fortsatt, og vi har fått et ekkelt grått oljeaktig belegg på overflaten. Leser at andre også har opplevd det med Biltema-sand, men det kommer først nå? Kanskje det er tilsig fra bunngjødselen? Fjernet med tørkepapir, og har blåst luft til det så ut som selters i karet (fort gjort i 37 liter vann), og vips, så var det borte. Må jo ha klart vannspeil så man kan se på noe pent når man går ned trappa med klesvask...
Gir mer fart på filteret skjeggalger?

Godt å høre at det er liv i leiren og ikke mer sykdom
Ja, nå har jeg fulgt Monas råd og blitt kvitt det som kalles Black Beard Algae, de er ikke svarte, men vakkert blågrønne. Men noen ekle grå tufser dukker bare opp på kanten av sverdplanter når de vokser seg høye nok til å nå utblåset, så jeg heller til at den sorten også påvirkes av vannstrømmen. Finner ikke trådene akkurat nå, men hun gir samme råd flere ganger. Og den damen er det jo ingen grunn til å overhøre :o)

Når det gjelder trådalger og mye annet gøy har jeg kullsviertro på god plantevekst, det utkonkurrerer algene. Leser en kjempespennende bok om vannkjemi og planter av Diana L. Walstad, og angrer på at det er 30 år siden jeg hadde sekser i kjemi, det er ikke den absolutt mest lettleste boka jeg har kastet meg over. Men det er utrolig lærerikt!

For det MÅ faktisk være mulig å få ting i balanse uten alt mulig på flasker til en formue...
Mer planter, mer moro. Potamogeton perfoliatus trivdes ikke i lykkelandet, for varmt og mye fart i vannet, har jeg mistanke om. Så nå står den også på kjøkkenbenken. Har vært så fascinert av javamosen som har tilbrakt fire måneder i diverse glass og bokser, og fortsatt lever. Den har jo fått en ny vannskvett av og til, men det er omtrent det. Stiklinger og de lave plantene beboere graver opp hele tiden har også havnet oppi syltetøyglass og hva vet jeg. Og overlevd. Men pyntet opp på kjøkkenbenken har det ikke akkurat...

Nå er to plastbokser plassert i vinduskarmen, den største med hagejord jeg med største møye hakket frem fra tele og snø, nennsomt fuktet og dekket med Biltemasand-resten som ikke kan stå i litermålet lenger. Og så har de standhaftige stiklingene fått noe på føttene. Sverdplantene har vokst i natt! Spanderte en dusk Limnophila sessiflora, den vokser ut av karet og henter seg CO2 der. Måtte pusse vinduer også, for du verden så blanke de boksene så ut mot vintertåken!

Det blir fryktelig spennende å følge med oppi den boksen, kjenner jeg. Og sikkert dyrt, for litt sirkulasjon må det kanskje til, tror det ligger an til mye gøy ellers. Foreløpig får den klare seg med et glass friskt vann og litt kjærlig vifting i overflaten når man allikevel er på kjøkkenet. Vinduskarm mot vest er et skikkelig risikoprosjekt, men skal det prøves kan det like gjerne feiles også. Det lærer jeg av.

I storekaret gror det så smått til, fant nye planter hos Dahls, blant annet en Nesaea som ikke er beskrevet, sa de. Og en Cryptocoryne som han ikke visste navnet på før den blomstrer. Er usikker på den plantefamilien, de liker visst ikke trekk på tærne. Har dyttet noe ned i matjord, så får vi se. Den fyller opp og har mye røtter, så jeg plasserte den sammen med Echinodorasen på innsug-siden, der må det planter med skikkelig rotsystem til.

Lillekaret har fått flere stjerner i bunnen, og litt av hvert der tjønnakset sto. Må jo bare prøve, det som trives, trives. Det er enda ikke fart nok i filteret, har grå film på overflaten, men setter jeg fres på kommer planter susende og Ridder Blåskjegg snikende, så jeg tørker med tørkepapir og lar det gå seg til.

Vår lille Endler-baby var grå med liten sort flekk lørdag kveld, og stor gutt i rødt og blått søndag morgen. Pappa'n har aldri bodd i vårt kar, men moro er det! Denne tuten han plutselig fikk vet han ikke riktig hva han skal gjøre med, og lever farlig der han dytter den bort i alle de store madamene. Han finner nok ut av det :o)
Hurra!!! Et sverdplanteblad har vokst i smug, og unnsluppet mallemonsteret! Alt annet vokser også, inkludert alger av ymse slag. Mystisk. I den delen de hurtigvoksende står, er det ikke en algetråd å se, men vannet sirkulerer da i hele karet, så hvorfor det? Sikkert bare tull, men jeg har nå delt litt på sessilifloriaen og puttet den ned ved innsuget, og så får vi se. BBA blir borte når farten på filteret senkes, men da dukker staghorn og trådalger opp på sverdplanter og Alternantheraen, og det er egentlig ikke noen forbedring. Har vridd på utblåset nok en gang og bestilt ny plantegjødsel, så får vi se...

På kjøkkenbenken vokser det også, noe helt fryktelig fort. Potamogetonen som ikke trivdes i de andre karene stortrives med stillestående kjølig vann, kanskje den får flytte ut til sommeren. Har lagt jord i bunnen på den lille boksen også, rotløse planter i full sol var ingen strålende ide for noe annet enn algene. Brukte posejord, og har egentlig større tro på litt utvasket jord som kom i tonn fra Norsk Vekstjord, men vi prøver. Blir i alle fall glad hver gang jeg står ved kjøkkenbenken!

I lykkelandet står det litt stille akkurat nå, men det er vel som det skal være. Ser ut til at jeg endelig har vridd utblåset slik at proteinhinna løser seg opp, og det er jo deilig. Og ute har snøklokkene dukket opp!
Så lurt å skrive at det stod stille i 54-literen! For i dag var det 0 ammonium, 0 nitritt og 10 nitrat. Puttet ny dose TetraWafer i filteret (får listet dem i innsuget uten åpne noe), og ser hva som skjer. Det blir helt sikkert enda mer griseri i sanda, i alle fall, det er ikke plass til vatt i det bittelille filteret. Tror ikke jeg orker å vente to uker til før jeg gjør rent...
Liv i lykkelandet, helt av seg selv! En posthornsnegle skrider rundt i ensom majestet, og blir kjempestor. Skjønt skrider, det er jamen fart i de der!

Den fikk selskap av en utslitt Endler-frøken som sto i fare for å bli spist levende av B-gjengen (de ruller rundt med fornøyde smil, så sprekkmette på yngel at de ikke gidder å spise flakfor), hun holdt noen dager, men det ser ikke ut til at vi skal få beholde noen hunner av den sorten. Forsøker igjen, men akkurat nå er det litt vanskelig å få tigre, de stoppet i Amsterdam på grunn av Islands-asken. Så det er egentlig tid for å handle, nå har antagelig fiskene gått i butikk-akvariene en stund...

Nye planter er satt inn i lykkelandet, kjøpt på IKEA! En Hydrocotyle leucocephala jeg har hatt lyst på lenge, blek men fattet med kraftige røtter, og en Ludwigia repens helt uten en rot. Etter en uke i jorda i stiklingskarene er begge friske i fargen og har rotet seg til, så nå blir det spennende å se om de trives. Det var jo fryktelig billig, og pottene er fine i stiklingsboksene...

I storekaret har alt vokst, men ikke helt som på bildene. Rosanervigen vokser vertikalt, og sessilifloraen følger etter. Kanskje de liker det gule lyset best? De har fått følge av en Vallisneria og to sverdplanter, en helt nydelig urugayensis og en storebror til tenellus jeg håpet skulle få stå i fred for monstermaller og B-gjenger, men det ser ikke ut til at drømmen om en plen skal gå i oppfyllelse i dette karet. Jaja, de koser seg jo...



Tredje esha exit-kur
Here we go again. Skulle bare ha litt flere Siamesiske algeetere, det var tomt fordi en hel pall fisk måtte destrueres i Amsterdam, og så hadde de nydelige Poecilia Wingei "Tiger"-damer og vi har bare hanner. Lykkelandet har vært fiskeklart en stund, så vi tok med tre små frøkner. Og der var han. Den flotteste svarte sverddragerhannen - han ble med hjem. Og han kunne jo ikke bo i 54 liter nystartet akvarium. Jeg så det om kvelden, disse kastene i grusen, og ble beskyldt for å være overfølsom. Men dengang ei- ny runde med hvitprikk.

Ikke på Endlerne i karatenekaret, selvfølgelig. Ikke på sverddrageren vi kjøpte heller selv om han ser litt slukøret ut på bildet, men på et par av "barna" som har hatt to runder før og burde vært immune! Antagelig har de akkurat født, og var svekket litt av det. Nå er det aller siste gang noe havner rett i storekaret, absolutt helt 100 prosent sikkert! Nesten tomt for Exit, men Webzoo raker oss ut av glørne og sender superraskt.

Men du verden så moro det er med liv i lillekaret! Og så mye liv! Ikke bare tre nye damer, men minst fire små gjennomsiktige miniyngel, og en hel haug sneglebabyer. Vannet testes noe fryktelig, det var jo bare meningen å sette inn tre som skulle leve av alger, og nå må de ha litt mat...

Og vi er besteforeldre, tror vi. Hang opp dotten med javamose, og der myldrer det. Mener å ha skimtet mer grå Platy, en Endler, tre sorte Molly og en sverddrager. Ikke godt å si før de blir modigere. Sverddragerbarnet vi har hatt en stund er i ferd med å få sverd. Alle innvånere virker friske og fine til tross for varmere vann og medisiner, så vi slipper å miste noen denne gangen. Basta. Man skal nå få rutine på de underligste ting...

Setter inn bilde av rekepartyet også, skulle likevel ha storrengjøring, og reke er fest!
Så kjipt med enda en runde hvitprikk! Håper det gir seg fort!!!

Reke Regner med at de ikke har ligget i saltlake, eller? Er det ferske reker som du har pillet til dem?
Ferske reker, ja, så det ble rekesmørbrød på oss også, vekta slo ikke ut på to. En reke blir bare krig og Botia-knepping, med to får alle plass i nokså ryddig ring :o)

Fant forøvrig geniale forfester hos Aquamanias, egentlig forankring for planter, topp til squash og andre ting. Lærer noe nytt hele tiden, det er bedre å kutte opp rekene med skall og fore med det, skallet inneholder noe fisken har veldig nytte av som jeg helt har glemt hva het. Skrekkelig kostbart fargestoff. Men det er gøyere med hele pillede...

Når det gjelder hvitprikken gir jeg opp å bekymre meg mer, må bare lære at vi ikke har karantenekar for moro skyld. Det blir antagelig et helt strippet lite kar til, for Endlerne passet aldeles utmerket til lykkelandet, og får følge av tigerherrene fra storekaret når barna har vokst litt. Vi må ha større hus...
Jeg vurderte bort karantene-karet, men kjenner at jeg er engstelig når jeg setter noe nytt nedi... Ei stund sia sist nå da, og siden jeg ikke får bestemt meg, så blir det noe ei stund til neste gang.

Jeg har også sånne plantefester. Brukte det i grusen, men i sanda er det ikke nødvendig. I agurk o.l bruker jeg ei t-skje, men det er jo ikke så estetisk pent. Kanskje jeg skal bruke disse i stedet! Men da må jeg nedi med hele handa og feste, for de er jo ikke tunge nok til å bli brukt som søkke?

Skal passe på å fore meg ei reke neste gang mannen har det i hus. Selv kan jeg ikke spise det, enda så godt det er.
Enig med deg, karantenekar er veldig vanskelig. Akkurat hvitprikken vil det jo virke mot, for selv om det da var prikk med vannet må fandenskapet finne seg en vert i løpet av 48 timer, eller dø. Men forrige runde var noe annet, som jeg slett ikke er sikker på at karantene ville tatt knekken på. Og medisinere for sikkerhets skyld er liksom ikke min greie...

Kanskje vi bare kan skifte med vann fra utekrana og håpe det beste. For gutta har fått streng beskjed: Ikke drikke ute. Nytt mysterium løst, med kobberinnholdet der er det helt umulig å få alger i utebassenget før det har regnet en god del. Jeg fikk nemlig kobbertest, og utslag inne, så på ekte blondinevis tenkte jeg at det kanskje var bedre ute. Og på ekte blondinevis tok jeg grundig feil. Pumpa står jo midt i huset, ikke utendørs...

Så vi må kuldslå vann og tilsette litt av hvert. Fordelen for far er at han slipper å grave ut hagedam, vi kan jo ikke tilkalle brannvesenet hver gang vi trenger vann!

I karene er alt bortsett fra vannfargen vel, den nye sverddrageren sliter litt med sjefsdrageren og gjemmer seg bort, men virker helt frisk. Litt prikk igjen på en Molly-hale, that's it. Yngelen begynner å bli modigere, og i lykkelandet er det bare velstand med litt vannskift. Jeg er helt betatt av disse såkalt uinteressante guppydamene, jeg! De minner antagelig om min barndoms somre med gørsild (ørekyte) i syltetøyglass på hytta. Vi fanget dem i badehetter i 10 graders fjellbekk - brrrrr...

Så årets første sommerfugl i dag, og orker ikke fundere mer over vannkjemi. Den var gul!

[External Image]
Juwel vision 450 i hus - jeg er sjokkskadet!
Kom i skade for å passere et halvt århundre i uka som gikk, og i går kveld strømmet det på med familie. Til og med svigermor fra Solør, og jeg hadde helt tomt svigermorbatteri, så det var en deilig gave. Da kvelden gikk mot slutten forsvant gutta, og kom pesende inn med en diger kartong. Når man har levd så lenge som meg i min familie, har man lært å åpne kartonger før man blir glad, men det var et kjempeenormt akvarium! Har pustevanskeligheter enda. Ikke rart min kjære har gått med vakttelefon siden påske, mannen er jo spein spikka sprø! Med min timelønn er det også godt at jeg kan spare i 15 år før jeg må ta hevn...

Himmel, for en luksusutfordring! For hva gjøre? Sand og/eller grus? Jord eller JBL? Terrasser? Redmoor! Pøse alt over i det nye karet og kjøre nystart på 160-literen? Og hvor skal vi gjøre av den? For uansett hvor gøy det er med akvarium er det fint å få med seg Lost og Dagsrevyen, og det ble litt i møblerteste laget i stua kanskje...

Bakgrunn har jeg jobbet med i hele natt. Tror det blir løs bakgrunn utvendig, må lete etter tynn akryl, og male skikkelig på staffeli med skikkelige skisser etter at hardscapingen er ferdig. Og håpe at kunstverket kan limes på i etterkant på et vis. Da skal det gå bra med algemagnet bak også, vi er veldig høye men ikke høye nok til å nå ned midt på bak uten fare for å ramle uti, tror jeg.

Det sitter et filter godt fastlimt innvendig, men det er mye plass til bassilusker i det, jeg får lese. For butikkene er jo stengt i dag. Og jeg er helt svimmel. 450 liter! Tror ikke det er nok planter i 9 liter stiklingsboks. Særlig ikke ettersom far absolutt skulle bake, og veltet en av boksene over mel og egg, med blågrønnalger og alt. Ingen kan beskylde ham for ikke å gjøre ting ordentlig! 450 liter! Utrolig...
Gratulerer, med dagen og mannen!

Sand eller grus? Avhenger selvsagt av hvilke fisk du vil ha, nå og om ett eller to år! Det følgende er ikke noe råd, men egen erfaring: jeg har siden januar 2009 en 530 liter med Rådasand, inntil 5 mm kornstørrelse. Har i vinter også satt i drift en 230 og en 160, begge med grov Biltemasand. 160 literen er foreløpig fiskeløs, men 230 literen overtar nå som selskapskar. Palettchiklideparet har nå mulighet for sin naturlige adferd, fylle munnen med sand, lete etter småkryp og spytte sanden ut igjen. Det kunne de ikke gjøre i det store karet med for grov sand. Gleder meg til å se coryene og botia histrionicaene også rote i mer finkornet sand. I løpet av uka skal jeg tømme det store helt for resten av fiskene og innrede på nytt med Biltemasand samt 12 Mikrogeophagus ramirezi som går hos Dahls og venter på nytt hjem.
Trolig kan du ha mange flere ulike arter med sand enn med grus. Foreløpig (tre måneder) er det ingen tegn til mistrivsel på plantene, tvert om, f.eks. echinodorus magdalenensis har fått tre meter avleggere og stengelplantene vokser fortere enn nygjødslet plen. Det finnes ikke sandsnegler i karet, og det kommer ingen heller!

Hilsen
Sigmund
PS det er betydelig bedre å fylle femti enn ikke å gjøre det!
Takk, og jeg er helt enig, trettityve kommer til å gå bra med litt øvelse :o)

Nydelige fisk du skal ha, tenk om man kunne få stabil Ph og vurdere sånne! En dag må vi kanskje gi opp borevannet...

Når det gjelder sand/grus står det Biltema-sand klar i garasjen, for Botia skal over i Juwelen. Pandabanden kommer jo til å bli helt borte i det digre havet, så de flytter nok inn i 54-literen sammen med Endlerne, i den er det sand allerede. Det er vakkert med sand når det er rent, men jeg liker så godt grus rundt de store plantene, så jeg leter etter en Ole Brumm-løsning som fungerer. Plantene lager jo jord i grusen og stortrives med ikke å bli forstyrret...

Aquatic Plant Central har et eget substrat-forum, jeg har mye å lese. Og fryktelig god tid, for fisken i 160-literen er fortsatt ikke frisk. Vi trodde den vakre sverdhalen var død, og satte igang med storrengjøring fordi vannverdiene var litt lufsete, og da kom han snikende! Nå må vi behandle lykkelandet også, han er der med alle damene, og ser adskillig bedre ut i hardere vann. Angrer godt og grundig på at han ikke ble satt inn der med en gang! Og skal definitivt ikke ha Cory og Xiphophorus sammen når alt er igangkjørt. Man lærer jo, om ikke så brått!
Det går alt for langsomt fremover med Juwel-prosjektet, for jeg slo meg helt vrang og nektet å fylle vann i akvariet før den uskjønne veggen den skal stå mot ble fikset. Forstår at det går å flytte akvarium, men det veier akkurat sånn passe uten noe i...

Så der står det, da. Tomt. Mens det skriker i mors armer etter å ha fjernet strietapet fra 70-tallet overmalt med et uant antall strøk. Til alt hell er huset bygd av kyndige folk, så grunnarbeidet er i orden, det er bare om å gjøre og komme seg inn dit. Forsto at jeg ikke kom noen vei med farge på veggen, så den blir hvitmalt strie. Så lenge :o)

I mellomtiden ligger to Redmoore-røtter i vann på badet, de skal opp med sugekopper, se egen tråd. Bestilte litt mer enn det selvfølgelig. Og jeg fikk låne plantebøker hos Dahls, gleder meg til å bestille planter. Kjøper sand der også, dro over Biltemasanden med en magnet, den ble helt svart, og forklarer hvorfor det er en grusomt stygg ripe i 160-literen. Det er muligens meg som er forferdelig klønete, men det er litt upraktisk å rengjøre buet glass uten magnetskrape, og jeg kommer garantert til å rote meg ned i sanden. Den lyse sanden de hadde var litegrann grovere også, og det tror jeg blir bra.

Vrir hjernen og nettet for å finne en smart løsning på dybdeforskjeller, det blir nærings-substrat der planter med grove røtter skal bo, men jeg kjenner meg selv, det skal rotes og plantes om og herjes en god stund, det er jo det som er så utrolig gøy! Fant en løsning her, mye nyttig om aquacaping genrelt her, men ingenting som sa "yess".

I den ene artikkelen er det brukt plast, men da kommer det spørsmål igjen. Det er jo ikke bare å plumpe ned noe resirkulert som lukter ille og håpe det beste. Ikke stoler jeg på kantebånd til hagen heller. Thor hos Dahls viste meg en glimrende løsning han holdt på med i glass, det utgår sånn med det aller første kjente jeg. Kanskje man kan bruke jordbærkurver på en ny og uortodoks måte? Eller bokser av typen frys og varm? Det er i alle fall plast godkjent for matvarer. Stakkars gutter, det blir druer og jordbær til middag i år...

Men jeg får en helt glatt vegg i stua, fullstendig fri for bulker, hull, flenger og elendig malt brystningspanel - yippiiii!
Lekkert kar, og flotte røtter! Og gratulerer med dagen på etterskudd!

Jeg vasker ruta i akvariet med en Wishwash-svamp Virker godt, og drar heller ikke sanda med seg opp. Enda, iallfall... (svampen er kjøpt på www.aquaristikshop.com)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap