Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 5)

Takk! Da blir det en sånn til lillekaret, det den magnetiske sanda allerede er på plass. I det store når jeg (til tross for mine 1,80 på strømpelesten og ufattelig lange armer) ikke ned, bakglasset kan jeg ikke helt forstå at jeg skal nå selv med magnet når jeg tenker meg om. Det er jeg sikkert ikke den første som opplever, og ganske riktig, løsningen fantes hos samme leverandør. Takk igjen :o)
Om magnetisk biltemasand:
Frank Angel skrev dette om olivinsand:

Olivin er ett "rent" mineral, og er derfor noe som ikke egner seg til vårt formål.
Olivin har kjemisk formel Mg2SiO4, og vil spaltes ned til både magnesium (som løfter Gh, her vil den løfte Gh til ulevelige verdier), silisium (som øker ledeevnet til vannet slik at fiskenes nerver trolig går bananas) og oksygen.
I tillegg finnes det en god del jern i slike forekomster av olivin (Fe2SiO4). Dette vil garantert gi ennå mer problemer med alger, enn næringa de får i form av magnesiumet.

Hentet fra en annen tråd om dette emnet fra igår 5.5.

Biltema selger to typer sand, en til sandblåsing som er en finknust olivinsand, uegnet for akvarier og en som er utmerket til akvarier. Er du sikker på at du har fått den rette? Det står på posen at den kan brukes til bl.a. akvarier.
Biltemasand med magnetiske partikler
Ja, helt sikker, det er riktig varenummer (17-5425) og står akvarium på posen. Det er derfor jeg ble så overrasket da algemagneten ble svart, har lest en anbefaling om å gå over sanda med magnet etter at dette skjedde, men i de fleste tråder som anbefaler Biltema-sand står det ikke nevnt. Har gått over en halv liter fra en annen sekk, samme resultat. Mulig jeg er fryktelig uheldig og har fått all den svarte sanden, men jeg tør altså rett og slett ikke ta sjansen i det store akvariet. Som bildet viser, er det ikke litt magnetisk mineral jeg snakker om...
Oh, skrekk! Og hva kan magnetisk mineral gjøre i akvariet? Her har jeg jo den sanda i begge akvarier, og det er ingen problemer i karene. Går det an å bruke magnet i karet mens det er vann i det, eller vil det bare gjøre vondt verre?
Tror ikke det er noen grunn til panikk så lenge du ikke roter med algemagnet, det har ikke stått et ord om at fisken kan ta skade, mulig det kan bli litt overskudd av jern, that's it. Biltema har jo gått god for at dette er naturlig sand uten tilsetningsstoffer. Og jeg har ikke algeproblemer i Biltema-karet etter seks uker, ikke noe overskudd av jern, det vrimler av nydelige Endler-barn og alt er fest og moro. Dessuten, de som anbefaler sanda er jo folk det normalt er verd å høre på, og som holder på med langt mer avansert akvariekunst enn vi kan - enda :o)

Det står i trådene at man skal gå over i tørr sand, det var helt håpløst syntes jeg. I karet må jeg jo leke Cory uansett, og gjør det med magnet. Det jeg er engstelig for er at det er feilpakket i disse sekkene, og at jeg har fått Olivinsand, så jeg blir veldig glad hvis du sjekker og gir meg tilbakemelding.

Nå skal jeg ut og bruke en liten formue på substrat, og plage folket hos Dahls med spørsmål om planter. Herlig!
Du har helt rett - det er partikler som tiltrekkes av magneten i sanda. Jeg får prøve å glemme det og håpe at det er så uskadelig som det blir sagt!
Det tror jeg trygt du kan gjøre. Du har jo for eksempel kjøpt nydelige Coryer av en svoren tilhenger av Biltemasand som er mer enn gjennomsnitlig opptatt av fisk som koser seg i sand :o)

Selv skal jeg ned i kjelleren og vaske litt grovere sand, lys elvesand 0,7-2 mm, ikke et magnetisk korn å finne. Ble glad, er jo mer enn gjennomsnittlig opptatt av plantevekst, og har det for meg at planterøtter og næring sniker seg lettere gjennom. Det ble JBL og Tropica næringssubstrat også, litt av hver fordi det nesten var tomt. Har ikke turt å se på kvitteringen, bare dro et kort og slo koden uten briller. Er helt sikker på at det er morsommere å drive med akvarium med god plantevekst, og da får det heller spares på noe annet...

Kom også hjem med planteliste på 32 A4-sider! Og "The Aquarium Plant Handbook" av Eu Tian Han! Og løfte om hjelp til sammensetning, det trenger jeg. Nå må sparkelen tørke, så jeg får tapet og maling unna og kan konsentrere meg om akvariet. Så spennende!

Herr Dahl løste forøvrig mysteriet med hullete blader, han har selv solgt meg forbryterne, de selvgode Botia histronica som er så fete at de datt av rota da de forsøkte å hvile lunsj på rekke og rad. Tror ikke jeg klarer å velge dem vekk, men de er dyre i drift.

Nei, nå har jeg vært tørr på hendene i over en time - ned og vaske sand!
Plantene vokser mye bedre i Biltemasanda enn i grusen jeg hadde før, det er iallfall helt sikkert. Men jeg angrer litt på at jeg ikke la substrat i bunnen, men gjort er gjort.

Blir spennende å se hva slags planter du velger ut. Selv er jeg fornøyd med alle anubiasene, selv om det er en jobb å få dem til å gro fast på røttene.
Sitat:
"Herr Dahl løste forøvrig mysteriet med hullete blader, han har selv solgt meg forbryterne, de selvgode Botia histronica som er så fete at de datt av rota da de forsøkte å hvile lunsj på rekke og rad. Tror ikke jeg klarer å velge dem vekk, men de er dyre i drift."

Takk, da vet jeg hvorfor det er så mye hull i bladene på sverdplantene mine!
Skjønner problemstillingen din. Har flyttet nesten all fisk fra en 530 liter til en på 230, og tenkte at jeg kanskje burde kvitte meg med de 5 B. histrionica, men de er de mest morsomme av dem alle, så de ble med.
Enig, 530, de er noen skøyere, og du har sandbunn i flott kar med mange steder de kan drive akrobatikk, det blir de sikkert ikke mindre sjarmerende av! Dessuten har det kostet oss dyrt å få dem så flotte som nå.

Og Solveig, ikke angre, anubias har ikke mye glede av nærings-substrat, og sverdplanter koser seg med jerntabletter og JBL-kuler, det blir sikkert en ominnredning en gang! Coryene dine er vel større enn Pandaene også, ikke stas hvis fisk roter seg ned i næringen og lager grums :o)

Vi våknet til et begredelig syn, den gule mollydamen som har gått høygravid siden hun kom i karet har aldri vært noen skjønnhet, med ett lyst og et mørkt øye på stilk og litt på skeiva, men hun har nå surret rundt og født litt og virket kjapp og frisk. I morges var det mørke øyet helt loddent, finnene så heller ikke ut! Barna hennes har enten lyse eller mørke øyne, forøvrig, så det har nok ikke vært noe galt med annet enn farge og plassering tidligere. Fikk henne raskt over i evigheten, og er litt nedstemt, for nå er det ikke sikkert Esha-kuren har hjulpet. Sverddrageren som bragte elendigheten med seg klarte seg ikke, han var jo "blue metallic" og veldig vanskelig å se prikker/sopp på. Mer Esha 2000 kommer ikke før tidligst tirsdag, innen det vet vi jo om det må kraftigere skyts til.

Våknet til noe annet også, mystiske lyder på soverommet, det hørtes ut som et megainnsekt av billetypen i drømme. Lyden forsvant, og kom tilbake etter en stund. Da vred jeg meg løs fra dyna og tittet, det var en fugll En av mine utallige høbbyer er å gi liv til underlige skogsvesner i ull med filtenål, så et eller annet sted ikke så langt unna huset er det et reir kledd med den fineste kardete saueull i vakre farger. Med velfødde, uredde foreldre :o)

I mellomtiden koser vi oss med 9 Endlerbarn, nytapetsert vegg som skal males i morgen, og planlegging. Det er moro, det!
Jeg heter Solveig Og har flytende næring også, som sikkert Anubiasen ville ha glede av, dersom jeg torde å bruke den. Er redd for algeoppblomstring, for etter at ottoene rensket de brune, algebefengte bladene mine i løpet av deres første 48 timer i karet, ser det jammen ikke ut som de spiser noe i det hele tatt. Stappmette? Men fornøyde, ser det ut som.
Unnskyld, det visste jeg jo! Er korrigert! Meg og navn, mener bestemt å huske at min mor heter noe på B...

Hvis du bruker næring uten nitrat uten å ta i for hardt, hjelper du jo bare plantene til å bruke opp nitraten du får i akvariet hele tiden, hvis jeg ikke har forlest meg her? Men det krever jo at det er planter som bruker litt næring i karet, og det er jo ingen grunn til å fikse noe som er i orden.
Skal utrolig lite til for å få overraskelser. Misunner deg de Ottoene litt...
Du er tilgitt

Jeg skal nok våge meg utpå med flytende gjødsel - snart. Har Dennerle-kapsler også - i skuffa
Jamen der gjør de ikke nytte for seg, få dem ned! Sverdplantene her svarte umiddelbart med nye flotte blader, kunne sitte og se dem vokse!
Ja, det er echinodorus-næring. Skal få puttet dem nedi, iallfall i mitt kar. I 63-literen vokser det meg litt over hodet, så der trengs det igrunnen ikke mer næring enn det allerede er.
Da står akvariet nyvasket og på plass mot helt slett vegg uten rynker. Herlig! Fikk varer fra Webzoo i dag, og i et bevisstløst øyeblikk har jeg bestilt 1 kilo filtervatt, vet ikke helt om jeg ønsker å finne ut hva tanken med det var, men det er i alle fall en utmerket løsning på terrasseurfordringen, som er løst helt umulig her fordi jeg blir veldig nervøs av plast. Tror jeg. Filtervatt er ikke tett, ikke farlig, nokså bestandig, og med litt krøll og rynker er det mulig å skifte stein uten å forstyrre gjødningssubstratet. Har en mengde skiferkapp etter et sommerprosjekt på altanen, ikke nødvendigvis spesielt vakkert, men forhåpentlig effektivt, og med et lag vatt i bunnen blir det ikke riper heller. Vi kan dermed uforstyrret bruke sommeren på å finne perfekt stein...

Eller bare lage røtter og steiner selv, slik som denne finnen har gjort. Trollmenn finnes! Om man ikke kan bruke fugeskum i akvariet, skal jo skogsvesnene mine bo et sted...

Leser om planter til øynene og hjernen verker, det er plantebestilling i morgen men jeg tror jeg venter til neste runde. To uker fra eller til - vi har nok "kapp" i planteboksene og de andre karene til å smugstarte litt og se at substratet holder seg på plass. Det blir litt stusselig med stiklinger laaangt nedi det kjempekaret, men det er snart ikke plass til vann i boksene. Røtter skal på plass, bakgrunn skisses og males, to uker går veldig fort. Og denne ganken skal jeg være på riktig side av snøballen!

Har lest litt om filtermediene som fulgte med, og kjøpte mer Cirax, så kan den grønne luriumen ligge til en lang ferie eller noe. Ikke noen lys ide å fjerne nitrat under innkjøring, vel? Og aktivt kull er for avmedisinering, så den kan ligge i medisinskapet samen med all den fæle medisinen jeg ikke har tenkt å få bruk for. Nå er to fine og en grov blåsvamp, to Cirax og trippel filtervatt på plass. Har jo nok filtervatt :o)

Det ser ut til at siste runde med eSHa Exit har tatt knekken på de ekle parasittene, har ikke funnet noe mer nå. Fra mitt tastatur til gudenes ører...
Og så har jeg tenkt i våken tilstand, gudskjelov. Det blir liggeunderlag satt fast med silikon, skifer fra en fjellbekk lånt av en velvillig søster, og den blir lagt med filtervatt under slik at vi kan erstatte den med selvskutt stein uten å forstyrre nærings-substratet. Filtervatt i bunnen - hvordan kan selv jeg komme på noe så dumt! Hva hadde jeg tenkt kom til å hende når jeg skulle flytte en etablert plante, da? Heldigvis forsto jeg idiotien helt av meg selv, før jeg om noen uker sto med sverdplante og flere meter dryppende filtervatt i hånden med et akvarium fylt av gjørmevann. Biltema er stengt, så jeg har tid til å tenke en god stund til, og det tror jeg er bra...

De andre akvariene er helt gjengrodd, motstår fristelsen til å luke, vi vil få Limnophila sessiliflora helt til overflaten med det samme i det nye karet. Det blir artig å se fisken igjen! Litt lavere temperatur, ukentlig Happy-Life Plant etter vannskift og daglig Happy-Life Carbo er tydeligvis formelen hos oss. Måtte det vare!
Syns jeg ser deg med filtervatten *lol* Godt du får tenkt deg om et par ganger før du gjør noen vrier i akvariet

Jeg har også de to flaskene med Happy-life - i skapet. Plukke dem fram snart, kanskje?!
Ja, plukke fram *nikker*. Happy-Life Carbo er "lettvint-CO2" på en måte, men man må aldri overdosere. Selv har jeg jo et nokså tett beplantet akvarium kan man vel si, så iflg flasken skulle jeg brukt 4 ml, tar aldri i mer enn 3, og hvis jeg lurer på om jeg har husket det, hopper jeg heller over enn å risikere dobbel dose. Ingen krise å hoppe over, men du verden så moro etter en uke eller to med regelmessig bruk! Har forsøt flere typer flytende gjødning, og så langt er Happy-Life den algene setter minst pris på i våre akvarier. Nå er jo det litt av poenget med Carboen også, da, at alger synes det er forferdelig. Ingenting er bedre enn det.

For nå er den SAEn min kjære mente var en heks som plaget alt og alle blitt tørrfisk. Hun hørte ham nok, og hoppet ut i et ubevoktet øyeblikk. Hvordan er det mulig å ikke oppdage det når de hopper ut foran karet? Bra var det egentlig, for nå kan vi uten å nøle sette inn Otto i stedet. Med karantene ...
Var det bare en SAE oppi der? Siste skanse før Otto Synd for den da, stakkar, men dumt å hoppe ut. Er ikke lukket topp, da, regner jeg med?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap