Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 7)

I går var NH4 lik 0, og NO2 0,05 i Juwelen, så jeg feiret med en ekstra dose Salmi. I dag måtte jeg bare slamsuge, men det er jo komplett umulig å få den seige, døde massen opp uten å fjerne sanda! Med planter i litt rotløs tilstand nytter det ikke å bruke slangen direkte, det duppet planter over alt. Hva gjør folk, da? Plukker slimet opp for hånd? Ikke på 60 cms dyp, ikke tale om! Algene var ille nok da de levde, nå er det helt enkelt usjarmerende, og med planter som avsumpes for harde livet var det kanskje ikke nødvendig med mer bakteriemat. Ja, ja, de skriver i tråden om Algin Extra at BGA forsvinner, så da får jeg bare tro at mine kun er halvdøde, og at jeg om en uke eller to våkner til fin, hvit sand igjen.

I lykkelandet er alt snudd på hodet, ny rot og nye planter på plass, jeg orket ikke vente på sand. En av rekene syntes det ble så skummelt at hun satt på hånden min under mesteparten av operasjon sand- og sneglefjerning, det var da nærmest rørende! Årsaken til den plutselige aktiviteten var at jeg satt ned en Aponogeton madagascariensis-knoll fordi jeg tror den planten går dårlig sammen med BGA, og det satte den pris på. Mistet nesten pusten, tre dager og vips! Kjempeplante! Og så spennende med Sakura på! Storerbror henkelianus står i Juwelen, og begynner å røre på seg den også. Ett blad i går, tre i dag. Og en Aponogeton ulvaceus fyker i været. Shinnersia rivularis er også i farta, og Limnophilia har jeg nok av i de andre karene til å skifte ut , så algene får konkurranse etterhvert.

I 160-literen har vi hatt et par dødsfall, den førstefødte Mollyen og den store Platy-madammen har takket for følget. Men nå ser det stabilt ut, så jeg velger å tro at de var slitne av jojo-vann og utallige fødsler og medisinering, og at de som er igjen klarer seg bedre. De to var de siste hunnene som har vært med fra starten, og de har vært med på veldig mye, stakkars. Uansett deilig å se at det gror og lever i det karet også, selv om det skulle være selvbedrag. Tror jeg spanderer et glass rødvin på meg selv i kveld :o)

Nytt lykkeland
[External Image]

Ny rot i Juwelen
[External Image]

160-literen med pjuskete Echinodorus "Apart" i senter, den blir spennende!
[External Image]
Vet ikke noe om BGA-gjørme, for det lille jeg hadde av sorten forsvant som dugg for sola da mine sjarmerende adolfoi gjorde sin inntreden i karet

Må bare si det; det store karet er på god vei til å bli flott, de to andre er kjempefine! Imponert!
Takk! *neier blygt*. Er sant og si nokså fornøyd med utfallet i 54-literen, nå venter jeg bare på ny sand, så skal Pandabanden inn og forhindre algeatakk der. Ergrer meg litt over min egen dumhet, for BGAen er nokså selvforskyldt, hadde jeg tenkt meg om hadde jeg forstått at et digert kar med noen få stiklinger, god varme, massevis av lys og bortimot null sirkulasjon måtte medføre trøbbel.

Men så lærte jeg leksen før det flyttet inn noe annet enn planter, og det er jo bra. Bare så irriterende å se på, det geniale med Salmi-oppstart er jo at man slipper grums. Og selvfølgelig dukket algene opp etter stengetid lørdag, så de fikk god tid på seg. Ufattelig så fort det gikk fra den første grønne flekken dukket opp! Hr. Dahl har helt rett, ingenting som går fryktelig fort i et akvarium er bra...
Det er lenge siden jeg kunne skylde på ammetåke, og aldersdemens er litt tidlig, er det mulig? Fant på å skifte filtervatt i lykkelandet, for å være helt sikker på at den hjemmesnekrede rekesikringen min holdt. Det gjorde den, og 34 snegler som levde herrens glade dager i filterboksen måtte bøte med livet. Da hadde jeg jo 5 liter flott guffe til 450-literen. Og hva fant jeg? En voldsom mengde filtervatt! Plassert der i påvente av varer fra Webzoo, som ikke akkurat somler. Hva trodde jeg jeg hadde tenkt da jeg fant to svære plater blåsvamp i pakka, tro? Det var liksom meningen å bruke den til noe! Sukk. Nå er grov og fin svamp og en litt mer passelig mengde filtervatt på plass, en masse bassilusker antagelig i søpla, og jeg må huske å skrive gule lapper. Gleder meg over at Salmi ble til plantenæring veldig raskt. Og mye bedre sirkulasjon...
Solveigs basketak med meitemarksticks og hov ga meg en strålende, om enn tidkrevende løsning på algefjerningsproblemet. Har fortsatt rosinhender, men masse hvirvling og aktiv hovbruk hjalp. Det er ikke gullende rent, men det er håp. Så røttene er på plass, og det er håp om plantevekst. Masse rør og rot i grunn sand viste at ikke alle plantene har satt seg fast enda...

Sanda kommer tirsdag, men ettersom min kjære matet Endlere helt på egen hånd ble det storrengjøring der også. Virkelig et superkar, fortsatt like stabilt til tross for ommøblering og ny rot. Litt farge på vannet av rota fortsatt, men det går over. Og fiskene ble så glade over mer plass at de fødte noen til :o)

I 160-literen ser det ut til at PO4 har tenkt å la seg vaske ut omsider. Og vår sønn har fått to små gule nurk med sorte prikker. Stor begeistring. Rart at det ikke blir algeinvasjon der, fosfor skal jo fremme algevekst, men det er lenge siden jeg kastet Anubiasblader nå. De er i ferd med å bli fine, faktisk! Har noen pjuskete Anubias heterophylla "Lancelota" på lur i en bøtte, kanskje jeg skal ta sjansen på å binde dem opp og la dem komme seg der?
Å sette de syv Anubias-pjuskene i 160-literen var en udelt suksess, hele ryddekompaniet satte igang med storrengjøring, og nå ser plantene ut til å komme i vekst. Røttene var jo flotte, men den ene planten hadde bare ett bittelite blad. Spennende å se hvilken Anubias det er...

For nå ser det endelig ut til at prØvelsen er stabil. Knapt sporbart med PO4, plantene er praktisk talt algefrie og i god vekst, alle innbyggere vokser og trives. Vet nesten ikke om jeg tør å håpe på at nybegynnerstadiet omsider er tilbakelagt...

I lykkelandet har rekene fått det for seg at det ikke er noen vits å vise seg fram. Vet det er noen der, sanda er nyrenset hver eneste dag, og det er i alle fall en av hvert kjønn som av og til tar en snartur ut av buskaset. Venter fortsatt på leveranse av ny sand så jeg får plantet om, nå er den i Norge i alle fall!

Og det er bra, for i Juwelen er det ikke mulig å slamsuge uten at plantene løsner. Har laget en slags "feiekost" av en gammel algeskrape og litt filtervatt, vifter rundt med den, surrer rundt med hov og planter på nytt hele tiden. Så fort sanda kommer blir det storrengjøring og et alvorlig vannskift, NO3 viste 40 i dag, og det er veldig moro, men en anelse i overkant. Fortsatt utslag på nitritt etter tilsetning av Salmi, tror kanskje jeg heller skal tilsette litt hver dag enn 1 ml pr 100 liter hver tredje. Setter uansett ikke inn fisk før jeg er helt sikker på at BGA-angrepet virkelig er over, og at alle planter sitter godt fast.

For det er helt aldeles utrolig deilig å ikke være bekymret! Måtte det vare...
De er nå så utrolig tamme, også! Og med 450 liter nyrenset, krystallklart, nitrittfritt og stabilt vann var det ikke annet å gjøre når man først hadde fisken i et glass, de fem første småttingene svømmer lykkelig rundt i rasende fart og gumler alger for harde livet. Super fangstmetode, bare holde et plastkrus stille en stund, og ta det forsiktig opp så fort en nysgjerrigper stikker snuten inn. Klesklype holder glasset på plass under tilvenningen.

To av de tre Endler-herrene tok seg også en tur inn i prøveglasset, og havnet i guppy-himmelen. De har jo vært dameløse i ukesvis, så hadde de vært sterke nok hadde de spist seg ut mens de ble tilvendt vannet i lykkelandet. De stupte ut og i aksjon så fort de fikk sjansen (og ti-femten små stupte inn for å se om det var gøy, det tok sin tid å få glasset ut igjen). Håper damene var uthvilt...

Har brukt helgen til å få nok sand i 450-literen, og skifte ut den forhatte biltema-sanden i 54-literen. Herlig! Nå kan kanskje min yndlingsplante omsider finne ro, Aponogeton ulvaceus er en aldeles helt utrolig vekst! Så vakker, og så super-rask! Forsøker meg på bilder i morgen. Den sender ut et par laaange blomsterstengler, den første er snart 2 meter lang, og det er på tre dager. Det blir oppdrift av slikt, utfordringen er å holde knollen på plass inntil røttene har fått feste. Det har blitt mye vifting med filtervatt og håv for å fjerne BGA, og støtt vekk kommer det en kjempeplante duvende gjennom karet. Forhåpentlig er det slutt på den værste viftingen nå som sanda er jevnere, det ble mange dødpunkter bak "murene". Og det er mange småttinger igjen i 160-literen...
Hm, det er mulig jeg hadde funnet svaret lenger opp i tråden, men hvilke "småttinger" er det du har flyttet over?

Den planta hørtes kjempefin ut - gleder meg til bilde
Hei,
lurer på hvorfor du ikke er fornøyd (for ikke å ta for hardt i) med Biltemasanda. Jeg har selv denne sanda i tre kar, og fin Rådasand i det fjerde, det minste. I to kar er jeg veldig fornøyd med Biltemasand, men i det største karet (530 liter) blir det mye grums. Plantene ser ut til å trives brukbart, selv om noen er gått i oppløsning - cryptocoryner og en engang veldig solid Javabregne (som ikke har vært plantet i sanda, men bundet til en svær rot). Med den lille belastningen det er, 22 Mikrogeophagus ramirezi, overrasker det meg at det blir så mye som må slamsuges, selv om en del av det selvsagt er planterester. I 230 literen, som er betydelig tettere "befisket", har jeg også en gjeng amanoreker og to eplesnegler. der er bunnen nesten alltid ren og fin. Plantene vokser hemningsløst i dette karet. Antar at det er god biologisk balanse her.
530
Hei, lurer på hvorfor du ikke er fornøyd (for ikke å ta for hardt i) med Biltemasanda.

Du ser en av grunnene her. I min uvitenhet brukte jeg samme algemagnet i 160-literen, fryktelig lyd og grusom ripe. I tillegg synes jeg ikke plantene roter seg ordentlig, det blir for tett, og jeg kan ikke lufte til bunns pga næringssubstratet. Men jeg registrerer jo at jeg er nokså alene om min misnøye :o)
Solveig G S
Hm, det er mulig jeg hadde funnet svaret lenger opp i tråden, men hvilke "småttinger" er det du har flyttet over? Den planta hørtes kjempefin ut - gleder meg til bilde :-)


Småttingene er stort sett egenproduserte ungdommer av levendefødersorten. Fikk omsider tatt et brukbart bilde av de aller første Platyene, de ble av en eller annen grunn grå, men noe så voldsomt motstandsdyktige mot alt mulig at når den ene først svømte inn i glasset... De ble helt ulykkelige, stakkars, bildet er av gjensynsgleden.

[External Image]

Vår nydelige sverddragerhan av avdøde foreldre har blitt hundset og jaget av den store rivalen, nå lever han herrens glade dager i kjempekar helt uten konkurranse. Han har bare følge av to små orange knøtt, men han har ingen hemninger, og øver veldig.

Det er tre Black Molly på plass også, den første hannen vi anskaffet, og to bittesmå voldsomt ivrige algespisere. For jeg har en mistanke om at det er Mollyene som er flinkest til å holde rent, de kommer når jeg banker mat, men rører ikke flakene, bare kaster seg over planter og rydder for harde livet.

En av sønnens gule barn med sorte prikker var litt uforsiktig, og fikk følge av det som antagelig er hans mor hvis uforsiktig nysgjerrighet går i arv hos fisker også. Og så den stakkars ensomme SAEn, da. Nå har den ikke Botia den kan menge seg med, så da leker den grå Platy. Og ble ikke akkurat mindre speedy av å ha tre ganger så mye vann å fare rundt i...

Alt i alt tolv nokså små fisk i hele det store karet. Den røde Platyen er nydelig i fargen i lyset, ikke grell og ikke grå, så da har lysrørene bestått den delen av prøven. Og selv om jeg var nølende til å fylle på fisk før sommeren var på hell, er det nok fornuftig å minske belastningen i 160-literen. Det bare spruter ut barn, tenåringene er gravide og de voksne er fullvoksne, det vimses fortsatt like travelt der...

Å ta bilder nå på sommeren er ikke så lett, men jeg har forsøkt. For nå fant jeg ut hvorfor en tykk stilk gror 50 cm i døgnet, skal det være håp om bestøving må det nok såpass til. Bildene yter ikke min absolutte yndling rettferdighet, men man får jo en anelse. Jeg ser at enkelte har listet opp Aponogeton ulvaceus i 20-30-litere, da hadde jeg blitt litt forskrekket neste morgen. Det kan jo bare ikke stemme, Juwelen er 50 cm dyp og ser ut som et nano-akvarium!
[External Image][External Image]


Utfordringen med å få knollen til å sitte til den gidder å forankre seg løser jeg på risikomåten: Setter knollen nesten helt ned en stund, og rister den løs til 1/3 er over sanda når det ser ut til at den har mer enn syv to-centimeters fjoner. Måtte det bare skje før knollen blir skadet...

I lykkelandet er det fryd og gammen, rekene likte nok siste forandring, eller er ferdig med hamskift, eller noe annet spennende og interessant reker driver med når de holder seg for seg selv, for i dag spratt to hanner rundt og ryddet. Da er jeg helt sikker på at fem reker rundt i guppy-grøten. Gøyale skapninger!
Oi, en slik plante har jeg også, uten at jeg visste at den het Aponogeton ulvaceus. Er det noe spesielt jeg bør passe på angående knollen? Knollen på min to står helt nede i sanden. Den er i en 180-liter forresten.
Jeg har lest at disse knollene kan råtne hvis de står for dypt, så 1/3 bør være over sanda. Ulvaceusen tar seg en grundig hvil en gang i blant, og da skal den klippes ned, så det er kanskje i den perioden de er sårbare. Det kommer til å bli nakent og rart...

Egentlig skal de i hvileperioden tas ut og settes i kjølig vann et mørkt sted et par måneder, jeg har glemt for mange juletulipaner i kjellerboder til å få til det, tror jeg.

Hvis dine er etablert, er det bare å ta tak nederst og riste forsiktig, løft til du ser røtter. De kommer et lite stykke ned på knollen på de andre Aponogetonene ser jeg. Disse kommer jeg til å slite litt med, tror ikke de liker gjødningssubstrat, de får brune felt på bladene. Men med den veksten har man råd til å klippe bort litt :o)
Takk for tips! Da skal jeg forsøke å nappe de litt lengre opp. Det passer egentlig utrolig godt å måtte gjøre det, for jeg har planer om å ta ut litt av sanden i akvariet og var bekymret for at det da ikke skulle bli dypt nok for disse.
Du verden så flott Echinodorus-søket var blitt! Gruet meg, men det var jo helt nydelig og lettlest. Noen har gjort en kjempejobb, takker og bukker!

I dag flyttet den store sverddragerdamen inn i Juwelen, så vi økte antall cm pr liter med en tredjedel. Den bittelille hannen ble ikke mindre begeistret over sitt nye hjem :o)

Vannverdiene er så bra de kan bli, nitrat har sunket til rundt 10 og holder seg der. Og selv om BGAene fortsatt rører på seg til tross for 5 runder Algin Extra, rydder fisken for harde livet, og plantene er i ferd med å etablere seg. Har tatt meg hardt og kraftig sammen, bestemt meg for å legge alle minner om nattlig jakt på Iberia og Boa med lommelykt, doble engangshansker, såpespann og regntøy bak meg, og bestilt snegler. Lilla eplesnegleyngel (maybe they'll grow on me?), en morder til 54-literen og tre små afrikanske sandsnegler. Grøss. Men noe må jo rote rundt i bunnen, og vi har mer enn nok fisk. Jeg trodde jo innerst inne ikke det gikk an å bli rundsjarmert av reker heller...

Plantasjen hadde flyteplanter (pistia, salvinia og vannhyacint), de er jo så vakre, nå er Henry gammelkatt superfornærmet fordi det er umulig å ta seg en slurk akvarievann fra stiklingsboksen. Hvordan kan man behandle en herre med grått i værhårene slik? De hadde Venusfeller også, avkommet tigger aldri i butikker, men han bare måtte spørre om å få en. Enda en ting å mate. Og veldig fascinerende på en aldeles helt hårreisende måte. Vet ikke om synet av den fangede edderkoppen kommer til å slippe taket med det første. Og den kan telle til to!!! En plante!!!

Det går seg sakte til, men litt ujevnt
[External Image]

Denne siden er omgjort, satt til Cryptocoryne wendtii "Mi Oya", ganske fornøyd:
[External Image]

Men her går det trått. Bestiller Echinodorus Rubin "Narrow Leaf", Vallisneria spiralis "Leopard" og ny Ludwigia Palustris for å få litt farge og tyngde, og må gjøre noe med forgrunnen. Kanskje Lobeliaen får bedre lys der og blir lilla? Eller mer Echinodorus quadricostatus.

[External Image]
Strømmen vekk i fire timer i natt, nå er jeg fryktelig, fryktelig spent! Alt er jo i utgangspunktet så bra nå, bortsett fra at det gror litt til i 160-literen med halve ryddebanden borte. Tror Anubias-pistrene må flytte etter. Er det bare eventyrlystne og litt uforsiktige levendefødere som spiser alger, tro?

Var innom Dahls i dag med plantebestilling, gleder meg veldig. Der ble jeg tatt helt fullstendig på overraskelsen, så nå er jeg plutselig medlem av Moss Akvarieklubb. Det blir moro, siste akvarieauksjon jeg var på tror jeg var sammen med pappa'n min. Bøler Akvarieklubb eller noe på den siden av Oslo, sånn rundt 1969. Husker ikke mye...

Det er ikke lenger BGA på plantene i Juwelen, men sanda blir fortsatt grønn grøt. Har fått epost fra Akvariereker i dag, redningen er på vei. Enda mer å være fryktelig, fryktelig spent på. Tror det er best å unne seg et lite glass rødvin :o)
Rekeyngel! snegler på plass.
En Sakura-baby! Utrolig at jeg i det hele tatt så den, var egentlig opptatt av hva jegersneglen holdt på med, men den poserte jo så flott på et Hydrocolyte-blad. Nå tør jeg ikke slamsuge, det kom vel ikke bare en, og spesielt store er de jo ikke. Så utrolig glad man kan bli for noe så utrolig mikroskopisk!

Sneglene kom i dag, heldigvis var posten tidlig og jeg sent ute etter avisen, for det blir nokså lunt i postkassa i solsteken. Alle ni ser ut til å ha overlevd, selv om en av eplesneglene er veldig passiv. Og en har gravd seg ned i sanda. Det har ikke de fem sandsneglene gjort, men jeg har brålest her, eplesnegler driver visst med det mens de venter på mørket. Rekene har fått mineralsten, mon tro om snegler har nytte av det også?

Ikke noe skummelt med vannet etter strømbruddet, kanskje det gikk bra?

Dette er med zoom!
[External Image]

Fjerner jeg støy blir det ikke stort igjen :o)
[External Image]

Og så rører den på seg, til og med!
[External Image]
"Strømmen vekk i fire timer i natt, nå er jeg fryktelig, fryktelig spent! "

Ingen grunn til engstelse etter min erfaring. Har flere (!) ganger glemt å sette på filteret etter foring om kvelden og funnet det ut først neste dag tidlig ettermiddag. De fletse gangene har jeg bare startet filteret igjen (utvendig AM top og Eheim) uten problemer. En gan lot jeg det strømme vann ut i en bøtte istedenfor tilbake i karet, slik at filteret ble gjennomskyllet.

Om dere er redd for at et lengre strømbrudd skal gi problemer, kan dere la returslangen fylle en bøtte istedenfor å la det gå tilbake i karet (der dere har utvendig filter vel å merke). Da får bakteriene friskt vann og overlever lenge. I juvelen med originalfilter fugerer jo dette ikke.
"Ingen grunn til engstelse etter min erfaring" - Åh, takk for det! Godt å høre, for jeg kjenner liksom på meg at det er i orden. I juwelen var det litt lite vann, så der sildret jeg gjennom en liter friskt vann i timen. Nå har jeg lært hvordan jeg skal gjøre det i AmTop'en også. Jeg følger fortsatt med, og har vært forsiktig med slamsugingen, men når man tenker over hvor lunefull moder natur kan være, er det helt usannsynlig at gudene har fått utdelt stoppeklokke :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap