Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 76)

Ahh de er så fine!! Mine stimer ikke så mye lengre, men de drar på sånne "tokt" av og til rundt i akvariet. Mine får ikke helt den mørke fargen, (ikke de yngste ihvertfall) de voksne er ganske røde. OG de er så finurlige! Jeg bare kakker forsiktig på glasset i det ene hjørnet og da kommer de fykende, for da er det mat!
Bildet datt rett inn i basen gitt! Burde kanskje ha tenkt meg litt om ettersom månedens konkurranse er "Gruppebilde"...

De stimer helt ufrivillig her Grapejuice, i en tolvliter med innvendig filter er det ikke stort annet å drive med. Skal ha dem over i noe større og utvide gruppa noe fryktelig, venter og tar alle over på en gang. Har lest at det er smart for å unngå at de blir tuslende i hvert sitt hjørne...

Dagen har gått med på å slite ut lesebrillene, har sortert yngel! Nå går 10 bittesmå sorte sverddragere med tallerkenøyne helt alene som ryddecrew i Uruguayplantene. Der er ikke kampen om føa like stor som i Juwelen så forhåpentlig vokser de litt fortere.

Har ryddet litt i blond undersverd-bestanden også, men tror jeg gir dem opp. Har ikke tålmodighet nok til å sortere jevnlig, og akkurat nå så alle ut som hunner. Får øke temperaturen et hakk og kanskje flytte de to store hannene over i tolvliteren, i fall Monas teori beskrevet i denne tråden har noe for seg. Eller la det være og selge unna ved neste korsvei, har jo åtte flotte hanner hvis man bare skal ha vakker guppy...
Livstegn
Heisan!
Vil bare si at du har en fantastisk tråd! Har brukt de siste ukene på å lese meg gjennom hele sullamitten, og for en læringskurve du har hatt (og gitt meg!)! Imponert over all info du har funnet og forstått.. Selv sliter jeg veldig med kjemien, så håper mannen vil sette seg mer inn i det
Har vurdert å selv starte en personlig tråd, men får litt prestasjonsangst etter å ha lest din tråd, og har startet på sissimor sin nå.. Får se hva jeg gjør, skal føde når som helst selv her derfor jeg har hatt mye fritid i det siste til å dulle med akvariet vårt!
Stå på videre, jeg skal ihvertfall følge med og blir sikkert mer og mer engasjert her kjenner jeg meg selv rett...
Takk Vera! Så gøy at du har stridd deg gjennom hele, maratonløp kan man vel si etterhvert. Spesielt moro hvis jeg har vaset i en og annen felle du kan unngå! Var jo derfor jeg satte igang, fant så mye i personlige tråder at jeg måtte samle litt. Sissimors tråd er et studium verd, hun har funnet på mye lurt!

Vannverdier er en gåte det tar tid å løse - hvis man må det. Synes jo Salmi-øvelsene var både spennende og lærerike, men med mindre du våger deg utpå med fisk som krever det helt spesielle er det viktigste litt jevne forhold og ikke noe giftig, som nitritt og ammonium. Tester ikke så mye lenger nå bortsett fra ved store endringer i karene, det eneste jeg får beskjed om er at jeg må skifte vann, så da skifter jeg vann og sparer dråpene

Du kaster deg innpå med egen tråd når tiden er moden, med 500 oppdrettspoeng så tett på er det vel andre ting å tenke på i nær fremtid. Misunner deg fødselsopplevelsen, men ikke ventetiden sånn like oppunder, snakk om laaaange dager!

Du kan jo starte med å registrere akvariet for å få tiden til å gå? Og lykke til, fantastisk hva vi får til egentlig. Lage et fiks ferdig barn helt fra scratch! Rarere blir det ikke...
Salvatoris og solnedgang
I dag var det pluselig akkurat nok. Har en hel haug salvatorisherrer, og ble helt stressa av flyingen i 160-literen, Poeciliafanter er rett og slett så innpåslitne at det ikke er moro! Fram med flaskerusa, oppi med malletablett og ut med dem. De skal få flytte ned i kjelleren mens jeg tenker meg om, det trengs en opprydding i plantekaret der.

Åh, så deilig det ble! Pandaene surrer på pandaers vis, bunnen er dekket med reker som ikke bryr seg om noe og Daniostimen viser seg fram og kommer helt til sin rett. Til og med mallene tok se en tur langs glasset for å sjekke hva all ståheien handlet om...

Når ryddehumøret først tok tak kastet jeg meg over en bøtte med planter som ble røsket opp etter algeangrepet nede, og sorterte Lindernia ut av trådalger og Utricularia. Ufattelig vrient vil jeg si, men nå kunne ikke bøtta stå der lenger. Har spredd avleggere i flere kar, men kaste levende planter har jeg veldig vanskelig for. Gulerotgresset gikk i komposten, det får være grenser!

Regnet har pøst mer eller mindre i hele dag, men akkurat idet sola gikk ned badet hele skogen her i sølv. Styrtet barbent ut og knipset, veeeldig kjedelig på film med mastefuruer i solnedgang skutt med makro. Kjedelig uansett egentlig, men så så jeg plutselig hvordan man skal vise solnedgangen over Moløkka...
[External Image]

Neste forsøk får bli med selvutløser, låst speil, avslått stabilisator og stativ, så kan man kanskje se vanndråpene i trærne i vanndråpen
For et flott bilde det ble! Du har jo hele solnedgangen inni den lille dråpen
Plussmedlem
Kjempefint bilde!
Nok et bilde datt inn i basen, moro når man har jobbet litt med saken. Disse veldig høye plantene er særlig utfordrende, de må røskes opp og plantes i front av 450-literen for å komme til sin rett, og fotograferes når beboerne har lagt seg. Trodde jeg...
[External Image]

Dette ble godkjent, adventiv og blomst på Echinodorus parviflorus. Veldig lekker plante som ikke blir sånn helt forferdelig diger, 30-40 cm høy omtrent...
[External Image]
Fra terrassen i dag, det ble lovet regn og da er det helt greit med feilmelding. Gratulerer med dagen folkens!
[External Image]
Stadig noe nytt å lære. For eksempel at en bit røde mygglarver kan være så mangt, ga vanlig dose og så viste det seg at det var minst tre ganger så mye larver pr bit i den nye pakka. De fikk maten like før lyset gikk, rakk å se at all fisk gikk til knes i mat, så gårsdagen gikk med til å rydde opp etter kalaset. Til og med guppygutta hadde struttemager

Når der først skulle gjøres ordentlig rent benyttet jeg anledningen til å rydde kraftig opp i tolvliterene. Stakkars småttinger, dro ut en stappfull tilitersbøtte med gulrotgress og en kjempedott av den etterhvert så forhatte Utriculataen. De kan svømme igjen nå. Fikk over et nytt kull overlevende tallerkenøyne av type sort sverddrager også, forrige kull har tredoblet seg i størrelse på et øyeblikk!

Pygmaeusen tiltet som vanlig fullstendig da jeg begynte å styre i karet. For sikkerhets skyld tok jeg en lommelykt-titt før jeg la meg, og så denne stakkaren. Hvor har den sittet fast tro?
[External Image]
Lever litt off topic om dagen, jobber hardt med å grave fram gamle fotokunnskaper fra fjernlager og få nye til å feste seg i teflonen, og alt tusler som det skal i karene. I dag gikk turen til Hobølelva for å få fingrene til å lære seg polariseringsfilter så hjernen kan bruke tid på motivet, sto egentlig bare og tok bilde av ingenting og fokuserte på en bekkeblom fordi den sto der. Tok bildet opp på LCD-skjermen...
[External Image]

Jeg kan fotografere fisk! Ute! På tur! God-objektivet lå selvfølgelig igjen hjemme, dette er tatt med kitobjektivet som korner noe helt fryktelig så fort ISO sniker seg litt opp, men gleden er der likevel...

Hadde dette vært en Apistomamma hadde jeg tenkt "Åh, så flink hun er, har ledet barna bort til et lite silder så de finner mat,og står der og passer på" Er veldig usikker på om det gjelder denne, kanskje heller en sulten storebror...
[External Image]
Hei Linda!

Utrulig morsomme situasjonsbilder! Er sikker på folk i Amazonas hadde gitt mye for å ha de i glasskar der nede he he he

Simen
Nokså sikker på det Galemor. Er veldig usikker på om de driver med yngelpleie...
Joda, de er akkurat som krokodillene, de beskytter yngelen sin i munnen. ;D
Reolforviklinger i stua omsider!
Himmel for ei stri tørn det er å få bilder ut av mitt hode og inn i min kjæres! Jeg vet at det blir fint til slutt, men nå er stua full av kjempestaur og forskalingsplater og regneark og ruteblokker og tommestokker og det er et lite stykke igjen. Straffen for å være avhengig av å tenke med åpen munn for å finne løsninger er at en handlingens mann blir forvirret og fortvilet, det var nære på feltseng i garasjen her. Loffa to the rescue, med bilder derfra rant felles løsninger inn. Som straff for hjelpen får du et nærportrett av plageåndene dine Leif, er ikke det øyet vakkert så vet ikke jeg

[External Image]
Hvis man ser bort fra fargen, er det klin likt et mandarinfiskøye.
Hvilket beviser at livet er dypt urettferdig Inger Anne, fisken din får det velklingende navnet "mandarin", mens denne usedvanlig nyttige skapningen må klare seg med "padde". "Toad" hjelper ikke det aller minste. Ble helt forskrekket over at noe som kunne hete noe så fælt kunne bære et så flott smykke. Vet ikke hvorfor, for den har fortjent det. Ikke kan den hoppe som en frosk, den bare skrider laaangsomt rundt og rydder hvis ingen kommer med digre linser og blits og skremmer dem under bittesmå blader, da tar de et slags klønete sprang eller tre for å unnslippe, og kosten består av skadedyr og insekter vi ikke vil ha. Kunne jo påspandert den et feiende flott navn som matchet medaljen egentlig. Ikke engang på latin blir det mye sus over sakene, Bufo Bufo blir den avspist med stakkars...
Virkelig et smykke det øyet der! Og navneutdelig i historien har virkelig ikke vært rettferdig nei...

Gleder meg veldig til bilder av reolbygging
Bufo bufo er jo litt kult da. Nesten som Dario dario. Selv om jeg må si at det siste klinger best.

Gulløyne.
Tilfeldig bekjentskap
© T.Bentehaugen
Reklame for plussmedlemskap