Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 85)

Travelt! Møte i Mossak i går, i flotte nye lokaler. Veldig mange tomme stoler, men sånn er det jo når det innkalles til generalforsamling. I dag ble min kjære med opp til de gamle, han har en helt egen evne til å få kontakt med folk som er konstant ute til lunsj, så min mor ryddet oppvask på riktig plass i skapene og min far hadde følelsen av at det var julaften formiddag da jeg omsider fikk ro til å rydde benken. Sånt varmer!

Ingen flytting av barlowi i dag heller med andre ord. Må være helt klar og våken før jeg nærmer meg med håv, tror jeg setter boksen i en balje på våt presenning for å være på den sikre siden. Karet er klart i alle fall, både vannverdi- og kvalitetsmessig. Har glemt å sette til mer torv i skiftevannet, men i morgen blir det litt roligere hvis alle gode makter står meg bi.

Har telt på knappene når det gjelder Drammen-auksjon, har jo ingenting å selge og egentlig ikke plass til å kjøpe enda, men i dag bestemte Janne meg for at jeg får det til, for L213 fortjener å komme seg ut av selskapsuppa og over i artskar. Da er det like godt at alle flytter inn samtidig. Og så kan jeg bombardere henne med flere hundre spørsmål uten å få skrivekrampe, bare avbrutt av Apistospørsmål til de som gidder å høre på meg. Kanskje morsomst for bare meg når jeg tenker meg om...

Må ta fram silikontuben og få Sissimorskiferen på plass i et reolkar, det har jeg planlagt lenge og det er mange dager igjen til 7. oktober!
Barlowihunnen flyttet!
Omsider står barlowimadammen til tilvenning på kjøkkenet. Fangingen gikk kjempegreit, ventet til lyset var avslått og tok dem på overraskelsen. Fikk selvfølgelig begge i håven, men herren var grei og skred ut uten protester. Nå står han superfornærmet i rota si igjen...

Har også fylt kokt putevar med torv, så får jeg testet hvor langt ned jeg kan komme i pH. Hvis det virkelig er så greit som dette kan jeg ha en survannsart til, og enda ha litt til overs til å tukle til bedre vannverdier for de andre bløttvannsartene. Har bestilt pH-meter, sparer fort inn den kostnaden med all denne testingen, og så blir det ikke så på gefühlen som 3-10.

Ellers er kjøkkenet ganske blankskurt, vi har lært hvorfor det hadde vært lurt å lime fast listene over skapene. Du verden så mye rømmedressing det er i en liten bolle, og så akkurat passe den lista traff! Det eneste stedet det ikke var rosa flekker var i akvariet, det så ut som om vi hadde tatt en håndmikser ut av bollen uten å slå av strømmen. Tak, vegger, gulvet helt ut i stua, må ha blitt en voldsom rotasjon på bollen før den traff gulvet uten å knuse. Sier vi selv om jeg var helt uskyldig denne gangen, kunne like gjerne vært meg
Og du får meg til å le igjen, selv om du beskriver ting som ikke er morro...

Gleder meg til vakre apisto-bilder
Vi lo så vi grein mens vi vasket stadig nye flekker på de underligste steder, helt fascinerende mye søl. Sønnen i huset ristet bare på hodet og gikk mens han mumlet "Det skulle vært meg..."
A. barlowi hannen på plass i nødkaret
Kjapp tur på fjellet, båten er snudd og motoren i vinteropplag. Lempet sønnen i huset av i Elverum hos farmor, nå er vi alene hjemme. Koselig, jeg måtte i hui og hast til tannlegen og rotfylle, Ove har influensa. Ferier er skummelt...

Måtte heldigvis ikke bøye meg noe særlig for å få den veloppdragne hannen ut av boksen, han bare svømte rett inn i håven. Ble stående og studere skuespillet mens han sto i tilvenningsboks, den lille madammen har hatt god tid til å ordne i heimen alene. Hun har til og med hauget opp sand foran en av hulene i sjefens fravær og var veldig yppal rundt boksen. De har ganske stor plass, så jeg krysser fingrene for husfred og har hoppesikret noe aldeles helt forskrekkelig.

Bare dagslys i det karet foreløpig, forsøker å knipse litt i morgen hvis hevelsen har gått såpass ned at jeg får kameraet inntil øyet. Ikke akkurat vakkert i karet, har bare dyttet ting på plass. Men det får gå, nå er det bare Porsaknuter som mangler så kan jeg starte litt innredning som ikke skal være midlertidig, og for fisken tror jeg det viktigste er på plass; bløtt vann, mudder, huler, blader og ly. Må ut og titte igjen
Rotfylling... *grøsser*

Lot meg veldig sjarmere av et par apistoer jeg også i går/dag, men klarte å motstå; såvidt! Hunnen så vakker knallgul...

Men de kan jo ikke bo med coryer, så da sier det seg selv da...
Skalv litt av skrekk på vei hjem Sissimor, men rotfylling er veldig oppskrytt fant jeg til min store lettelse ut. Må jo tilbake om to uker og fylle på ordentlig, men bortsett fra bedøvelsessiklingen og et sterkt ønske om å holde hodet over navelnivå gikk det veldig greit. Vi er satt opp med verdens beste tannleger, tvillinger så jeg vet ikke hvem av dem som behandlet meg. De er så hensynsfulle og flinke at man nesten sovner i stolen

Har bestemt meg for å være streng og ikke ha Cory i alle kar, moro å forsøke litt forskjellig. To kar blir Rio Tapajós, ett med 6 stk L213, og ett med C142-gruppa. Ett Rio Ampyicacu med A. barlowi, og så minst ett Corykar til.

De to siste teller vi på knappene på, Ove savner Botia så veldig, så jeg må lese og tenke og se når reolen er på plass. Tror ikke jeg kan leve med bare røtter-blader-sand-kar, litt planter må det bli plass til...

Nå når pH-koden er knekt blir det uansett litt lettere alt sammen, putevar-med-torv-og-powerhead-løsningen gir pH på 4-tallet i alle fall, selv om jeg håper å slippe 1000-literstank i kjelleren for vannskift oppe. Med 7,4 i springen er plutselig alle muligheter åpne her!
Utrolig kleint bilde av kongeriket. Bruker baksiden av akvariet pga riper, og der er kalkbelegg og lim så standhaftig at det må noen runder til..

[External Image]

Fornærmet herre i boks, damen peker nese på utsiden men ville ikke være med på bildet
[External Image]
Takk Sigmund! Kommer mer flyteplanter, må bare tilvenne dem den lave pH'en. Blir ikke mye beplantning i bunnen, er nervøs for skumle pH-fall når KH er bortimot ikke-eksisterende. Men i nykaret vil flyteplantene nesten nå bunnen, da blir det finere!

Kommer nok til å snu rota litt også så de får skjul uten å bli helt borte, men kanskje ikke før de skal flyttes til sitt permanente hjem. Nå har de lagt seg så jeg tør å skifte litt vann gjennom en bittebittebitteliten sprekk...
Dro ned til Dahls i håp om at de siste to-tre knutene hadde ankommet, det hadde de ikke. Sukk. Mer venting. Og så klarte jeg ikke å gå uten å dra med meg Echinodorus quadricostatus som L213 utryddet, og Eleocharis parvula i "løsvekt", har litt lyst til å forsøke nå igjen, nykarene er grunne så det kan gå fint. Men burde absolutt ha holdt meg i skinnet, det tar jo en evighet å få karene på plass...

Spurte og grov litt om planter til ordentlig hardt vann også, ikke fordi jeg har tenkt å bevege meg i retning Afrika, men fordi jeg kom i skade for å si "ja" til å prate om planter på neste klubbmøte, og har tro på at det går an å få noe annet enn Vallisneria til å gro i Malawi og Tanganyikakar. Det ble bekreftet av Thor og "Humunuku" som var på besøk i butikken, vi var skjønt enige om at mye mineraler er bra for veldig mye grønt. Alltid gøy å gjette riktig

Plussmedlem
Skal du holde planteforedrag???
Oi! Det foredraget burde vi virkelig fått opp til Trondheim
milo
Skal du holde planteforedrag???


Ja, nå er det et år siden jeg ble spurt første gang, så jeg kaster meg uti det. Prater jo ikke om annet uansett, så det blir som i pausen på et vanlig akvariemøte. Hovedforskjellen er vel at jeg skal prøve å gjøre det med bilder, og forhåpentlig litt kort og sammenhengende så andre også får klemt inn noen ord

Får vente å se om de klarer å holde seg våkne før jeg booker turné da Sissimor, sist jeg pratet til en forsamling brukte jeg overhead og transparenter, så litt rusten er jeg jo. Men det blir moro å prøve seg igjen! Denne gangen skal jeg ikke selge annet enn planteglede, og det er helt gratis
Plussmedlem
Linda W
Prater jo ikke om annet uansett, så det blir som i pausen på et vanlig akvariemøte.


Sant det, bare at denne gang blir pausen hovedinnslaget... :-p
Skal bli morro dette...
Dette er det grunn til å glede seg over. Jeg tar dette som bekreftelse på at det er ok den 29.
530
Dette er det grunn til å glede seg over. Jeg tar dette som bekreftelse på at det er ok den 29.


Svarte ja med en gang jeg Sigmund, det vil si når dagen er over for folk flest, men i samme døgn såvidt. Får være i fred både her og der da

Driver forøvrig med pH-senking i barlowi-karet, det ble litt mye kranvann under overføringen så det steg over 5,5. Et par liter et par ganger i døgnet i en 85-liter, ikke noe pH-sjokk her i gården, og jeg vet ikke helt hvor surt bøttevannet egentlig er før pH-meteret kommer. De har sluttet å være fornærmet, hannen stiller seg i hjørnet der det av og til kommer mat og ser veldig uskyldig og beskjeden ut, men kameraet er fortsatt skummelt. Litt kjefting og smelling driver de med, men det er så mange kriker og kroker at lillefruen fint smetter unna. Værre for ham...
Akvarier klare for levering!
Hurraaa! Klare 6 dager før lovet! Blir mye kjøring, Drammen søndag og Porsgrunn mandag, men hvis jeg har flaks har de 5-veis Porsaknuter på lager hos Akvariekjellern, og jeg rykker stadig nærmere en slags orden i galskapen. Hurrraaa!
Plussmedlem
Så bra, dette blir spennende )

God tur til Drammen i morgen. Skulle så gjerne vært der, er jo ikke så lange veien fra meg heller, men har bestemt meg for å la være og spare litt på pengene i stedet
Ja nå må du jo nesten lage en powerpoint presentasjon av foredraget dit som NAF kan ha i samlingen sin.
Kanskje en liten historie om akvariegalskapen som foregår også, til bladet.
Det ville vært så morsomt å lese.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap