Algespiser gisper etter pusten.

I tillegg har den fått noen hvite merker på siden, og finnene ser enda mer gjennomsiktige ut enn vanlig.

I morges lå den på siden i hovedakvariet, så jeg flyttet den over i et lite et som jeg bruker som sykehus, i tilfelle den kunne smitte de andre fiskene.

Nå har den snudd seg riktig vei i vannet, men fremdeles ser den ut til å puste veldig raskt, og den svømmer ikke nevneverdig mye rundt.

Er det noen som har peiling på hva som skjer her?

LJ
Syk alge eter
ta noen bilder av stakkaren,.
høres ut som vannverdiene dine er på bærtur. eller at du har fått sykdom eller parasitter... vanskelig å si..

følg med fisken og gi den godt vann en stund.
Her er et bilde jeg tok før den ble flyttet over til sykehuset, og et jeg tok i dag.

Bilde nummer to er ikke spesielt bra, men det viser at fisken ligger på siden og har blitt rød på magen.
pH i hovedkaret var veldig lav, men ingen av de andre fiskene ser ut til å plages med det. Jeg har uansett byttet mye vann og skal kjøpe remedier for å øke pH til uka, men når det gjelder denne første fisken tror jeg årsaken må være noe annet.

Jeg ser egentlig ikke noen annen utvei enn å avlive den for at den ikke skal plages enda mer, slik den er nå.

Noen som vet hva som foregår?

LJ
syk algeeter
er den rød i buken?, for det ser ut som det er bakteriell infeksjon,.
Den er rød i buken, ja.

Det vil si: nå er den både rød og død, så det er lite mer å gjøre for den.

Jeg følger med resten av fiskene for å se om symptomene sprer seg, men foreløpig ser alle sammen friske og fine ut.

pH var som sagt altfor lav, men det ordner jeg i løpet av en dag eller to, både med vannbytter og muligens noen tilsetninger. Noen tips til hva jeg kan bruke for å få opp pH? Jeg har f. eks. gips her, men det drar jo opp GH i tillegg, noe som ikke er så heldig for resten av verden.

LJ
Nå ligger enda en av SAEene på sida. En tredje svømmer litt rykkvis rundt, mens den siste, som er størst, ser uberørt ut.

Er det noen som har tips til hva som må gjøres? Medisineres, eller hva?

Edit: den som svømmer rykkvis ser ut til å ha fått en knekk og henger med halen, mens den største ser ut til å mangle noen skjell på siden av kroppen.

LJ
Jaja ...

Den lille algespiseren som lå på sida er allerede død.
I tillegg har jeg en liten som henger med halen og en stor som ser ut til å mangle skjell på den ene siden, fra rett bak ryggfinnen og et stykke bakover.

Skjera?

LJ
Her er noen bilder jeg tok av fisken som døde for noen dager siden. Den som døde i dag hadde ingen merker på seg i det hele tatt, så noe bilde av den ville vært poengløst.

Det siste bildet er av noe som muligens kan være avføring, og som jeg har sett flere steder i sanden i akvariet. Strengene jeg har sett er omtrent 1cm lange og rød-rosa i fargen.

Jeg tar fremdeles imot tips i tilfelle noen har noe å foreslå som årsak her. Det er for galt å miste fisk etter fisk uten å vite hva som skjer.

LJ
Her er det siste bildet jeg snakket om.

LJ
Saken utvikler seg, om enn sakte, og ikke nødvendigvis vil det bedre.

For noen dager siden døde Ancistrusen jeg har hatt i det aktuelle akvariet. Den var unnvikende og sky og lå stort sett i hula si i en måneds tid før det, helt til den for en uke siden kom fram og så ut til å være i bedre humør.
Den begynte også å beite på glasset og bevege seg rundt, så alt så bra ut, helt til den bare la seg på bunnen og gjorde ingenting. Etter rundt et døgn på samme flekken på bunnen døde den bare.

Nå var denne fisken ganske mange år gammel, så det er godt mulig den bare var brukt opp.

SAE nummer tre ble imidlertid funnet kald og død på bunnen av akvariet på lørdag. Denne fisken var også litt snål mens de andre fiskene drev og kreperte, men den så ut til å komme seg forbigående, helt til den altså døde. Denne fisken var ikke særlig gammel, så alder var ikke en årsak.

SAE nummer fire lever fremdeles. Den er litt lat, men den er utvokst og stor og lang, og har generelt ikke vært interessert i å gjøre annet enn å ligge og dra seg foran utløpet til filteret i lang tid.
Jeg følger denne med argusøyne hver gang jeg har en ledig anledning, og jeg har ikke sett noe annet rart med den ennå.

Nå har jeg fire små nye SAE gående i karantene i 20l mens jeg ordner og bytter vann og sjekker alt mulig i selskapsakvariet, og hvis ikke annet rart skjer den neste uka får de nok flytte inn i større bolig.

Hele saken er nokså merkelig, for med unntak av gammer'n er det bare SAE som har dødd, og kun den første har hatt tydelige symptomer.

Hvis noen kjenner igjen noe på bildene av den første fisken tar jeg gjerne imot tips til hva som kan ha vært galt med den.

LJ
Kan dette være innvollsorm? De "rødrosa strengene" du snakker om... det var egentlig litt skumle greier. Jeg tenker på camallanus, som er noe herk å bli kvitt.

Har du noengang sett rødrosa tråder stikke ut av baken på noen fisk, mens de er i live og svømmer rundt?
Jeg har sett de rosa strengene, ja. Innvollsorm hadde jeg ikke tenkt på, men det høres unektelig ut som noe slikt.

Har du noen framgangsmåte på hvordan man kan bli kvitt slikt? Jeg ser du skriver det er noe herk, men hvis du har forslag til kur tar jeg imot det med glede.

Jeg får vel hive meg rundt og søke litt også, tenker jeg.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap