To platy døde i går :(

Vi har ett 100 liters akvarie, med 12 neontetra, to algespisere og to guppyer. og så var det to platy da..

men i går morges fant jeg den ene død, og den andre var litt fravikende og gjemte seg, jeg trodde kanskje den var gravid.. men fant ut at det var en hann så det stemte ikke.. og så la jeg merke til at den var helt hvit frampå munnen. litt utpå kvelden så begynte den å ligge helt i ro og lå i ett hjørne for seg selv, da flyttet jeg den i ett 10liters akvarie vi har, med helt rent vann, og blandet i en salt løsning (leste det på nett en plass at jeg kunne prøve det) men i morges så var den også død. Men alle de andre fiskene er fulle av liv og har ingen tegn til å være syk.. Noen som har vært borti noe lignende?
Om akvariet ditt bare er noen uker gammelt, så dør de pga nitritten

Er behov for litt flere opplysninger når man skal hjelpe med slike spm:

Hvor lenge siden er det at akvariet ble satt opp?
Hvilke vannverdier har du?
Måler du verdiene med strips eller dråpetest?
Har du bilder av fisken?

etc
Da er det helt sikkert pga nitritten.. for akvariet er litt over ei uke gammel... bruker dråpetest for å måle verdier, men har har ikke fått noe utslag, skal vel bli rosa, men test vannet skifter ikke farge!

jeg har ikke målt PH..
Hvilken farge du skal få, avhenger kanskje av testen? Jeg bruker JBL dråpetest for nitritt, og den skal absolutt ikke bli rosa. Gul er det riktige.

Men dersom akvariet ditt har stått bare en uke, måler du nok ikke nitritt enda. Dersom du hadde målt for ammoniakk/ammonium, hadde du kanskje begynt å få utslag nå. Det er like skadelig for fisken som nitritten som kommer seinere.

Rosa? Hvilken test bruker du?

Jeg bruker Tetra, og den skal være knallgul

Men uansett er det bare å belage seg på hyppige vannbytter de neste ukene fremover.

1-2 ggr daglig 30-50% vann
Vi fikk bare en nitritt tester.. altså No2.. av merke Prodac. og om nivået er bra så er vannet blankt, og om det er ille er det knallrosa..

Så vi burde altså teste vannet for ammoniakk?

Så jeg burde altså bytte vann så ofte?? tenkte å bytte en gang pr uke jeg da..

Et så tett vannbytteregime er anbefalt inntil du har nitrittnivået under kontroll, med andre ord 0 på nitritt og 0 på amoniakk. Hvis du i tillegg har et akseptabelt nivå av nitrat, som er siste stadium i prosessen, vet du at du har et innkjørt filter og da kan du gå over til vannbytter ukentlig i stedet for daglig
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap