Beate og bimbim's våte verden (side 3)

Ferdig på jobb? Kor det gå med acaraen med sår i dag?
kom nettopp hjem.

Acaraen med sår ser akkurat lik ut i dag som den gjorde i går.. :/ Klarer ikke se noen forandring i det hele tatt.. eller egentlig er det vel kanskje en bra ting..

Så da ble jeg usikker igjen.. Kanskje vi venter liiiiiiit til...? urk!
hmmmmmmmmmm.... fortsatt ingen endring å se i karret! Acaraen ser fortsatt helt fin ut, såret ser faktisk ut til å gro fint! Ellers ser også alle andre fisker helt fine ut!

Bortsett fra en cory som var litt for tøff i trynet og skulle prøve seg på fru acara. Men stakar lille vennen hadde ikke mye og stille opp med når herr acara kom hjem. fikk ett lite bitt i ryggfinnen, men det satser vi på at gror ut igjen av seg selv.

For å være heeeeeelt på den sikre siden, fortsetter vi med 30% vannbytter noen dager til!

Målte også noen vannverdier i dag, nitritten er fortsatt på 0 på to forskjellige tester, så den burde være grei. pH'en har sunket til 7,5 pga vannbyttene. Vi har tydeligvis noe veldig basisk i akvariet! For jeg testet springvannet i dag, og det har fortsatt pH på ca 6. Så da må det være noe som tar opp H+ ioner i karret. Muligens noen av steinene. Har kjøpt 4 små røtter i dag som vi håper kan rette opp litt av ubalansen med de. Hvis ikke må vi prøve å finne ut hvilke av steinene som er basiske, og bytte de ut.



Legger også med noen bilder av coryene våre! Ser jeg har glemt å legge ut bilder av de etter at de fikk fargene tilbake. har bare lagt ut bilder fra minuttene etter de ble sluppet oppi karret.
ps: de grønne flekkene på bilde nr 2 er bare alger!
Da var det nye egg på Blå Acara. fylt et helt blad av anubias. eller hvordan det nu skrives. Så nå driver fruen å knipser bilder som garantert blir lagt ut.

Er arti når ting fungere. Men blir nokk den sterkestes rett til å overleve denne gangen å.

Men kjempe arti.
Som min kjære skriver, så har Acaraene lagt egg!!! weeeeeeeeeee!! Så tydeligvis kan det ikke være så mye som er så veldig ille i karret!

selvfølgelig la de egg mens vi var ute av huset da! som typisk er! Så vi fikk ikke sett selve eggleggingen. Men vi får nok tidsnok sett det regner jeg med!

Hær er noen bilder!
bilde nr 1 er rett før eggleggingen, har prøvd å markere gattåpningen. Hvis du ser godt etter er det en liten hvit "kul", i området.

bilde nr 2: Bladet med eggene!

bilde 3: mor og far i full gang med yngelpleie. Far er torpedo og mor beundrer sine små!
bilder av mor og "barn"

æsj! glemte å snu bildene.. og nå får jeg ikke ordnet det.. beklager!
Glemte å oppdatere tråden i går, og da skjedde det litt av hvert i karret.

Vi var å hentet 11 rødmunntetraer på mandag, og i går fanget vi opp 8 av 9 sort neontetra og byttet inn på dyrebutikken i 5 rødmunntetraer til. Men ett eller annet skjer i karret. For nå har vi bare 5 tetraer igjen.. + den ene sorte neontetraen som vi ikke fikk med oss i går. Den var bare umulig å fange. Fanger den opp i dag eller i morgen og drar med den.

Misstenker at acaraen tar livet av tetraene og spiser de opp, for vi finner ikke spor etter de.
Men acaraene har jo egg å passe på, så dette kan jo kanskje være grunnen.. De er riiiiiimelig hissge for tiden.

Mens vi holdt på å fange opp de sorte tetraene, skjedde det noe forunderlig. Plutselig sto ene coryen FAST i ene rota! :O Stakar lille! mor i huset, som holdt på me tetra-fanging er rimelig dårlig på å holde hodet kaldt, og fikk dermed ganske så noia! Men heldigvis er min bedre halvdel, virkelig en BEDRE halvdel! I hvertfall når det kommer til å holde hodet kaldt!

Han fant frem en stålkniv, og fikk bendet delene av rota fra hverandre, slik at coryen kom seg løs. Stakar liten! Den hypervetilerte noe grusomt mens den satt fast! Men virker heldigvis helt fin i dag! takk og lov for det!
Ingen mere snakk om sykdom.. skal eg tolke det sånn at dere(fiskene) ikke plages noe mer? I såfall ville jo det vært helt supert!

Grattis med egg og yngel, spennende som alltid! De ser ut til å tatt på seg en nydelig drakt av farger
Legger ut et lite bilde av egga til acaran.
litt vanskelig å se på bilde men alt som er på planten spreller.
Nå er alle blitt flyttet til en lite grop som di har laget til.
Forresten så har eg ikke fått svar på plantebestillinga... Gir det til i morra. Hvis ikke eg får svar til da så kanskje vi skal se oss om etter andre å kjøpe planter fra? Ser Turnips her inne har mye spennende! Flere av de artene eg hadde på lista mi.
Anna: Vi har friskmeldt karret ja! Ingen flere symptomer på noen fisker! phew!

----------------------------------------------------


Eggene har klekt! og yngelen er nå flyttet til en grop i sanden! Desverre umulig å få tatt bilder av de dær de er nå, men Kim tok ett brukbart bilde av 1 som lå på bladet, en av de siste som ble flyttet.

[External Image]
yngelen
[External Image]
mor
[External Image]
far
Anna U.
Forresten så har eg ikke fått svar på plantebestillinga... Gir det til i morra. Hvis ikke eg får svar til da så kanskje vi skal se oss om etter andre å kjøpe planter fra? Ser Turnips her inne har mye spennende! Flere av de artene eg hadde på lista mi.


Kor kjedelig det va! Får håpe vi får svar fort! og ja, bestille gjerne fra nån andre! Eg har stort behov før meire planta i karret!
skal si ifra ka det blir med de plantene. Har purra i dag så derfor eg gir det til i morra.
Gjorde et lite forsøk på å ta bilde i et mørkt rom. Ikke helt det beste da men.

Viser nu akvariet med nymontert nattlys.
Syns det ble bra.
Så bra det ble med nattlyset Beate og bimbim!
ja..det ble jo et helt nytt møbel når lyset var av..
LisaSol
Så bra det ble med nattlyset Beate og bimbim! :)


Tusen takk for det Lisa! Vi er veldig fornøyde! Sitter og nyter synet av karret nå! Også jeg som er så glad i blått da! Kunne jo sittet oppe hele natten og beundret karret! ;P
Oppdatere litt.

Yngelen er fortsatt tilstedet. Virker som mor er blitt bedre til å passe på en første gangen. Yngelen er nå på sitt 5døgn inkl tiden som egg.
Så blir spennende å se om noen klarer å leve opp.
Det er massevis som ligger i en liten grop som mor står over å passer på.
Tipper en plass mellom 20-50 yngel. ikke helt enkelt å se.

Var å hentet et 50-60L akvarium i dag som jeg tenkte å prøve å bruke som oppvekstkar til evnt acara yngel. men må ta en titt på den lystoppen som var med. den var litt defekt.

litt mere oppdatering.

I dag ser det ut som at di svømmer litt mere rundt om kring.
Men mor å far er under kraftig overvåkning. på grensen til nazi oppi dær.
spørs om man kanskje skal starte opp lille karret å flytte di over di slik at det blir litt roligere tilstander i storkarret. er vel ikke helt bra at alt av fisk blir jaget på av nazi far..:P
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap