Beate og bimbim's våte verden (side 5)

No må det bli litt liv i tråden dokkers snart
hehehehe.. Snart, snart!
Long time, no see!
Omsider ett nytt innlegg i tråden vår!

Nå har vi kommet oss tilbake til byen etter en lang høst på hvert vårt sted, mange mil fra akvariet vårt.
Fiskene har utrolig nok klart seg bra! Vi har ingen foringsautomat, så de har fått minimalt med mat på de 2 månedene vi har vært borte! og tro det eller ei, når vi kom tilbake var karret overgrodd med BGA!! :O :O :O Lurer litt på hvordan i alle verden det har gått seg til! Timeren til lyset fungerer fortsatt, og det har naturligvis vært minimalt med næringsstoffer i vannet.. Menmen..

Underet var at det ser ut som vi allerede er kvitt algene igjen! :O Rykket ut alt av planter som var i karret, og fjernet teppet med alger på sanden. Byttet vann hver dag i en uke, og satt inn noen nye hurtigvoksende planter. Det er nå en uke siden, og enda ser jeg ikke noe til algene! Kanskje vi hadde flaks og fikk bukt med de med en gang? la oss håpe det!
Sandbytte!
I forrige uke tok vi oss en tur innom dyrebutikken vi bruker, og der hadde de fått inn Brochis Splendens!!!! Jeg ble helt i skyene, og tok med hjem alle de 17 de hadde tatt inn! I tillegg tok vi med oss 10 nye kileflekkrasbora, som selskap til den enslige vi hadde(stort frafall tidligere), og 10 røde korallplaty. Noen dager senere kom det en dame og hentet de blå acara'ene vi hadde, så nå er vi endelig kvitt de, og småfiskene kan leve i fred!

Nye fisker, og liv i karret igjen, motiverte oss til å endelig få gjort noe med karret og vi tok løs på en jobb vi har gruet oss til lenge! Nemlig å få byttet ut sanda!

Vi har brukt dagen på det, men jeg vil tørre å påstå at det ble ganske bra!

[External Image]

Ett hjørne med masse gjemmesteder.

[External Image]

[External Image]

Elskede Brochis Splendens
Å gjett at de ble glade for å komme over i den nye sanda! Forskjellen var virkelig slående! I den perioden de gikk i den gamle sanda, tilbringte de lite tid nede på sanden, de vrimlet stort sett oppover sidene på karret. I det øyeblikket de kom over i karret etter sandbyttet, dyttet de hodet nedi sanden og kooooooste seg! Se bilde i neste post! Og de farget ut noe helt utrolig med en gang! Det var så hæææærlig å se på!
Brochis som dytter nesen ned i sanda

[External Image]
Artig at dere endelig fikk gjort unna drittjobben! Håper dere snart får tak i noen spennende maller i tråd med ønskene
Ja det var godt å få det gjort skal du tro Anna! Og som du ser har jeg ihvertfall endelig fått meg coryer igjen! Litt frafall har det blitt, som forventet.. Var ett par stykker som hadde litt tufsete finner, selv om de ellers ser friske ut.. Men de bukket nok desverre under for stresset med flytting hit og dit og tilbake igjen!

I dag har vi fått satt ned litt flere planter, fyllt på med ca 100 sandsnegler også ble det 2 suuuupersøte Bolivianske sommerfuglciklider. Kommer bilder av de etterhvert!

Tusen takk til Lisa Sol for pistia!
hmmmmmmm.. Fiskene våre har nok ikke hatt det heeeelt topp de siste månedene, lite foring, og lite vannbytter. Men nå er akvarieinteressen på tur opp med rakettfart, og vi er fast bestemte på å få til oppdrett på en eller flere arter i karret. Men først må vi få foret de opp, siden de har gått over lengre tid uten mer mat en de absolutt måtte ha. Så nå skal vi prøve å fôre de 2-3 ganger for dag, også heller kjøre hyppigere vannbytter for å ta seg av overskuddsrester.. ca 30% 2 ganger i uken burde vel holde.

En ting som gjør at jeg nå er fast bestemt på å gjøre noe med karret, er et alt for stort frafall av Brochis'ene vi kjøpte før jul. Vi så at noen av de var litt puskete, og regnet med noen kom til å falle fra pga stress med flytting hit til oss, over i litekarr(pga sandbytte) og tilbake, men nå må jeg si at jeg synes veldig mange har forsvunnet. Har ikke helt oversikten over hvor mange vi har mistet, da de ikke vil stå i ro lenge nok til at jeg får talt over de. men vi har sikkert mistet halvparten.

Så nå blir det intensivforing og vannbytting en stund fremover, så får vi håpe situasjonen bedrer seg!

Byttet vann i dag og har foret 3 ganger. rekepellets(og flakfor) til "frokost", frosen rekemix til "middag", også skal de få mer rekepellets nå til kvelds. har mange typer frosenfor å variere på, både artemia, svarte og røde mygglarve, oksehjerte +++. Mangler ikke på fortypene ihvertfall!


En annen ting jeg kan fortelle er at vi har kastet ut eplesneglene! *knurr* Jeg må si jeg ble mildt sagt irritert da vi kom tilbake til byen etter juleferien til et kar som var fullstendig herpet! De forb****** sneglene har spist opp nesten rubel og bit av plantene vi hadde i karret!! All den nyyydelige, store anubiasen jeg hadde festet til røtter under forrige omgjøring av karret, og den kjempefine cryptocorynen jeg hadde delt opp, og satt ned på mange forskjellige plasser i karret. Det er bare stilkene igjen! *knurr!!!* Så jeg laget en annonse om at jeg ga de bort her på forumet, og innen 2-3 timer var de hentet! Er tydelig marked for eplesnegler her i byen, men ikke på tale at jeg tar de i hus igjen!

Det var dagens oppdatering! I morgen skal jeg teste vannet i karret, også blir det mer foring og kanskje vannbytte hvis coryene ser like slappe ut.
Hei på deg!

Ja du må holde liv i tråden deres! Nå er vi jo etterhvert blitt noen Tromsø-akvarister som skriver her på AF og det synes jeg er stas. Kanskje vi klarer å bygge videre på miljøet også i klubben.

Synd at dere har mistet så mange av Brochisene. Håper det stopper opp nå og at dere får beholde de dere har igjen og at dem kan lage nye til dere etterhvert

Får dere tak i spennende maller etterhvert eller? Jeg tror jeg begynner å nærme meg en avgjørelse på hvilke nye arter som skal komme i hus hos meg snart! Tror jeg skal skrive litt i tråden min om det i løpet av dagen.

Når det gjelder å legge ut store bilder gjør du følgende: Legg ved bilder som vanlig i innlegget du skriver. Når innlegget er lagt ut og bildene lastet opp på nettet går du til innlegget. De neste ti minuttene(eller der omkring) har du en knapp på innlegget som heter "Endre innlegg". Når du trykker på den får du opp bildene som klikkbare. Hvis du bruker Explorer kan det hende den nekter deg å åpne bildene for å få opp bildeadressen. Da holder du inne "Ctrl"-tasten mens du dobbeltklikker på bildet og det vil da komme opp. Nå kan du kopiere bildeadressen. Slik skal innlegget se ut der du vil ha bildet:

[ img ]bildeadressen[ /img ] Ta bort mellomrom.

Blir kanskje en ny type malle rundt påsketider, eller til våren.
Da blir det nokk L134..
BimBim
Blir kanskje en ny type malle rundt påsketider, eller til våren. Da blir det nokk L134..


Jeg har også veldig lyst på den arten. Kan du kontakte meg før du evt bestiller? Har tenkt meg sørover til sommeren. Lurer på om jeg skulle prøve å få til å kjøpe dem privat da å ta med oppover. Flyturen blir jo problemet hvis man gjør det på den måten.
Ang. eplesneglene: Var det vanlige eplesnegler som spiste så mye planter? Da må det ha vært pga manglende foring. Da jeg hadde vanlige eplesnegler rørte de ikke plantene.
Hehe, har dere kastet ut eplesneglene jeg ga dere??
Vel vel, kan ikke si jeg klandrer dere.. :p
BimBim, jeg tok kontakt med Johanna & Pål selv, og jeg har lag inn en bestilling på L134 hos de, så du/dere behøver ikke bestille for meg.
Lisa-S
Hehe, har dere kastet ut eplesneglene jeg ga dere?? Vel vel, kan ikke si jeg klandrer dere.. :p BimBim, jeg tok kontakt med Johanna & Pål selv, og jeg har lag inn en bestilling på L134 hos de, så du/dere behøver ikke bestille for meg. :)


Hehe, enda flere som vil ha den arten Har også gått å tenkt på å be Joanna holde av noen til meg, siden dem kanskje skal flytte hit. Og hvis det er enda to Tromsø-væringer til som vil ha derifra så er jo det bare positivt og gjør ting enklere. Har dere snakket om transport? Kanskje dette også er sånt man burde ta på mail?
hehe...ja når di spiser opp alle plantene så e dæ rætt ut..:P

har sendt deg en mail anna u ang mallene..
Vannverdier og tanker om brochis-frafall
Har i dag testet vannet. Her er svaret jeg fikk fra testene.
pH=7
gH=3-4
kH=2-3
Nitritt= under 0,3 mg/l
Nitrat= mellom 0 og 12,5 mg/l
ammonium/ammoniakk= 0 mg/l

Det er med andre ord ingenting galt med vannverdiene i karret.

I tillegg testet jeg pH rett fra kranen, og den var på ca 5,5.

Så det jeg kom til å tenke på, er at vi i teorien gir fiskene våre nærmest et pH-sjokk hver gang vi skifter vann.. :/ Å det kan jo umulig være særlig heldig. Men igjen.. Når jeg nå testet pH på nytt 10 min etter vannbytte, så var pH fortsatt 7?!?!?!?! så jeg skjønner ingenting! Vi byttet ca 20-30%.. og med 2 grader forskjell i pH, så skulle man kanskje tro det ville vises?? men fargen på testen var absolutt ikke lysere, den så faktisk bittelittegranne mørkere ut?!? Føler meg som et eneste stort spørsmålstegn her jeg sitter! Skal vi gjøre noe med det? eller ikke? Når pH ikke endrer seg i karret, så er det kanskje ikke vits?? usikker!

Å så til det store spørsmålet. Hvorfor i all verden mister vi så mange Brochis'er?!?! *snufs* Har tatt ut 2 stk bare i dag!

Jeg har sittet og studert de lenge i dag, men jeg klarer ikke se noen verdens ting på dem! De er litt tynne, men ikke "innhule"! Så jeg kan ikke tro at de dør av sult! De fleste vrimler rundt og ser "glade" ut. Men noen holder seg merkelig mye i ro. Jeg klarer heller ikke se at de klør. Det eneste jeg ser er at finnene på noen av de er litt frynsete. Men de er helt klare i endene. dvs. jeg ser ikke tendenser til sopp. Det jeg i såfall ser er at de ikke er helt klare og gjennomsiktige, men litt "skjoldete" på en måte. Vanskelig å forklare, og nå er selvfølgelig lyset av i karret, slik at jeg ikke får tatt bilde av det. En annen ting jeg legger merke til er at de beveger seg svært lite i grupper. De er mye ute å svømmer hver for seg.

Har nå fått oversikt over hvor mange vi har mistet, og vi har faktisk mistet 13-14 stk!!! Det er helt vanvittig!! Vi kjøpte 17 stk først, har nå kjøpt 10 til, fordi jeg VIL klare å holde de!!! Men hvis det fortsetter sånn her, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! Er jo liksom umulig å medisinere noe, når man ikke vet hva som feiler de! Kjenner jeg begynner å bli mektig frustrert!!!

Skal ta bilder av de, og poste i sykdomsforumet i morgen, for dette vil jeg til bunns i!
Beate
I tillegg testet jeg pH rett fra kranen, og den var på ca 5,5. Så det jeg kom til å tenke på, er at vi i teorien gir fiskene våre nærmest et pH-sjokk hver gang vi skifter vann.. :/ Å det kan jo umulig være særlig heldig. Men igjen.. Når jeg nå testet pH på nytt 10 min etter vannbytte, så var pH fortsatt 7?!?!?!?! så jeg skjønner ingenting! Vi byttet ca 20-30%.. og med 2 grader forskjell i pH, så skulle man kanskje tro det ville vises?? men fargen på testen var absolutt ikke lysere, den så faktisk bittelittegranne mørkere ut?!? Føler meg som et eneste stort spørsmålstegn her jeg sitter! Skal vi gjøre noe med det? eller ikke? Når pH ikke endrer seg i karret, så er det kanskje ikke vits?? usikker!


Er du helt sikker på at PH er 5,5 i krana? Hvis du har målt direkte, så prøv en gang til med gjennomluftet, temperert vann. La det stå i en beholder et halvt eller et døgn før du måler. Kranvannet her er 7,2. Synker noe i karet. Synes det er merkelig at den er så lav hos dere og at PH i karet tydeligvis ikke synker. Hvorfor er PH på 7 i karet deres når den er mye lavere i krana?? Merkelig.. Dere kan jo prøve å senke PH gradvis i karet for å se om det kanskje hjelper på Brochisene. For å unngå svingninger mener jeg..
pH'en er normal når vannet står ja.. men det hjelper jo fiskene lite, når vi tapper vannet fra krana direkte ned i karret. I teorien skulle de i hvertfall få et alvorlig pH-fall ved hvert vannbytte. Det rare er jo at pH'en grenset til bittelitt høyere når jeg testet pH i karret 10 min etter vannbytte! ????? skjønner ingenting!
Eplesneglenes herjinger
Her kommer et par bilder av eplesneglenes herjinger.

Bilde nr 1 og 3 er av anubias festet på rot, eller dvs. restene av de.
Bilde nr 2 er av restene av en cryptocoryne. Angrer på at jeg ikke hadde bilder av hvor flotte de var før herjingen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap