Beate og bimbim's våte verden (side 7)

Jah...er en grunn til at man lenge har hatt lyst på discus...
Er en flott fisk..
Ja de er bare nyyyyyyyyyydelige! Så utrolig elegante! Jeg tror jeg er forelsket! *ler*

Legger med et par bilder til! + et bilde av coryene under foringstid!


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Æsj! Ble feil bilde av coryene, og fikk ikke fjernet det. Her kommer rett bilde..

[External Image]
Fortsatt alt bra med Coryene?

Virkelig nydelige de discusene. Falt helt for den med blå farge.
Coryene går det bare bedre og bedre med! Ikke noe frafall nå på lang tid! Ser ut for at masse foring og vannbytter hjalp godt på! Tror ikke det var noe galt med vannet, men det er kanskje kombinasjonen med hovedvekt på foringen som har hjulpet de!

Jeg vet! De blåe er mine favoritter også! 3 blå + den røde! Den lille blå discusen er litt annen farge enn de store, skal prøve å få tatt bilde av den, men den er litt sky.. Den står bak en rot og sturer, og har dermed fått navnet "Sture"! *ler* Håper Sture snart blir blid og fornøyd!

I går fikk vi de til å spise litt! Delte opp små biter med oksehjerte og slapp oppi til de, etter tips fra en erfaren discusholder, og det funket bra! "Sture" gjemte seg desverre bak rota, og fikk dermed neppe spist noe.. Håper han kommer frem i dag og får seg litt mat!
Mistet en sommerfuglciklide i dag.. hmmmmm.. merkelig!
Også har coryene svinset opp og brutt overflaten noen ganger i går.. :/
Testet selvfølgelig vannverdiene, men fant ikke noe galt der. Nitritt, nitrat, ammoniakk, pH, gH, kH, alt var fint..... Littegrann forhøyet nitrat kanskje. En logisk følge av kraftig foring..

Discusene ser heldigvis helt fine ut.. Skjønner ikke det her.. Av tegnene på fiskene skulle man jo tro det var nitritt i vannet, men i følge testen var det ikke det...... Merkelig!

Fikk ikke byttet vann i dag desverre. Men gjør det first thing i morgen!
hmmmmm.. Klarer ikke å se den andre sommerfuglcikliden heller.. :/ Den er søkk vekk.. :/
Mistenker sandsneglene for å ha dradd den under siden den vi fant i går holdt på å bli dradd under akkurat da.
Men hva som har drept de/gjort at de døde? Nei det vet ikke jeg!

I dag oppfører heldigvis resten av fiskene seg normalt! Og vi har fått byttet vann for sikkerhets skyld!

Håper det ikke er noe alvorlig galt i karret! :/
Litt ny info.
"sture" som vi døpte den minste discusen har vært mere å mere framme
sammen med di andre discusene.
Har og begynt å spise mere.
Så det er jo et meget bra tegn.
Så det virker så han finner seg mere til rette i akvariet nå. ingen ting er bedre en det.
Spiste godt med oksehjertet i dag når han ble servert det.

Liten oppdatering.

Har fått tak i 2stk maller som man lenge har vurdert å få tak i.
Dyrebutikken fikk tak i...så da blei det 2stk L081.
Flotte maller.
Sies at di skal være litt vanskelig å holde.
Men tar utfordringen på strak arm.
Handlet inn en del frukt og grønt som den skal ha.
Håper det kan hjelpe til
Var fin størrelse på di og. Ca 8cm uten halen.
Å i morgen hentes di 2siste discusene.
Da er det ikke mere fisk som er planlagt med det først..
Gratulerer med nye maller.
Regner med dere poster bilde av de snart!
Her e ett bilde...

Litt uheldig med blitsen da...[External Image]
Herlig!
De er/blir nok for store for meg med de oppsettene jeg har på mine kar, ellers så skulle jeg gjerne hatt etpar av de jeg og.
Men gratulerer nok en gang med ny flott fisk!
En liten oppdatering!

Vi har yngel i karret!!! jippi!! Mistet en platyhunn, men hun rakk tydelig å slippe yngel først! For nå har vi 5-6 knalloransje yngel i karret!

Og i går fikk vi en skikkelig overraskelse! en malleyngel!!! :O Den svinset selvfølgelig unna vei før jeg rakk å ta bilde av den, men den var bitteliten, ca 1 cm og helt hvit. Gjetter på at det er L144 som har lagt egg, men ingen som ligger på huler, så jeg aaaaaner ikke hvor! Ser ut for at kraftig foring og masse vannbytter har hjulpet på mer enn en ting! weeeee!

tviler på at den lille malleyngelen vi oppdaget overlever, men morsomt å se at de tydelig har lagt egg! Da får vi bare håpe at de fortsetter med det, og at vi med tiden kanskje får noen til å vokse opp!
Dette var jo spennende! Håper ynglene overlever. Sannsynligheten taler hvertfall for at det blir flere yngel av begge slag snart igjen
Vi får håpe å tro det!

Ganske spennende å titte inn i karret og studere platyyngelen! De begynner å bli litt vel tøffe for sitt eget beste! Må stadig lage "haisommer-musikk" når de er litt vel nærme discusene! Venter bare på at det skal si "snap" åsså er de borte! Men takk gud for at discusene er så treige, for de kommer seg som regel unna! Er antagelig en del som ikke har gjort nettopp det, ettersom at det bare er 5-6 stk oppi der da men.. :P
I dag har vi vært på årsmøte i Tromsø Akvarieklubb, og nå er jeg plutselig kasserer i klubben! Vet lite om hva det innebærer, men skal nok få det til på et vis!

Før vi dro på møte oppdaget vi 2 malleyngler i slangen til innsuget i pumpen. :O Gjor alt vi kunne for å få de ut, og de forsvant nå, så vi håper de er tilbake i karret! Åpnet også pumpen og fant en der, den fikk i hvertfall komme tilbake i karret, så får vi bare håpe den overlever! Den var så lys at den var nesten gjennomsiktige, så det var umulig å få ett brukbart bilde.

Men jeg fikk i hvertfall bilde av platyyngelen! Begynner å bli litt str. på de nå. ca litt under 1 cm.

[External Image]

[External Image]

Legger også med et bilde av en annen art vi definitivt har oppdrett på................................................. Sandsnegler........................................ sukk! Men de gjør i alle fall jobben sin! Dette bildet er tatt en stund etter foring, og da kommer de opp, fjerner evt. overflødig mat fra sanden, og karret ser like rent og pent ut! Vi har ikke måttet slamsuge en eneste gang etter vi fikk sneglene, og det er i hvertfall positivt. Selv om jeg kan styre min begeistring når det vrimler av de over alt. hehe..

[External Image]
Gratulerer med plass i styret!

Stakkar lille malleyngel. Håper den vil trives bedre nå som den har fått hjelp ut av pumpefellen!
Den var jo veldig søt lille platyen deres.
Takk for det Lisa!

Ja jeg vil tro at minimalvin vil trives bedre utenfor pumpen! Håper bare han holder seg der!

Ja de er kjempesøte de bittesmå oransje! morsomt å plutselig oppdage en oransje flekk midt inni en skog av hornblad!

Så lasereggene hadde klekket allerede! Stilig! Tror vi må stikke innom en dag å studere nyanskaffelsene og babyene!
Heisann Har ikke hilst på deg ennå. Jeg så deg på auksjonen men var litt for sjenert til å si hei, hehe :p

Så fine coryer du har! Og gratulerer som kasserer Jeg hadde ikke tid å komme på møtet i kveld. Jeg er ganske ny i akvariemiljøet i Tromsø, har bare vært på et eller to møter + auksjonen da ^^

Discusene var også knallfine!!
Tilfeldig bekjentskap
© Freddy G-Paulsen
Reklame for plussmedlemskap