Nytt kar nr to, forslag til fisk?

I går kjøpt jeg et brukt kar nr 2, 102 liter. Buet front, og ganske så fint synes jeg selv.
Tok filteret fra kar nr en oppi bøtte med akvarievann fra gamlekaret, skylte filteret og klemte forsiktig svampen i bøtta. Ble svart og fint vann.
Nye pumpa fikk surre og gå der i en halvannen times tid, til vannet var relativt klart.
Så gjorde jeg bommerten. Nykaret ble i mellomtiden lasta opp med sand, vann og en enslig plante foreløpig. Men jeg satt ikke i varmekolben, tenkte som så at det var bortkasta fordi det ikke skal fisk i på en stund.
Satte så den nye pumpa full av gammel moro oppi karet. Men det vannet var jo ganske mye kaldere enn akvarievannet, så det ble muligens for stor temperaturforskjell til at bakteriene klarte seg? Kom på det først litt etterpå. Ja ja.. Det får ta den tiden det trenger. Noen som har noen ide om når jeg kan begynne å teste karet, og hvor ofte jeg skal teste for å følge med på nitrittstigning osv? På førstekaret ble ikke det gjort noe særlig, siden det bare var ute av drift en times tid, og bakterier og alt var godt bevart.

Nå starter researchen på hvilke fisker vi skal ha i dette karet. Litt i alle sjikt, gjerne noen litt mer uvanlige enn de typiske nybegynnerartene, men fortsatt ikke for vanskelige. Jeg må innrømme at jeg er svak for farger, liker fisk som har spesielle og/eller mye farger på seg. Er litt fascinert av kongotetra, som har disse lyseblå kantene på finnene. Og sebrafisk. Og selvsagt må de gå greit sammen og trives i samme miljø. Gjerne noen planteforslag også, de plantene vi har i førstekaret er i rimelig dårlig stand egentlig, så det skulle vært planta noe nytt der.
Og ja, jeg vet jeg kan bruke fiske og plantebasen, men det er så kjekt å få noen tips, plutselig "oppdager" man fisk man ikke har sett to ganger på før.
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap