Kor mangen kampfisker kan du ha i et 5,5 liter akvarie (side 2)

Christian Meland
jaja kampfisken min i 5,5 litere lagde skomrede samme dagen eg sat den nedi men men


"oj, her var d trangt., jeg må skynte meg å reprodusere meg så genene mine flyter videre tilfelle jeg dør"

er sånn mange av våre potteplanter fungerer og (ja jeg veit d er litt forskjell på fisk og planter, men..) de blomstrer gjerne for fullt om de får en hard tørkeperiode, alt tilsier at de skal dø og må skynte seg å sende genene videre..


d sagt, kjempe fint at du har skaffet større til den, men for all del ikke sett i fler
jeg kan bare si har under søkt med noen som har jobbet med kampfisker å han sier det går helt fint han har jobbet med fisk i 30 år tror eg han vet mye mer en en di fleste angåene kampfisk
alt er relativt du kan ikke fastslå om en fisk kommer til å overleve eller ikke. du kan jo ikke gå rundt til folk å si at du har jobbet som lege i 30 år og deretter spå fremtid og hvor gammel de blir. går ant å legge til rette for netopp dette men tviler sterkt på at det er det du gjør ved å sette 4 kampfisk i 5.5 liter vann.
men du gjør som du vill. ingen hær som sier du ikke skal gjøre det. sier bare at det ikke er riktig.
Christian Meland
jeg kan bare si har under søkt med noen som har jobbet med kampfisker å han sier det går helt fint han har jobbet med fisk i 30 år tror eg han vet mye mer en en di fleste angåene kampfisk



Hvis du vet bedre enn alle andre her inne, hvorfor spør du da om råd? At mange har erfaringer som tilsier at det IKKE går bra har åpenbart lite å si.
Tja, synes det der hørtes litt tvilsomt ut jeg. Trodde at de fleste ikke hadde hunner sammen med hannen hele tiden, og heller tok dem oppi når de skulle leke? Hunner er jo også terretorielle, så.. Fra kampfisk.com: ..."Men hunnene er også territorielle, selv om de har mindre territorier enn hannene. Plass har derfor stor betydning i slike tilfeller. For å ha en hann og en hunn sammen, bør akvariet være på minst 50 liter og godt beplantet."

Hadde jeg vært deg hadde jeg latt være å ha flere fisk oppi det lille akvariumet ditt. Selv synes jeg at det er stusselig å ha kampfisken min alene i en 43 liters(han ble flyttet fra en 60 liter grunnet dårlig oppførsel..).
Siden du er bare 13 år gammel å kanskje synes det er spennende med akvarium å fisk. Så må du huske på at det veldig viktig at det blir gjort riktig ellers så vil faktisk ikke fisken trives. Bare som et lite eksempel. Hvordan ville du trives vist du bodde på et lite rom som bare er 1x1meter?

I veldig veldig mange tilfeller så er det desverre slik at di som står å selger fisk i dyrebutikker har veldig lite peiling på hva fisken trenger av plass, stell etc.

Å den informasjonen som enkelte selgere fikk før 30 år siden vil ikke stemme med den informasjonen som er i dag. Er en helt annen måte å ha akarium på i dag. I dag har man fisk fra sør amerika, afrika, å ellers andre plasser. Å det er slik at fisk fra sør amerika bør og skal helst ikke være ilag med fisk på afrika. dette pga forskjellige temperaturer, om fisken kommer fra en elv, eller en innskjø osv.

Dette var det ikke så mye info om før 30 år siden som det er i dag.
Kan være at han som du kjøpte fisken oss lærte før 30år siden at d var ok med så lite vann til en kampfisk. men i di senere år har forskere å andre akvarister funne ut at den trenger faktisk mere vann.

Husker selv da jeg hadde akvarium fø 15år siden. var en helt annen måte å drive et akvarium da.

Viss du søker her inne på akvaforum på kampfisk så kan du lese litt om den fisken, å der vil du å kunne lese det at den trenger mere en 5liter vann. Helst 60L som veldig mange andre her å sier.

Annbefaler deg å lese litt om det som blir skrevet her inne på forumet før veldi veldig mange vet hvordan det skal være.

Er ingen som ønsker å vil henge ut deg å si at du har gjort noe feil. du har bare hørt på en som jobber i dyrebutikk. Som desverre har gitt deg feil informasjon.
bra inlegg=) jeg kan være enig i att de fleste inkl. meg var litt kvass i tonen kanskje. beklager det.
Bare nygjerrig
Jeg er ikke ekspert og vil fiskenes vel, så 5,5liter høres veldig lite ut.

men jeg lurer på
Hvem som har satt kriteriene for hvor mange liter en fisk må ha for å trives
og hvordan er dette målt?

Tok en rask søk på fisker som vil "trives" i et 60 liters kar
kom en populær corydoras opp Corydoras adolfoi min 60 liters kar
Da regner jeg med at det menes at den bør ha minst 60 liters kar for at den skal trives.

Ser videre i akvaforums base at den opprinnelig (naturlige habitat) kommer fra rio negro basin
http://akvaforum.no/images/dt/02_kart.jpg
som er en stor elv.

Selv om de fleste sikkert er fra oppdrett lurer jeg på
hvordan man kan si at denne fisken vil trives i et 60 liters kar?

Dette er ikke ment som provokasjon eller noe sånt bare min egen Nysgjerrighet og ønske om at alle fisker skal ha det så bra.

Hilsen
F
Hvem som setter hvilke kriterier er jaggu ikke sikkert. Men vil anta at det blant annet er akvarister.

Det står ja at den skal minimum ha 60L. Men som en annen sa litt tidligere i denne debatten. ta bort alt av pyntegjenstander å ting å tang som blir i akvariet.så er det ikke 60L lengre.
å kjøpe et akvarium i buttikken som blir oppgitt til 60L er ikke 60L.
Dær måles det etter yttermål på akvariet, men skal du få reel litermengde må du måle på innsiden. Å da har du plutselig ikke 60L.

Det skal å sies at alle litermål som er ført opp på div fisker ikke bestandig er rett.

Fant ut senest i går at det er en fisk på fiskebasen på akvaforum som har fått nytt latinsk navn men som ikke er blitt oppdatert.
Er ikke enkelt å ha alt fult oppdatert hele tiden da det er såååå mye fisk å holde styr på.

Det man bør se på er. Hvor stor fisken kan bli.

Adolfoi blir opp mot 6cm stor. Er en stimfisk å bør da være minst 6 individer ilag. helst flere.

Å har man nu en platy, noen guppy å ancistrus, så blir det veldig fort alt før mye fisk i et så lite akvarium.:P

Da sier det seg selv nesten at det skal holde hardt å ha di i et så lite akvarium.

Vet ikke hvor mye klokere du blei. sikkert andre her inne som kan svare bedre på det en meg.:P
Noen folk bør rett og slett ikke ha dyr, sorry...
At en fisk overlever i et akvarium på str av et vannglass ikke det samme som at den trives og har det bra. Den overlever i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste" Vært fett å bo i et badekar med snorkel hele livet ikke sant..?! Når det er sagt har faktisk kampisker en tendens til å begå selvmord - dvs bare hopper ut av minibollen og blir ferdig med det..jeg veit om minst 6 stk kampfisker som har gjort det..

Jannike
At den overlever har nada med saken å gjøre
Ikke hvis man er er en dyrevenn ihverfall: Jeg gjentar:

B]At en fisk overlever i et akvarium på str av et vannglass ikke det samme som at den trives og har det bra. Den overlever i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste" Igrunn kjipt for fisken at han ikke svimer av raskere - fordi for et j...møkkaliv..

Jannike
Veldig til rabalder
Er vel mulig å forklare ting saklig og med en god tone her på forumet..? Trodde det bare var på amerikanske forumer det gikk så hett for seg

Som de fleste vet og har erfart, så vet man ikke alt når man begynner med akvarie. Derfor er det greit å spørre om råd her f.eks..men vær da greie og
svar saklig? Som sagt Er Christian 13 år, og trenger veiledning som alle andre som akkurat har begynt- så vær greie da
Rohtgar
Er vel mulig å forklare ting saklig og med en god tone her på forumet..? Trodde det bare var på amerikanske forumer det gikk så hett for seg;) Som de fleste vet og har erfart, så vet man ikke alt når man begynner med akvarie. Derfor er det greit å spørre om råd her f.eks..men vær da greie og svar saklig? Som sagt Er Christian 13 år, og trenger veiledning som alle andre som akkurat har begynt- så vær greie da:)


Er veldig enig med Rohtgar her. Folk trenger ikkje vere så krasse, kva med å sei det på ein sikkelig måte... Slik som BimBim gjorde tidligare i tråden. Her blei det forklart kvifor dette er feil på ein fornuftig og ikkje for krass måte.

Og kvifor skal 10 stk skrike ut på samme tråd: DYREPLAGERI?? Holder det ikkje at nokon seier i frå at dette er feil og så heller tilføye meir info eller svare på trådstarters kommande kommentarar?

Syns det er flott at det er mange som tar seg tid til å svarer på andres tråder, ikkje missforstå meg. Men det er ikkje alltid alle som er like flinke og ordlegge seg. Kor mykje viste du om akvariehold då du var 13 år gammal, hadde ikkje du og trudd på mannen i butikken som sa at "det er ingen problem å ha kampfisker i ein 5,5 liter" ??
Hei.

Jeg var faktisk ikke klar over hvor mange fisk jeg selv kunne ha i mitt karr på 120l enda jeg er 31 år, så jeg gikk i butikkfella og skaffet meg alt for mange siden jeg hørte på dem.
Så det endte med at jeg i dag sitter på 3 karr. det minste er på 20l og dette blir brukt til di 7 første ukene av guppyen`s liv.
En fin regel som jeg fikk høre er at en vanlig fisk på størrelse med en kampfisk trenger 10l for seg selv. så klart en kan jo ha flere fisker dersom den er så små som neontetra er. Akuratt antall er jeg usikker på men vil tippe på 4stk neontetra på 10l vann.

Så min konklusjon er at en 5,5 liter er meget smått og vil desverre ikke passe til noen fisker.



Men lykketil videre uannsett.
Rohtgar
Er vel mulig å forklare ting saklig og med en god tone her på forumet..? Trodde det bare var på amerikanske forumer det gikk så hett for seg;) Som de fleste vet og har erfart, så vet man ikke alt når man begynner med akvarie. Derfor er det greit å spørre om råd her f.eks..men vær da greie og svar saklig? Som sagt Er Christian 13 år, og trenger veiledning som alle andre som akkurat har begynt- så vær greie da:)

akli

Synes dette var ganske så saklig sagt jeg, nettopp spesielt fordi man dealer med en 13 åring. Tror du ikke han fattet pointet ganske bra, og er han nogelunde greit oppdratt skjønner han sikkert at dette ikke var et angrep på han, kun noen ord fra en dyrevenn. Uansett må jeg si det egentlig engasjerer meg minimalt hvordan "andre" reagerer på ting jeg sier for dyras skyld - har jeg spart 1 kampfisk for "vannglass livet" har jeg oppnådd akkurat det jeg ville.

God påske

Hilsen Fisken
Jannike Thomassen
[B][I]At en fisk overlever i et akvarium på str av et vannglass ikke det samme som at den trives og har det bra. Den overlever i et mindre akvarium pga at den bruker labyrintorganet til å "puste"[/I][/B] Vært fett å bo i et badekar med snorkel hele livet ikke sant..?! Når det er sagt har faktisk kampisker en tendens til å begå selvmord - dvs bare hopper ut av minibollen og blir ferdig med det..jeg veit om minst 6 stk kampfisker som har gjort det.. Jannike


Er det dine kampfisk det er snakk om???
Vil vel da mene at det ikke var med vilje å ta livet av seg. Ettersom kampfisk lever i små pytter i tørketiden tror jeg heller den prøvde å hoppe til neste dam i håp om at den er litt større. Dessverre har ikke vi akvarister et rom med danner den kan velge i blandt og dermed ender de på gulvet eller bordet og kveles...
Hei og hopp
jeg har aldri kunne hatt hunner og han kampfisk i samme kar, for da har hunnene drept hannen. Og jeg har 240 liters kar. Så syns du er heldig jeg som kan ha de sammen uten problemer. Bra du fikk deg litt større kar til dem da. Det er også mye lettere å holde stabile vannverdier i litt større kar. Lykke til videre med kampfiskene dine Vakreste fiskene i verden Synd de er så aggresive mot hverandre. Tenk så fint det hadde vært med et kar fult av vakre hanner i forskjellige farger og variasjoner drømmer seg bort...
Jannike Thomassen
[QUOTE=Rohtgar]Er vel mulig å forklare ting saklig og med en god tone her på forumet..? Trodde det bare var på amerikanske forumer det gikk så hett for seg;) Som de fleste vet og har erfart, så vet man ikke alt når man begynner med akvarie. Derfor er det greit å spørre om råd her f.eks..men vær da greie og svar saklig? Som sagt Er Christian 13 år, og trenger veiledning som alle andre som akkurat har begynt- så vær greie da:)

akli

Synes dette var ganske så saklig sagt jeg, nettopp spesielt fordi man dealer med en 13 åring. Tror du ikke han fattet pointet ganske bra, og er han nogelunde greit oppdratt skjønner han sikkert at dette ikke var et angrep på han, kun noen ord fra en dyrevenn. Uansett må jeg si det egentlig engasjerer meg minimalt hvordan "andre" reagerer på ting jeg sier for dyras skyld - har jeg spart 1 kampfisk for "vannglass livet" har jeg oppnådd akkurat det jeg ville.

God påske

Hilsen Fisken altså sånn du snakker er helt absurd.. greit og være en "dyrevenn" men man går ikke til angrep på en 13åring som spørr hvor mange fisk han kan ha i akvariet sitt.. herregud sitt deg ned og tenk deg litt om før du snakker.
Inaktiv bruker
BimBim
Å den informasjonen som enkelte selgere fikk før 30 år siden vil ikke stemme med den informasjonen som er i dag. Er en helt annen måte å ha akarium på i dag. I dag har man fisk fra sør amerika, afrika, å ellers andre plasser. Å det er slik at fisk fra sør amerika bør og skal helst ikke være ilag med fisk på afrika. dette pga forskjellige temperaturer, om fisken kommer fra en elv, eller en innskjø osv.


30 år siden er ikke akkurat steinalderen da. Og vi fikk fisk fra akkurat de samme stedene da som nå, faktisk mye mer viltfanga fisk som kom fra selve biotopene. Nå er det mye mer oppdrettsfisk (heldigvis).

Største forskjellen fra for 30 år siden og nå er at informasjonen er så mye enklere tilgjenglig nå, takket være internett. Er nok mange fisker som setter pris på "literpolitiet" på Akvaforum.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap