Kor mangen kampfisker kan du ha i et 5,5 liter akvarie (side 3)

Christian, man brukar ha som tumregel att varje cm fisk bör ha 1L vatten, och en kampfisk blir ca 6,5 centimeter, alltså bör den ha minst 6,5 liter vatten!
Den tumregeln är inte helt nöyaktig, eftersom många fiskar bör ha mer utrymme än det, och ingen bör ha mindre!

Tyvärr får man ofta dåliga råd i butiken, eftersom de vill sälja så mycket som möjligt och dessutom finns det många som arbetar i butiker som har dålig kunskap själva!

Du har tur att dina 4 kampfiskar trivs i 25 liter, lycka till i fortsättningen med dem och hoppas du får njuta av dem länge.
En liten varning bara, när kampfiskar lagt ägg blir hannen väldigt aggressiv mot honan/honorna, så var beredd på att flytta honorna om dina kampfiskar lagt ägg, annars är det stor risk att hannen tar livet av honorna i ett så litet akvarium!
blixhavn
[QUOTE=BimBim] Å den informasjonen som enkelte selgere fikk før 30 år siden vil ikke stemme med den informasjonen som er i dag. Er en helt annen måte å ha akarium på i dag. I dag har man fisk fra sør amerika, afrika, å ellers andre plasser. Å det er slik at fisk fra sør amerika bør og skal helst ikke være ilag med fisk på afrika. dette pga forskjellige temperaturer, om fisken kommer fra en elv, eller en innskjø osv.


30 år siden er ikke akkurat steinalderen da. Og vi fikk fisk fra akkurat de samme stedene da som nå, faktisk mye mer viltfanga fisk som kom fra selve biotopene. Nå er det mye mer oppdrettsfisk (heldigvis).

Største forskjellen fra for 30 år siden og nå er at informasjonen er så mye enklere tilgjenglig nå, takket være internett. Er nok mange fisker som setter pris på "literpolitiet" på Akvaforum.

Kanske är så mycket mer oppdrettfisk nu för att man lärt sig mer om att hålla fisk under de här 30 åren, så fiskarna överlever och reproducerar sig i akvarier i stället för att man behöver göra nya fångster hela tiden!
Dette var jaggu meg en megabump! Tråden er snart 2 år gammel.

På sikt bør man aldri ha kampfisk i mindre enn 20 liter.
Jeg har 20-liter og bruker masse energi på å holde fisken i ett så lite akvarium. Vannverdier og rengjøring er på grensen til umulig i så småe karr.
Filtrering og belysning er ofte faktorer som blir vanskeligere i småe akvarium
tenk deg om du er 13 år og kansje alderi hatt et dyr så du kan ikke noe.

om du går i butikken og ser ossen kampfisken har det der?

noen steder står de i sånne for målebegerdet er det kansje en halv liter vann oppi?

du spør om du kan ha kampfisk i 5,5l og svaret du får er ja.

er det ikke natulig at en på 13 år tror på den *voksene og erfarene* selgeren?
det ville jeg ha gjort.

alle kan ikke alt før de drar og handler jeg har selv kjøpt både akvarier og fisk på inpuls kjøp noen ganger flaks andre ikke.

(du er 13 år, fisken går i en halv liter vann i butikken, du vil ha den i en 5,5l, selgeren sier det går bra, klart men trur på det)
Jeg tror ikke det var det som var problemet her.

Problemet lå nok mer i at folk brukte tid og energi på å gi guttungen gode svar på spørsmålet han stilte, og så avviste han alle svarene.

Det er respektløst uansett hva man i utgangspunktet tror, eller hvor gammel man er. Vil man ikke ha svar, kan man heller la være å spørre.
Veronica Bekk
er det ikke natulig at en på 13 år tror på den *voksene og erfarene* selgeren? det ville jeg ha gjort.

Da lærer man vel på den harde måten at folk som jobber i butikk, sier hva som helst i blant for å få til et salg. Kan de tjene penger på deg, så sier de det som må til.
De blåser i hvordan kampfisken får det resten av sitt korte liv, bare de kan tjene penger på deg...

En lærdom å ta med seg for en ung person!
ja sant det.
men om han fortsat har akvarie så kan han sikkert en del mer nå en da.
alle er nybegynere en gang og jeg regner med att alle har hatt sine feil og lært av dem. men her syntes jeg faktisk butikken skulle hatt pepper.
De fleste akvariebutikker får velfortjent pepper stadig vekk. Det hjelper ikke. Jeg hater å si det, men det vi trenger er et strengere lovverk ang. akvaristikk, og et mattilsyn som følger det opp.
enig for en 13 åring burde ikke få kjøpt fisk uten foreldre, det tror jeg ikke det srår noe om her om det var noen voksene med. men en alders grense på og kjøpe fisk burde det vere og det burde vere godt synlig i butikkene.
mona o
[QUOTE=Veronica Bekk]er det ikke natulig at en på 13 år tror på den *voksene og erfarene* selgeren? det ville jeg ha gjort.

Da lærer man vel på den harde måten at folk som jobber i butikk, sier hva som helst i blant for å få til et salg. Kan de tjene penger på deg, så sier de det som må til.
De blåser i hvordan kampfisken får det resten av sitt korte liv, bare de kan tjene penger på deg...

En lærdom å ta med seg for en ung person!

Jag har själv jobbat i djurbutik, där rekommenderade vi riktig storlek på akvarium (och burar/behållare för andra djur) när kunden skulle göra ett köp av dem, men om kunden frågade om det gick bra att ha en fisk i ett kar på 40 liter och rekommendationen var på minimum 100 liter, så skulle vi säga att det går helt ok!
Då var vi ändå en av de mera seriösa butikerna i min by, fick med mig betydligt värre historier från de som jobbade i andra butiker!

Jobbade i butik när jag var 19-20 år, nu hade jag inte brytt mig om vad min chef hade sagt, utan tänkt på djurens bästa, men var för rädd om mitt jobb då! Hoppas bara att många butiker har ökat på moralen, om inte annat för att nu är många mer pålästa när man kan söka information på internet på ett helt annat sätt, men helt klart verkar det ju inte som alla har blivit bättre på att ge ut korrekt information!
Tilfeldig bekjentskap
© luresau
Reklame for plussmedlemskap