Nannacara prøvde å sluke Otocinclus

Nå er det krise i karet.

Nannacara adoketa (Ivanacara adoketa)-hannen, det beistet, har prøvd å ete en Otocinclus. Sistnevnte sitter fast, med halen stikkende ut av kjeften på førstnevnte, og det har ikke vært noe framgang det siste døgnet.

Nå er kjæresten min ute og kjøper nellikolje til bedøvelse, en bitte liten heklenål og kanskje noen andre små instrumenter hvis hun finner, så blir ottoen forsøkt "amputert" ut av Ivan i ettermiddag etter jobb.

Noen som har tips i den forbindelse? I denne tråden står det 1 dråpe nellikolje pr. 2,5 dl vann (altså 4 dråper pr. liter). Skal fisken være i nellikvannet til den slutter å bevege på seg, og i noen sekunder ekstra (a la videoer jeg har sett med bedøvning av kulefisker)?

Hvor lang tid har jeg på å utføre "operasjonen"? Hvor stor er faren for infeksjoner? Regner med at jeg bør putte Ivan i isolat etter operasjonen?

Har ikke vært så stressa på lenge. :S
Det er jo en stund siden dette hendte, men gikk det bra med han Ivan?
Husker at jeg kom hjem fullt utstyrt med "operasjons-verktøy", bretta plast over et bord, gjorde klar nellikolja, og fanget Ivan. Først da oppdaget jeg at han endelig hadde klart å spytte ut ottoen. Så ingen "operasjon" var nødvendig.

Jeg fjernet selvsagt resten av ottoene.

Men nå er det en stund siden han døde. Dødsårsaken tilskriver jeg en kombinasjon av littegranne høy alder, og noe hexamita-lignende jævelskap som han fikk fra noen diskuser jeg hadde.

Mulig han fikk det pga. svekket immunsystem pga. at jeg slet veldig med å holde pHen tilstrekkelig stabil og lav. I ettertid har jeg innsett at det eneste fornuftige jeg kan gjøre (annet enn å gå over til Malawi) er å mellomlagre vann i en 375-liter, selv om jeg egentlig ikke har plass til det. :/
Tilfeldig bekjentskap
© Elin Vesterengen
Reklame for plussmedlemskap