Innkjøring av pumpe

Jeg får snart en ny pumpe til akvariet mitt på 110 liter som kun står med planter og lys nå. Må jo da selvfølgelig kjøre inn denne pumpen, men det jeg lurer på er rett og slett om det kan være bedre for meg å la denne svive å gå i det store akvariet mitt på 470 L i 4-5 uker med masse fisk i.

Eller om det da kommer til å komme såpass mye nitritt i vannet at jeg risikerer at noen av fiskene mine vil dø?

Noen gode råd her ?
Vet jeg kan kickstarte fra det gamle akvariet, men orker ikke å gjøre det vil heller ta tiden til hjelp
Kenneth Laursen
Jeg får snart en ny pumpe til akvariet mitt på 110 liter som kun står med planter og lys nå. Må jo da selvfølgelig kjøre inn denne pumpen, men det jeg lurer på er rett og slett om det kan være bedre for meg å la denne svive å gå i det store akvariet mitt på 470 L i 4-5 uker med masse fisk i.


Kenneth Laursen
Eller om det da kommer til å komme såpass mye nitritt i vannet at jeg risikerer at noen av fiskene mine vil dø?


Du stiller et litt merkelige spørsmål her, eller så er det jeg som misforstår totalt
Det at du setter en ekstra pumpe i akvariet ditt, vil jeg ikke gi nitrittoppblomstring. Med mindre du tar ut den gamle da..

Kenneth Laursen
Noen gode råd her ? :) Vet jeg kan kickstarte fra det gamle akvariet, men orker ikke å gjøre det vil heller ta tiden til hjelp :)


Men hvorfor orker du ikke? Ser ikke hvordan det skal være et problem?
Ja var vel litt dårlig ord formulering av meg her :P
Jeg lurte rett og slett på om det ville komme nitritt i karet mitt dersom jeg satt inn en ekstra pumpe ja, men hvis du sier det ikke gjør det så er jo den saken grei

Er ikke problem for meg å få kickstartet fra den andre pumpen min.
Er bare det at dette er en fluval fx5 utvendig filter som veier litt når den er full av vann og den er veldig kronglete å komme til så dersom jeg skal ha den ut så må jeg rett og slett svette et par dråper :P

Men uansett da er saken grei har fått svar på det jeg lurte på


Ja, skjønner det kan være kronglete da, om den står ulage til.

Tilfeldig bekjentskap
© Arnt Olav Vullum
Reklame for plussmedlemskap