Sae med rød finner
Vi har tre SAE som vi kjøpte for ca. 3 uker siden. Den gang så alle like ut. To er nå store og fine. Den tredje er mindre, men det merkelige er at den har rødt og gult på finnene. Også barten er rød. Alle tre er aktive, spiser alger og ser greie ut. De siste dagene har de jaget hverandre litt, - særlig den "lille".
Vi har 115 liter med 3 SAE, 1 ansictrus, 4 guppy + yngel (4 stk.) og 3 sverddrager + yngel (2-3 dager gamle, 3 stk. tror vi). Alle fiskene svømmer rundt i hele karet og ser ut til å trives.
Vi skifter litt over 30 liter i uken. Nitritt (
Vi har 115 liter med 3 SAE, 1 ansictrus, 4 guppy + yngel (4 stk.) og 3 sverddrager + yngel (2-3 dager gamle, 3 stk. tror vi). Alle fiskene svømmer rundt i hele karet og ser ut til å trives.
Vi skifter litt over 30 liter i uken. Nitritt (
Postet 08.02.10 kl 17:20
Postet 08.02.10 kl 17:25
(prøver igjen)
(Igjen ble ikke alt lastet opp...)
Vi skifter litt over 30 liter i uken. Nitritt (mindre enn 0.3), ph (7.5), hardhet (5) og temperatur (26) har vært konstant.
Vi er ganske nye. Første fisk havnet i karet for ca. 1 mnd siden.
Er det noen som vet hvorfor den ene siameseren er så rød på finnene og barten? Er det noe vi bør gjøre noe med? Noe som smitter? Eller skal vi bare vente og se?
Vi skifter litt over 30 liter i uken. Nitritt (mindre enn 0.3), ph (7.5), hardhet (5) og temperatur (26) har vært konstant.
Vi er ganske nye. Første fisk havnet i karet for ca. 1 mnd siden.
Er det noen som vet hvorfor den ene siameseren er så rød på finnene og barten? Er det noe vi bør gjøre noe med? Noe som smitter? Eller skal vi bare vente og se?
Postet 08.02.10 kl 17:27
Postet 08.02.10 kl 17:32
Tror det er en falsk flying fox (se på bildene)
Postet 08.02.10 kl 17:34
Postet 08.02.10 kl 18:00
Ja, den lignet!
Bildet av falsk flying fox ligner veldig!
Nå er jeg beroliget. Takk.
Jeg ser at falsk flying fox helst bør ha et akvarium på minimum 200 liter og dessuten trives best i grupper på 4-10 individer.
Bør jeg levere denne tilbake igjen? Eller kan jeg beholde den?
Nå er jeg beroliget. Takk.
Jeg ser at falsk flying fox helst bør ha et akvarium på minimum 200 liter og dessuten trives best i grupper på 4-10 individer.
Bør jeg levere denne tilbake igjen? Eller kan jeg beholde den?
Postet 08.02.10 kl 19:33
Postet 08.02.10 kl 19:40
Nye fiskeeiere(Alt ble ikke lastet opp... her er resten.) Vi skifter litt over 30 liter i uken. Nitritt (
Bildet du har i andre innlegg, tror jeg dessverre ikke er en SAE, men en FF.
Hvor mange sett barter har denne?
Om du leser om SAE og FF i fiskebasen, vil du kunne lese en beskrivelse av hvordan du skiller disse fra hverandre, men jeg tror som sagt det er en FF (Flying Fox)
Edit: ser at mange svarte mens jeg skrev mitt innlegg, men jeg ville byttet den ut da den kan bli veldig aggressiv
Postet 08.02.10 kl 20:45
Endret: 08.02.10 kl 20:46
Tusen takk!
Tusen takk til dere alle! Disse svarene er til svært god hjelp!
Butikken har sagt de kan bytte den inn i en SAE hvis vi vil. Men mest av alt er jeg glad vi ikke har sykdom i karet.
Butikken har sagt de kan bytte den inn i en SAE hvis vi vil. Men mest av alt er jeg glad vi ikke har sykdom i karet.
Postet 09.02.10 kl 20:10
Det er, som nevnt over, falsk flying fox du har fått. Det kan du bl.a. kjenne igjen på den lysere stripa over den sorte. Det som skiller falsk flying fox fra flying fox er om den sorte stripa fortsetter ut i halen. Hos FFF gjør den det ikke. Hos FF gjør den det. Hos SAE fortsetter også den sorte stripa ut i halen, men der ender stripa i en spiss, i motsetning til hos FF, der den fortsetter i samme bredde som på kroppen. Andre forskjeller finnes også på finnene til fiskene. Forskjellene mellom de 3 artene kan du lese om her. Det som der kalles false siamese algae eater er det som vi kaller FFF.
Jeg synes forresten det ser ut til at du i hvert fall har fått tak i én SAE. På det andre bildet, synes jeg at jeg ser en SAE øverst i bildet. Nå kan det være at skjermen min lyver litt, da den ikke fungerer som den skal. Men det ser da veldig ut som en SAE! Ta en titt på hvordan den svarte stripen går igjennom halen dens!
Jeg synes forresten det ser ut til at du i hvert fall har fått tak i én SAE. På det andre bildet, synes jeg at jeg ser en SAE øverst i bildet. Nå kan det være at skjermen min lyver litt, da den ikke fungerer som den skal. Men det ser da veldig ut som en SAE! Ta en titt på hvordan den svarte stripen går igjennom halen dens!
Postet 09.02.10 kl 23:27
Falsk eller ikke.
Kanskje det at fiskene fikk bytta miljø,fikk hormonene til og blomstre og at de er i gytemodus?Det er jo ofte forsskjell i farge og form på hann og hunnfisk.(se på pukkellaks.=
Postet 10.02.10 kl 02:00
Jeg er temmelig overbevist om at de to andre jeg har, er SAE. Det er bare denne ene som er annerledes og ligner veldig på en Falsk flying fox (eller en Fransk flying flox som 7-åringen min sier). Siden den har farger, så er det vel en hann?
På bilde 2 har jeg denne annerleds foran og en av de andre to bakerst. De to andre har - såvidt jeg kan se - alle tegnene til SAE. I butikken var alle tre i samme kar.
Kan man se forskjell på kjønnene på SAE?
På bilde 2 har jeg denne annerleds foran og en av de andre to bakerst. De to andre har - såvidt jeg kan se - alle tegnene til SAE. I butikken var alle tre i samme kar.
Kan man se forskjell på kjønnene på SAE?
Postet 10.02.10 kl 10:42
På bilde nr. to er det en FFF som står lengst framme i bildet, så der har du helt rett. Når det gjelder kjønnsforskjeller, står det om det hvis du leser hva som står om SAE i fiskebasen.
Postet 10.02.10 kl 11:18